تهیه رب گوجه فرنگی/دستور پخت کامل

  • کد خبر : 372824
  • 08 بهمن 1399 - 6:45
تهیه رب گوجه فرنگی/دستور پخت کامل

 

 

 در این روز‌ها به دلیل قیمت بالای رب گوجه‌فرنگی و مقدار زیاد مواد نگهدارنده‌ی آن، بهتر است که خودتان در خانه رب گوجه‌فرنگی تهیه کنید تا هم از کیفیت و سالم بودن آن اطمینان داشته باشید و هم با هزینه‌ی کمتر رب‌گوجه‌ی بیشتری داشته باشید.

چه گوجه‌هایی برای تهیه رب گوجه‌فرنگی مناسب است؟

اگر باغ یا باغچه دارید، از هر نوع گوجه فرنگی که در محصولات تان به چشم می‌خورد می‌توانید برای تهیه رب استفاده کنید، اما بهتر است بدانید گوجه‌هایی که دانه‌های گوشتی کمتری دارند برای این منظور مناسب ترند، زیرا هم زمان کمتری برای پخت می‌برند و هم رب تان دلچسب‌تر و غلیظ‌تر می‌شود. همچنین گوجه‌هایی که از نظر شکلی کمی بلند‌تر هستند از گوجه‌های پهن و کوتاه برای تهیه رب و سس گوجه انتخاب بهتری هستند.

تهیه رب گوجه‌فرنگی/مواد لازم:

  • گوجه فرنگی ۱۰۰ کیلوگرم
  • آب ۱۲ کیلوگرم
  • روغن ۱ کیلوگرم
  • نمک ۱ بسته ۴۰۰ گرمی
  • توری سیمی با خانه‌های خیلی ریز

کامل ترین روش تهیه رُب گوجه فرنگی

>>>مطالب مرتبط:

خورشت گوجه فرنگی؛ دستور پخت ساده وآسان!

صادرات رب گوجه فرنگی تا پایان آذر

بازار گوجه آرام گرفت، بازار هویج ملته

طرز تهیه رب گوجه‌فرنگی:

مرحله۱)

ابتدا گوجه فرنگی را بشویید. از وسط به ۲ قاچ تقسیم کنید و در دیگ بیندازید. رویش را آب بگیرد و بگذارید به جوش بیاید. گوجه به حدی بجوشد که پوست آن کنده شود.


مرحله۲)

گوجه‌ها را در حالی که قل قل می‌جوشد روی توری سیمی بریزید و گوجه‌ها را روی توری حرکت دهید تا پوست و دانه آن جدا شود. برخی از چلو صافی برای جدا کردن پوست و دانه گوجه استفاده می‌کنند که این کار باعث ترش شدن و کپک زدن رب می‌شود، چون خانه‌های چلو صافی درشت است و دانه را رد می‌کند.


مرحله۳)

در بازار دستگاه‌هایی موجود است که آب گوجه را می‌گیرند و تحویل مشتری می‌دهند این کار جوشانیدن رب در منزل را راحت‌تر می‌کند و تهیه رب بعد از آب گرفتن، شروع می‌شود.


مرحله۴)

آب گوجه فرنگی باید آنقدر بجوشد تا غلیظ شده و رب چلپ چلپ به هوا پرت شود. در این مرحله نمک را اضافه کنید تا از خرابی زودهنگام رب جلوگیری شود. میزان غلیظ شدن رب بسیار مهم است اگر شل و آبدار باشد سریع کپک می‌زند و اگر خیلی سفت باشد طعم سوختگی می‌دهد و استفاده از آن به علت سفت بودن مشکل است.


مرحله۵)

روش تشخیص زمان آماده شدن رب این است که وقتی با کفگیر در کف قابلمه خطی می‌کشیم شکاف ایجاد شده بر جای می‌ماند و خیلی دیر پر می‌شود. رب را باید هر چند دقیقه هم بزنید و خصوصا در اواخر پخت آن دقت کنید، چون ممکن است ته بگیرد و طعم سوختگی در رب مشخص شود.


مرحله۶)

بعد از غلیظ شدن رب در مرحله آخر روغن را اضافه کنید هم بزنید تا رب تف بخورد میزان روغن به دلخواه شماست و برای خوش رنگ شدن رب و عدم یخ زدگی در یخچال یا فریزر است.


مرحله۷)

رب را در تشت بزرگی بریزید و اجازه دهید تا کاملا سرد شده و آماده بسته بندی شود.

کامل‌ترین روش تهیه رُب گوجه‌فرنگی

نکات:

  • اضافه کردن نمک برای جلوگیری از کپک زدن و خرابی رب است و افزودن روغن برای یخ نزدن در فریزر و خوش رنگ شدن رب است.
  • در بیشتر خانه‌های روستایی رب در فضای باز و بر روی آتش پخته می‌شود، چون جوشانیدن رب زمان زیادی می‌برد و مصرف گاز خانگی بالا می‌رود.
  • توری‌های سیمی همان توری‌های خانه ریزی است که بر روی پنجره‌های منزل برای جلوگیری از ورود حشرات نصب می‌شود. البته در بازار توری‌های مخصوص جوشاندن رب نیز به فروش می‌رسد.
  • بهترین جنس دیگی که برای جوشاندن رب بکار می‌رود دیگ مسی است.

کامل‌ترین روش تهیه رُب گوجه‌فرنگی

روش نگهداری رب گوجه فرنگی در طولانی مدت

اگر می‌خواهید برای زمان زیادی رب گوجه فرنگی را نگهداری کنید، احتمال این که کپک بزند و خراب شود، بسیار است بنابراین می‌توانید رب را در قالب‌های یخ بریزید و هر زمان که خواستید یک تکه از آن را برداشته و در غذا، سوپ یا حتی غذای کودک استفاده کنید.

بعد از اینکه رب‌ها در قالب، یخ بستند آن‌ها را در آورده و در یک کیسه پلاستیکی مخصوص فریزر بریزید و نگهداری کنید. بدین شکل فضای زیادی از فریزرتان اشغال نمی‌شود و همچنین قطعات رب، بوی فریزر را به خود نمی‌گیرد. بدین شکل می‌توانید این مکعب‌های یخی را تا ۹ ماه در فریزر نگه داری کنید.

مصرف رب گوجه‌فرنگی در صبحانه!

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما بسیاری از افراد در سراسر دنیا از رب گوجه فرنگی در وعده صبحانه استفاده می‌کنند. می‌توانید آن را به تنهایی یا با کمی پنیر روی نان تست بزنید و نوش جان کنید. این یک میان وعده سریع و راحت هم محسوب می‌شود برای مواقعی که عجله دارید یا نمی‌توانید تا حاضر شدن وعده اصلی منتظر بمانید.

برترین‌ها

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=372824

ثبت نظر

-