کلینیک تخصصی ارتودنسی – زیبایی

  • کد خبر : 373878
  • 08 بهمن 1399 - 18:01
کلینیک تخصصی ارتودنسی – زیبایی

انواع ارتودنسی دندان

دغدغه افرادی که ارتودنسی انجام می دهند، صرف نظر از کسانی که مجبورند به دلیل برخی مشکلات مربوط به ناحیه فک و دهان ارتودنسی کنند، داشتن دندان های صاف و مرتب است، اما در این بخش قرار است که انواع مختلف این روش درمانی که پیشینه تاریخی نسبتا طولانی هم دارد، شرح داده شود.

درمان ارتودنسی به دو شکل ثابت و متحرک انجام می شود و برای اغلب کسانی که می خواهند این کار را انجام دهند این سوال مطرح است که ارتودنسی شان ثابت باشد یا مترحک. منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار نمی تواند سازه ارتودنسی را از دهان خارج سازد، برخلاف ارتودنسی متحرک که بیمار معمولا در زمان غذا خوردن یا در ساعاتی از شبانه روز سازه را از دهان در می آورد.

ارتودنسی ثابت:

 

معمولا شامل براکت های ارتودنسی (نگین های فلزی که روی دندان ها چسبانده می شود) است که روی دندان ها چسبانده می شود.

ارتودنسی متحرک:

 

شامل دو دسته کلی می شود که عبارت اند از پلاک های متحرک برای حرکت جزئی دندان ها و سازه هایی که برای رفع ناهنجاری های فکی مانند عقب بودن فک پایین یا بالا به کار می روند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر پژمان هادی صادق و پریسا هادی صادق

چه موقع از ارتودنسی متحرک استفاده می شود؟

از سازه های متحرک، برای مرتب کردن دندان ها در شرایطی استفاده می شود که یا نامنظمی دندان ها کم بوده و تنها در یک یا دو دندان باشد یا اینکه سن بیمار برای انجام درمان ارتودنسی ثابت، کم است یعنی هنوز دندان های شیری با دندان های دائمی جایگزین نشده اند. دستگاه های متحرک هر چند در مرتب کردن دندان ها به اندازه انواع ثابت موثر نیستند، اما در رفع ناهنجاری های فکی در سنین رشد می توانند بسیار موثر باشند.

انوع مختلفی از این سازه ها وجود دارند که بسته به اینکه مشکل فکی، کوچک بودن فک پایین، فک بالا یا بزرگ بودن هر یک از آنها نسبت به دیگری است، از انواع خاص در سنین مشخصی استفاده می شود.

چه موقع از ارتودنسی ثابت استفاده می شود؟

ارتودنسی ثابت به دلیل پیچیدگی بیشتر و نیاز به ظرافت کاری بالاتر، در دوره دندان پزشکی عمومی آموزش داده نمی شود و آموزش آن در دوره تخصصی ارتودنسی انجام می شود، بنابراین باید برای درمان به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد.

در این درمان، هدف اصلی معمولا مرتب کردن کامل دندان هاست که با ارتودنسی متحرک امکان پذیر نیست. ممکن است برای مرتب کردن دندان ها نیاز به کشیدن دندان های دائمی باشد و به این دلیل است که اندازه دندان های دائمی موجود بیشتر از اندازه فک است، عموما بیماران نگران هستند که در صورت کشیدن دندان ها، فضای آنها خالی می ماند، اما در صورتی که دستور کشیدن دندان به درستی داده شده باشد، این نگرانی بی مورد است و فضای حاصل از آن در درمان ارتودنسی ثابت کاملا بسته می شود.

کشیدن دندان به قصد درمان با ارتودنسی متحرک اشتباه است، زیرا دندان های مجاور دندان کشیده شده به جای اینکه به طور کامل به سمت آن فضا حرکتت کنند، به سمت آن کج می شوند که مشکلات متعددی را ایجاد می کند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر پژمان هادی صادق و پریسا هادی صادق

یک لبخند زیبا با دندانهایی سالم، بهترین و زیباترین لباسی است که می توانید به تن کنید.

اگر دندانهایی سالم دارید، در نظر داشته باشید هزینه ها و زمان لازم برای پیشگیری از خراب شدن آنها از هزینه و زمان درمان کمتر است. اگر دندانهای شما نیاز به ترمیم و درمان دارند همواره هزینه و زمان موردنیاز برای درمان کمتر از هزینه و زمان جایگزین کردن دندان از دست رفته است. واگر دندان از دست رفته دارید هزینه و زمان جایگزینی دندان جدید بسیار کمتر از هزینه و زمانی است که تبعات نداشتن دندان و خالی ماندن جای آن در فک به شما تحمیل می کند. در کلینیک دندانپزشکی دکتر هادی صادق روال حفظ و درمان دندانهای شما از مرحله درمانهای دندانپزشکی پیشگیرانه تا جایگزین کردن دندانهای از دست رفته به طور کامل و در بالاترین سطح ممکن انجام می شود.

ایمپلنت

 

هنگامی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست می دهد تنها جویدن نیست که مشکل می شود. علاوه بر مشکل در جویدن که اولین و بارز ترین مشکل عملی حاصل از دست دادن دندانها است، تغییرات ظاهری ناشی از جای خالی دندان هم در همان ابتدا خود نمایی می کنند. اما این پایان راه نیست! استخوان فک فرد شروع به تحلیل رفتن می کند و شکل ظاهری صورت به تدریج شروع به تغییر می کند. هرچه سریعتر با یک متخصص مشورت کنید درمان شما سهل تر بوده و سریعتر هم نتیجه خواهد داد. ایمپلنت مجموعه ای ست که جایگزین دندان از دست رفته شما در فک می شود و پس از انجام آن به همان کیفیت قبل می توانید به زندگی خود ادامه دهید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر پژمان هادی صادق و پریسا هادی صادق

دندانپزشکی زیبایی

هرقدر که از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید دندان ها در طول زمان در اثر ماندگاری انواع آلودگی ها، خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگ دار و سایر عوامل دندان ها شروع به تغییر شکل ظاهری می کنند. برای رفع این موارد لازم است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا به راحتی شکل و رنگ اولیه را به دندان های شما بازگرداند. علاوه بر این امروزه با بهره گیری از تجهیزات نوین در علم دندانپزشکی مانند لیزر، به راحتی می توان جلوه ای متفاوت برای چهره شما ایجاد کرد. زمان را از دست ندهید و در اولین فرصت با دندانپزشک خود مشورت کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=373878

ثبت نظر

-