لیزیک، لازک و PRK چه تفاوت‌هایی دارند؟

  • کد خبر : 374910
  • 09 بهمن 1399 - 4:24
لیزیک، لازک و PRK چه تفاوت‌هایی دارند؟

روزنامه خراسان – مهردادمحمدپور: امروزه چشم‌های بسیاری از ما دچار نزدیک بینی می‌شود و مجبور به استفاده از عینک می‌شویم در حالی که خیلی‌ها را می‌شناسیم که دوست ندارند از عینک استفاده کنند بنابراین به جراحی چشم رو می‌آورند، اما قبل از این که چشم‌ها را جراحی کنند بهتر است چند نکته را بدانند. در ادامه به بعضی از این نکات اشاره کرده ایم.

تفاوت ۳ روش جراحی چشم

در جراحی لیزیک، پس از برداشتن فلپ (ورقه نازکی) از قرنیه، لیزر انجام و بعد از انجام لیزر، فلپ قرنیه به جای خود برگردانده می‌شود. در جراحی لازک، اپیتلیوم سطح قرنیه به کمک الکل برداشته و سپس از لیزر اگزایمر (نوع خاصی از لیزر) استفاده می‌شود و مجدد فلپ اپیتلیال (ورقه نازک) سر جایش برگردانده و بعد از عمل از لنز تماسی پانسمانی به مدت سه تا چهار روز تا زمان ترمیم مجدد اپیتلیوم استفاده می‌شود. در جراحی PRK، اپیتلیوم سطح قرنیه به روش مکانیکی برداشته و پس از انجام لیزر اگزایمر از لنز پانسمانی روی سطح قرنیه تا بهبود اپیتلیوم استفاده می‌شود.

استفاده از جراحی لیزر

افرادی که حداقل ۱۹ سال کامل داشته باشند، دست کم ۱.۵ سال شماره چشم آن‌ها ثابت مانده و دید آن‌ها با عینک کامل باشد، بیماری چشمی یا جسمی که نتایج عمل را محدود کند نداشته باشند و تصویر برداری از قرنیه آن‌ها معیار‌های لازم برای عمل جراحی را داشته باشدمی توانند لیزر کنند، اما افرادی که قرنیه نازک دارند یا مبتلا به قوز قرنیه هستندکاندید جراحی لیزر نیستند.

احتمال بازگشت شماره چشم

احتمال بازگشت شماره چشم بستگی به عوامل متعددی مثل مدت ثابت بودن شماره چشم قبل از عمل، سن بیمار و میزان عیب انکساری اصلاح شده و میزان آستیگماتیسم قبل از عمل دارد.

نکات قبل و بعد از عمل

بهتر است چند روز قبل از عمل، روزی سه بار با شامپو بچه رقیق شده در آب، لبه‌های پلک و مژه‌ها را شست وشو دهید، بعد از عمل طبق دستور پزشک سر موقع از قطره‌ها استفاده کنید سه تا چهار روز اول، بعد از عمل از شستن صورت و استحمام (برخورد آب به چشم) پرهیز کنید. استفاده از مواد آرایشی چند روز قبل از عمل باید متوقف شود. در صورت خشکی چشم این محدودیت ممکن است تا چند ماه بعد از عمل ادامه یابد.

لیزیک، لازک و PRK چه تفاوت‌هایی دارند؟

عوامل خطر

بلفاریت یا التهاب لبه پلک‌ها، خشکی چشم‌ها، نازکی قرنیه، آستیگماتیسم بالا و مایل، اصلاح نشدن دید با عینک، نداشتن ثبات نمره چشم در دوسال اخیر، سن کمتر از ۲۰ سال، آلرژی فصلی، بیماری‌های زمینه‌ای چشمی یا جسمی مثل بیماری قند و بیماری‌های روماتیسمی و مشاغل پرخطر مثل پرستاری و کادر درمانی و افرادی که در محیط‌های آلوده خدمت می‌کنند مانند آزمایشگاه و کارخانجات و داشتن شغل‌های پرخطر مثل کشاورزی، جوشکاری و آهنگری، کار درمحیط‌های آلوده به مواد شیمیایی و بخارات سمی.

درمان پیر چشمی هم با جراحی لیزری؟!

هنوز لیزری که بتواند پیر چشمی را هم درمان کند، استفاده عمومی پیدا نکرده است، بنابراین بیماران نزدیک بینی که بالای ۴۰ سال دارند پس از عمل باید برای کار‌های نزدیک و مطالعه از عینک استفاده کنند.

بارداری و جراحی چشم

به علت افزایش هورمون‌های استروئیدی در زمان بارداری احتمال بازگشت شماره چشم پس از عمل، بیشتر از افراد عادی است بنابراین بهتر است این افراد چند ماه پس از بازگشت به وضعیت عادی عمل کنند.

دوره نقاهت جراحی

معمولا دید پس از عمل در روز اول خیلی خوب است و در روز‌های بعد مقداری کاهش می‌یابد، ولی به تدریج با منظم شدن
لایه‌های اپیتلیوم قرنیه دید روز به روز شفاف‌تر می‌شود.

استفاده از عینک آفتابی و کار با رایانه

لیزیک، لازک و PRK چه تفاوت‌هایی دارند؟

توصیه می‌شود به دلیل آثار اشعه ماورای بنفش روی استرومای قرنیه که در حال شکل گیری مجدد است، دست کم تا شش ماه از مواجهه با نور مستقیم خورشید و منابع دیگر اشعه ماوراء بنفش به خصوص در فصول گرم خود داری کنید، اما استفاده از عینک آفتابی در محیط‌های سر بسته مثل منزل و محیط کار لازم نیست. استفاده از مانیتور به خصوص نوع LCD یک هفته پس از عمل مانعی ندارد، ولی بهتر است تا زمانی که چشم کاملا آرام نشده است از انجام کار‌های طولانی مدت و ظریف چشمی پرهیز کنید.

علایم عفونت بعد از عمل

درد، ترس از نور، کاهش دید در چشمی را که پس از عمل روبه بهبود بوده است، ولی چند روز بعد سیر بهبود آن متوقف شده و رو به وخامت گذاشته است باید جدی گرفت و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرد.

شستن صورت بعد از عمل

باید دقت کنید آب وارد چشم نشود یا از چشم به پایین شسته شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=374910

برچسب ها

ثبت نظر

-