طبعات بدرفتاری های محیط کار و راه حل آن

از بدرفتاری‌های همکارام خسته شدم دیگه!

  • کد خبر : 374167
  • 09 بهمن 1399 - 19:02
از بدرفتاری‌های همکارام خسته شدم دیگه!

مقدمه

امروزه در محل‌های کاری ممکن است استرس های زیادی وجود داشته باشد که کارمندان به صورت روزانه با آن مواجه شوند. در سال های اخیر، طبق تحقیقات، استرس کاری یکی از فراگیرترین مشکلاتی است که کارمندان تجربه کرده‌اند. البته کارمندان می توانند از بدرفتاری به عنوان فرصتی جهت شکوفا شدن قابلیت‌های مدیریتی خود استفاده کنند.

از بدرفتاری‌های همکارام خسته شدم

بدرفتاری بین فردی اصطلاح وسیعی است که از بدرفتاری و بی ادبی های ملایم تا نمودهای خشن تر از قبیل تعرض دائمی، محرومیت های اجتماعی و تجاوز کلامی را شامل شود. در این مقاله من در مورد بعضی از بد رفتاری های بین فردی و واکنش‌ های رایج به بدرفتاری صحبت خواهم کرد.

یکی از دلایل بدرفتاری های بین فردی بخاطر این است که جامعه ما بیشتر و بیشتر بی تمدن می شود. در حالی که این دلیل می تواند درست باشد، تحقیق روی بدرفتاری در محیط کار نشان می‌دهد که علل آن پیچیده تر از خود آن است. برای مثال، بررسی‌ها نشان داده آن‌هایی که عوامل استرس زای محیط کار را از قبیل حجم کار سنگین تجربه کرده اند، یک عدم اطمینانی درباره وظایف خود دارند.

بدرفتاری‌های همکارام

تخلیه خشم و ناامیدی

اگر به این صورت نگاه کنیم، بدرفتاری های بین فردی گاهی چیزی فراتر از این نیست که افراد خشم و ناامیدی خود را روی گزینه‌های آسان تر تخلیه می‌کنند.

احتمالا حداقل یک بار بخاطر عصبانیتی که در محیط کار تجربه کرده اند، بر سر همسر یا فرزندان خود فریاد کشیده‌اند. بعضی از مردم مایل هستند بدون توجه به موقعیت با دیگران بدرفتاری کنند و حتی به پیامدهای آن هم فکر نکنند. افرادی که راحت تر عصبانی می شوند، کسانی هستند که تجربه نگرانی و پریشانی در موقعیت های مختلف را داشته اند.

کسی که به صورت کلی رفتارهای خصمانه را نسبت به رفتارهای دیگران نشان می دهد، این فرد معمولا با خانواده خودش ممکن است بیشتر بدرفتاری کند. همچنین شرایط محیط کار، دمای هوا، امکانات یک سازمان و غیره، می‌تواند شرایط را برای ایجاد خصومت و ناراحتی در بین افراد کم صبر ایجاد کند.

به طور دقیق تر بخواهیم بگوییم، سازمان هایی که به کارمندان خود اجازه می دهند که بدون هیچ عواقبی با همکاران خود بدرفتاری کنند، در مقایسه با سازمان هایی که این رفتارها را تحمل نمی کنند، تمایل به سطوح بالاتری از بدرفتاری دارند.


>>حتما بخوانید: تاثیر پیادروی براسترس ناشی از کار!


بدرفتاری‌های همکارام

قربانیان بدرفتاری‌های همکارام

تحقیقات نشان داده است که قربانیان بدرفتاری تمایل به نفرت از شغل خود دارند و سطوح بالای نگرانی و پریشانی را تجربه کرده اند. تمایل آن‌ها به کار ضعیف است، و در بسیاری از موارد آرزوی ترک شغلشان را دارند. همچنین این نکته مشخص شده است که کارمندان بدرفتار و بداخلاق باعث ایجاد واکنش‌های منفی از سمت مشتری و کارمندان دیگر می‌شوند و این شرایط را بدتر و بدتر می‌کند.

همچنین قربانیان بدرفتاری ممکن است بصورت بالقوه واکنش های منفی را بیرون از محیط کار روی همسر یا فرزندان خود داشته باشند. این نوع بدرفتاری‌های بین فردی، برای سازمان‌ها هزینه بر هم است.

مرکز بررسی تجارت هاروارد در مورد اثرات مالی خشونت معتقد است که بدرفتاری‌های بین فردی باعث کاهش عملکرد کانیوزن و از دست رفتن زمان در هنگام کار می‌شود. حال سوالی که پیش می‌آید این است که با تمام اثرات منفی که بدرفتاری‌های بین فردی دارد، چه راه خروجی برای آن قرار دارد؟

پاسخ این است که در شکل های خشن بدرفتاری بین فردی، شرایط نسبتا دشوار است. اما به هر حال راه حل این است که همه بدانند که آزار و اذیت، تهدید و سوء استفاده کلامی از دیگران جایگاهی در محیط کاری ندارد و آن هایی که تجربه چنین رفتارهایی دارند باید خیلی زود آن‌ها را به مقامات بالاتر معرفی کرد.


>>بیشتر بخوانید: چگونه بعضی استرس‌ها می‌توانند برایمان مفید باشند؟


بدرفتاری‌های همکارام

شیوه‌های تلطیف موقعیت‌های استرس زا

برای حالت های ملایم بدرفتاری، راهکارهای آسان‌تری وجود دارد. بدون توجه به اینکه ما قصد انجام کاری را داریم یا نه، بیشتر ما در موقعیت های خاص با دیگران بدرفتاری می کنیم. به عنوان مثال، با فروشنده مواد غذایی ممکن است گستاخانه رفتار کنیم. یا مثلا وقتی خسته هستیم یا زمان کمی را با همسر خود میگذارنیم، ممکن است خشونت‌های احتمالی را از خودمان نشان بدهیم که پیامدهای خطرناکی برای ما و بقیه افراد داشته باشد.

یک نکته مهم این است که هنگامی که ما شکل های ملایم بدرفتاری را از دیگران می‌بینیم، واقعا فرصت بسیار خوبی است تا یاد بگیریم اول از همه خودمان چطور با دیگران رفتار کنیم. شاید رفتار بد کارمندان برای ما یادآور این نکته باشد که گاهی اوقات خودمان آن طور که باید به خوبی با دیگران رفتار نمی‌کنیم.

بدرفتاری‌های همکارام باعث تقویت ویژگی دلسوزی است

بعضی مواقع بدرفتاری های دیگران با ما در سرکار می‌تواند باعث تقویت ویژگی دلسوزی و درک متقابل شود. ما با دیدن بدرفتاری از دیگران، به فکر فرو می‌رویم که آن ها را درک کنیم که شاید خودمان هم روزی نیاز به درک شدن داشته باشیم. خاطرم است در ابتدای دوران کاری ام، عضوی از دانشکده بود که با هم کار می کردیم و این فرد بطور کلی برای بیشتر اطرافیانش فردی ناخوشایند بود.

او به ندرت می خندید، هرگز سلام یا حتی صحبت کوتاهی با دیگران نمی کرد. من از آنجایی که یک عضو پایین رتبه در آنجا بودم، هیچوقت احساس راحتی نداشتم که بخواهم از او سوال کنم که چرا آن طور رفتار می‌کند. در نتیجه بیشتر مواقع از او دوری می‌کردم.

سرانجام متوجه شدم که او از همسرش که مشکلات جدی سلامت دارد، مراقبت میکند. او برای من توضیح می داد که چرا اکثر اوقات در وضعیت خوبی در محیط کار نبود. بعد از آن من احساس بدی داشتم که فرضیه های منفی در مورد او داشتم. مهمترین درسی که یاد گرفتم این بود که ما اغلب از سختی هایی که دیگران در زندگی با آن مواجهند آگاه نیستیم.

از آن روز به بعد، وقتی کسی ناخوشایند یا گستاخ بود، من حداقل سعی می کردم خودم را جای او بگذارم تا بتوانم او را درک کنم. این خیلی نادرست است که قضاوت‌های اشتباه درباره دیگران داشته باشیم، بدون اینکه بخواهیم از خودش سوال کنیم که چه شده است.


>>خبر مرتبط: خوراکی های ضد استرس را بشناسید


سخن آخر

بعضی مواقع محیط کار موقعیت‌هایی را برای افراد ایجاد می کند تا با یکدیگر بدرفتاری (بدرفتاری‌های همکارام) داشته باشند. در بیشتر مواقع، بدرفتاری تقریبا ملایم است، اما در برخی حالت ها ممکن است سخت و خشن باشد. تحقیقات نشان داده است که افراد اغلب به دلیل واکنش به شرایط استرس زای محیط کار با یکدیگر بدرفتاری می کنند.

هرچند برخی افراد هم هستند که بدون در نظر گرفتن موقعیت با یکدیگر بدرفتاری می کنند. در این بین، واکنش مردم به بدرفتاری عموما منفی است. یادمان باشد که رفتارهای منفی که همراه بدرفتاری (بدرفتاری‌های همکارام) است، گاهی اوقات فرصتی برای ما ایجاد می‌کند که رفتار خود با دیگران را کاوش کنیم و در بیشتر موارد می تواند کمک کند که خودمان را بهتر بشناسیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=374167
  • نویسنده : وحید یزدی_سجاد شرافتی
  • منبع : www.psychologytoday.com

برچسب ها

ثبت نظر

-