روش های درمان خانگی سردرد

  • کد خبر : 373716
  • 08 بهمن 1399 - 16:35
روش های درمان خانگی سردرد

 

درمان خانگی سردرد

 عوامل بسیاری باعث به وجود آمدن سردرد می‌شوند که از میان آن‌ها فشار‌های کاری، دعوا و مشاجره، استرس زندگی و ترافیک در لیست عوامل شایع قرار دارند. حتی برخی از موارد خوب و لذت‌بخش هم ممکن است باعث به وجود آمدن سردرد شوند مثل بستنی که به گونه‌ای مغز را یخ می‌زند. به طور کلی، سردرد پاسخ بدن به استرس و فشار عاطفی یا فیزیکی است.

این فشار می‌تواند عضلات سر و گردن شما را منقبض کند و سردرد‌های تنشی به وجود آورد. با وجود ناراحتی که در اثر این درد به وجود می‌آید، برخی از سردرد‌ها ممکن است به روش‌های خانگی و طبیعی درمانی پاسخ دهند. در ادامه مطلب با نوع سردرد خود و روش‌های درمانی خانگی آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

۱. از اسانس روغنی لیمو استفاده کنید

برای از بین بردن سردرد، می‌توانید از روش‌های درمانی معطر با اسانس روغنی استفاده کنید. با وجود آنکه تحقیقات چندانی بر اثر این روغن‌ها در درمان سردرد انجام نشده است، ولی برخی از مختصصان برای درمان درد‌های سطحی و خفیف از اسانس روغنی لیمو استفاده می‌کنند.

۲. منیزیم بخورید

محققان سردرد می‌گویند افرادی که از میگرن رنج می‌برند، باید عناصر معدنی ضروری را در رژیم غذایی خود بگنجانند و مهم‌تر آنکه آن‌ها را به صورت روزانه مصرف کنند. مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم از مصرف روزانه منیزیم به کاهش برخی از حملات میگرنی کمک می‌کند. البته به یاد داشته باشید که منیزیم ممکن است در برخی افراد با اسهال همراه باشد. در نتیجه می‌توانید این عنصر را در منابع غذایی هم مصرف کنید. موادی مانند تخم کدو، ماهی خال‌خالی، انجیر خشک و شکلات تلخ حاوی این ماده مغذی با ارزش هستند.

19 روش درمان خانگی سردرد

۳. ویتامین ب ۲ بیشتری مصرف کنید

مصرف ریبوفلاوین که نوعی ویتامین ب محسوب می‌شود، به کاهش سردرد‌های ناشی از میگرن کمک می‌کند. اگر شما هم به میگرن دچار هستید و از این بیماری رنج می‌برید، به خوبی می‌دانید که در زمان ظهور سردرد کیفیت زندگی‌تان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و حتی ممکن است یک روز کامل یا حتی بیشتر شما را از پا بیندازد. مواد غذایی مانند بادام، کنجد، برخی از ماهی‌ها و پنیر‌های سفت حاوی ریبوفلاوین هستند و می‌توانند سردرد‌ها را کاهش دهند.

۴. عصاره گیاه سایبان را امتحان کنید

گیاه butterbur که به نام سایبان شناخته می‌شود، تأثیر ثابت شده‌ای بر درمان سردرد‌های ناشی از میگرن دارد و پزشکانی که متخصص درمان میگرن هستند، همیشه مصرف آن را توصیه می‌کنند. دز پیشنهادی مصرفی این گیاه ۵۰ میلی‌گرم و سه بار در روز است. البته توصیه می‌شود قبل از شروع مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

۵. دم‌نوش زنجبیل بنوشید

زنجبیل می‌تواند مانند دارویی برای درمان میگرن عمل کند. برای تهیه چای زنجبیل کافی است مقداری آب را بجوشانید، پوست یک تکه از زنجبیل را جدا کنید و سه‌چهارم آن را به قطعات کوچک برش بزنید. زنجبیل را در دو فنجان آب قرار دهید و ۳۰ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد (نیازی نیست روی حرارت قرار گرفته باشد). بعد از آنکه دم‌نوش سرد شد، آن را به تنهایی یا همراه با لیمو بنوشید. زنجبیل به درمان حالت تهوعی که معمولاً با میگرن همراه است، نیز کمک می‌کند.

۶. چای بابونه بنوشید

چای بابونه با خواص آرام‌بخش شناخته می‌شود. اگر استرسی که موجب میگرن می‌شود شامل فعالیت‌های روزانه شما باشد، این دم‌نوش می‌تواند به آرام شدنتان کمک کند. یک فنجان آب را بجوشانید. یک چای کیسه‌ای بابونه به آن اضافه کنید و روی فنجان را بپوشانید. صبر کنید تا دم بکشد. اکنون می‌توانید این دم‌نوش را میل کنید و در صورت تمایل آن را با کمی عسل شیرین کنید.

19 روش درمان خانگی سردرد

۷. یک پاف از روغن نعناع فلفلی درون بینی اسپری کنید

اگر احساس می‌کنید مستعد سردرد هستید و می‌دانید که به عطر نعناع فلفلی علاقه دارید، با استفاده از یک وسیله مخصوص روغن معطر آن را درون بینی خود اسپری کنید. بر اساس مطالعات روغن نعناع فلفلی می‌تواند سردرد را با تأثیری مشابه آسپیرین متوقف کند. البته می‌توانید آن را به صورت موضعی هم استفاده کنید یا چند قطره از روغن را درون آب داغ بچکانید و پا‌های خود را درون آن قرار دهید. بخار معطر این روغن هم می‌تواند خاصیت تسکین دهندگی داشته باشد.

۸. یک لیوان آب بنوشید

نوشیدن یک لیوان آب ساده‌ترین و مؤثرترین روشی است که در دسته درمان‌های خانگی قرار می‌گیرد. کم‌آبی بدن باعث از بین رفتن مایعات مغز می‌شود، مغز از جمجمه فاصله می‌گیرد، در نتیجه گیرنده‌های درد تحریک می‌شوند، توانایی تمرکز را کاهش می‌دهد، شما را اذیت می‌کند و وضعیت سردردی که وجود دارد را وخیم‌تر می‌کند. برای پرهیز از کمبود آب بدن، روزانه میزان کافی آب بنوشید.

۹. از کمپرس سرد استفاده کنید

همان‌طور که برای ماهیچه‌های ورم کرده یا زخم‌های ملتهب و وضعیت‌های پوستی وخیم از یخ استفاده می‌کنید، می‌توانید برای سردرد نیز این روش را به کار ببرید. استفاده از کمپرس سرد یا یخ بر روی گردن، سر یا شقیقه التهاب را کاهش می‌دهد، وضعیت عصب را آرام می‌کند، رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و در نتیجه موجب کاهش سردرد می‌شود.

19 روش درمان خانگی سردرد

۱۰. سرکه سیب بخورید

شاید شما هم مزایای بی‌شمار سلامتی سرکه سیب از جمله کاهش قند خون را شنیده باشید. مصرف سرکه سیب موجب جلوگیری از سردرد‌های ناشی از میگرن نیز می‌شود. این مایع می‌تواند به جلوگیری از میگرن ناشی از عدم تعادل قند خون کمک کند. حتی گفته می‌شود استنشاق بخارات سرکه سیب به درمان سردرد‌های سینوسی کمک می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند سرکه سیب را به طور مستقیم مصرف کنید یا از کمپرس آن روی پیشانی استفاده کنید تا موجب تسکین درد شود. هرچند هیچ تحقیق علمی برای این روش انجام‌نشده، ولی ارزش امتحان کردن را دارد.

۱۱. کوآنزیم Q۱۰ مصرف کنید

این ماده مغذی محلول در چربی که با نام کوآنزیم Q۱۰ شناخته شده است، به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و در بسیاری از مواد غذایی مصرفی خصوصاً ماهیچه و گوشت یافت می‌شود. مصرف روزانه و به مقدار کافی از این ماده روش مؤثر و طبیعی برای درمان سردرد است. کوآنزیم Q۱۰ به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند، از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند و نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد. توصیه می‌شود روزانه ۱۰۰.۲۰۰ میلی‌گرم از این ماده را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

۱۲. یک فنجان قهوه بخورید

کافئین یکی از شناخته شده‌ترین روش‌های درمان خانگی سردرد است. قبل از آغاز سردرد و میگرن، رگ‌های خونی منبسط می‌شوند، ولی کافئین موجود در قهوه دارای خاصیت تنگ‌کنندگی عروق است که رگ‌های خونی را باریک‌تر می‌کند و موجب محدود شدن جریان خون می‌شود. اگر قصد دارید برای درمان سردرد خود استامینوفن یا آسپیرین مصرف کنید، نوشیدن قهوه می‌تواند تأثیر درمانی آن‌ها را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

۱۳. غذا‌های دارای سیر و پیاز بخورید

درست است که بوی این سبزیجات به مزاج بسیاری از افراد ناخوشایند به نظر می‌رسد، ولی برای درمان سردرد مفید است. سیر و پیاز برای جلوگیری از حملات قلبی نیز پیشنهاد می‌شود.

۱۴. آناناس بخورید

آناناس نه تنها از میوه‌های خوشمزه به شمار می‌رود، بلکه میوه تازه آن برای درمان سردرد نیز مفید است. آناناس حاوی آنزیم پروتئولیتیک به نام بروملین است که با خواص تسکین‌دهنده درد و ضد التهابی شناخته می‌شود. بروملین همچنین تولید TGF.β، گیرنده دیگر التهابی که با میگرن در ارتباط است را کاهش می‌دهد. اگر به این میوه علاقه ندارید، می‌توانید از مکمل‌های بروملین استفاده کنید که در بسیاری داروخانه و عطاری‌ها یافت می‌شود. اثبات علمی برای درمان سردرد توسط بروملین وجود ندارد، ولی امتحان کردن این روش ضرری ندارد.

19 روش درمان خانگی سردرد

۱۵. چای بابونه گاوی بنوشید

این دم‌نوش چندان شایع نیست، ولی یکی از مؤثرترین روش‌های درمان طبیعی برای کاهش سردرد به شمار می‌رود. این گیاه گل‌دار تولید پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مغز که مسئول ارتباط رگ‌های خونی هستند را کاهش می‌دهد. این واسطه می‌تواند منجر به احساس درد شدید در پشت سر شود. بابونه گاوی خاصیت ضد التهابی و شل کننده عضلات نیز دارد و برای افرادی که از سردرد و میگرن رنج می‌برند، مفید است و شدت حالت تهوع و استفراغی که در اثر میگرن به وجود می‌آید را نیز کاهش می‌دهد. بابونه گاوی را می‌توانید به صورت دم‌نوش یا کپسول‌های موجود در داروخانه و عطاری‌ها مصرف کنید.

۱۶. غذای تند بخورید

اگر از طرفداران غذا و سس‌های تند هستید، پس بدانید که استفاده از فلفل و غذا‌های تند یکی از روش‌های خانگی درمان سردرد به شمار می‌رود. چیلی یا فلفل تند حاوی ماده‌ای به نام کپساسین است، این ماده طبیعی در بسیاری از کرم و پماد‌های موضعی درمان درد یافت می‌شود. کپساسین قادر است ماده P، پیام‌رسان شیمیایی که سیگنال‌ها را به سمت مغز می‌برد را کاهش دهد. این سیگنال‌ها همان درد هستند. زمانی که پیام‌رسان را متوقف کنید، درد نیز متوقف می‌شود.

۱۷. از ارگانو در غذا استفاده کنید

این گیاه خوراکی اعجاب‌انگیز خواص دارویی مؤثری از جمله تسکین درد دارد. اگر طرفدار طعم این گیاه نیستید، می‌توانید از روغن ارگانو در اسپری خوشبوکننده استفاده کنید یا چند قطره از آن را روی دستمال بچکانید و آن را نزدیک بینی خود نگه دارید. همچنین می‌توانید روغن ارگانو را با روغن دیگری ترکیب کنید و روی شقیقه‌ها بمالید.

۱۸. گیلاس بخورید

گیلاس از طریق خنثی کردن برخی از رادیکال‌های آزاد که در محیط پیرامون وجود دارند، به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند. آنتوسیانین نوعی فلاونوئید زیستی است که موجب رنگ قرمز تیره این میوه می‌شود و خاصیت ضد التهابی مشابه آسپیرین دارد. خوردن چند گیلاس به تسکین سردرد، درد مفاصل و کاهش سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کند.

۱۹. خیار را فراموش نکنید

از آنجایی که ۹۶ درصد خیار از آب تشکیل شده است، به عنوان یک میان وعده عالی برای آرام کردن سردرد ناشی از کم‌آبی بدن شناخته می‌شود. خیار حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله منیزیم و پتاسیم است که نقش حیاتی در آب‌رسانی بدن ایفا می‌کنند.

برترین‌ها:منبع: thehealthy

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=373716

ثبت نظر

-