نان موزی با طرح شکلات مرمری؛ لطیف وخوشمزه

  • کد خبر : 371004
  • 07 بهمن 1399 - 11:14
 نان موزی با طرح شکلات مرمری؛ لطیف وخوشمزه

 

نان موزی یکی از نان‌های خوش بو و خوش طعم است. من هر بار این نان را درست کردم همه از من تشکر کردند، چون طعم آن را از خیلی از کیک‌های پر از تزئین و پر طمطراق بیشتر دوست داشتند. نان موزی خودش به تنهایی خوش طعم است و وقتی که شکلات دوست داشتنی هم همراه آن باشد دیگر فوق العاده خواستنی خواهد شد. کسی هست که از شکلات بدش بیاید؟ خب من که نمیشناسم اگر هم چنین کسی باشد حتما برای خودش دلایلی دارد. بهر حال ما نمی‌توانیم کسی را بخاطر علائقش سرزنش کنیم.

 نان موزی با طرح شکلات مرمری یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن طعم موزی در نانی نرم و لطیف است. شما در عین حال که از طعم موز لذت می‌برید می‌توانید طرح زیبای مرمری شکلات را داشته باشید و از طعم آن نیز لذت ببرید و این برای کسانی خوب است که هر دو طعم را دوست دارند، اما نمی‌خواهند از هیچکدام بگذرند. پس این نان موزی تقدیم می‌شود به دوستداران موز و شکلات.

نان موزی واقعا خوب است؟

من می‌دانم که بعضی از شما ممکن است خاطره خوشایندی از کیک موز یا موز‌های وسط کیک نداشته باشید، چون مزه آن‌ها جوری است که باعث دلزدگی می‌شود، اما در مورد نان موزی به شما اطمینان می‌دهم که هرگز اینطور نیست طعم آن طوری است که هم خوشایند و ملایم است و هم باعث دلزدگی نمی‌شود، چون چندان هم شیرین و با بوی شدید موز نیست. همه چیز همانطوری است که باید باشد یعنی به اندازه و دلخواه. من هم نان موزی ساده، هم با شکلات مرمری و هم با انواع شکلات چیپسی درست کردم، اما این نمونه شکلات مرمری ظاهری زیبا و دوست داشتنی دارد، همچنین طعم آن نیز واقعا دلخواه همه است.

موز‌های سیاه و خالدار بهترین دوستان ما هستند

اولین نکته در مورد نان موزی این است که نان موزی یک نان بی پیرایه و بی غل و غش است. شما در اینجا باید رنگ و لعاب و ظاهر را فراموش کنید و در عوض به دنبال داغونترین موز‌ها بگردید. موز مورد نظر ما باید سیاه و یا خالدار باشد. خب چرا موز سیاه خوب است؟ موزی که در یخچال مانده و سیاه شده و باعث خجالت زدگی شما جلوی میهمان باشد، رسیده، شیرین و خوشمزه است. موز‌های سیاه هم قند کافی دارند و هم نرم هستند و به خوبی در بافت کیک فرو می‌روند. موز نرم مرطوب است و باعث یکنواختی و همگن شدن بافت می‌شوند.

شاید بدانید که موز‌ها علاوه بر طعم دهندگی نقش مهمی هم در شیرینی پزی بخصوص برای گیاهخوارن دارند آن‌ها می‌توانند نقش تخم مرغ را در کیک ایفا کنند، چون هم بافتی مرطوب دارند و هم باعث نگه داشن بخش‌های مختلف کیک در کنار هم می‌شوند. برای اینکه موز سیاه شود خیلی راحت بگذارید سه روز در یخچال بماند تا رسیده و خالدار شود. البته توصیه می‌کنم آن را در بخشی پرت و دور از دسترس بگذارید تا از چشم یغماگران به دور باشد. بعضی‌ها هم موز را در فریز می‌گذارند تا سریع له شود البته به این روش پوست آن خیلی سریعتر از بیرون آن له می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید بهترین دما برای موز ۱۳ درجه سلسیوس است و یخچال محیط خوبی برای تازه ماندن آن و زرد ماندن آن نیست.

مواد لازم

  • آرد: ۱ و ۳/۴ پیمانه (با قاشق در پیمانه بریزید و سطح آن صاف باشد)
  • جوش شیرین: ۳/۴ قاشق چایخوری
  • نمک: ۳/۴ قاشق چایخوری
  • شکر: ۱ پیمانه
  • کره: ۱۰۰ گرم (۱/۲ پیمانه)، نرم شده
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • موز: ۲ تا ۳ عدد (۱ پیمانه له شده)
  • خامه ترش: ۱/۲ پیمانه
  • اسانس وانیل: ۱ قاشق چایخوری
  • شکلات نیمه شیرین: ۱/۲ پیمانه (۶۰% کاکائو)
  • پودر کاکائو: ۲ قاشق چایخوری

نان موزی شکلاتی مرمری با طعم عالی

>>>بیشتر بخوانید:

نان هویج فنلاندی؛ این نان زرد با رگه

نان زیره و سیاه‌دانه؛ طعمی متفاوت و دلپذ

نان لقمه‌ای بروکلی؛ سبز رنگ، بامزه‌ و

دستورپخت:


مرحله۱.

فر را با حرارت ۱۷۵ درجه فارنهایت گرم کنید. یک قالب مستطیل (لوف) ۹ در ۵ اینچی را با کره یا اسپری آشپزی چرب کنید.


مرحله۲.

داخل یک کاسه آرد، نمک و جوش شیرین را بریزید و با همزن دستی فنری خوب بهم بزنید تا یکدست و کاملا مخلوط شوند. نیازی به گفتن نیست که بهتر است همه آن‌ها را از الک رد کنید.

نان موزی شکلاتی مرمری با طعم عالی


مرحله۳.

در کاسه‌ای دیگر کره و شکر را با همزن برقی بزنید تا زمانی که یکدست شده و کمی کف کند یعنی حدود ۲ دقیقه. نیازی نیست که خیلی بزنیم تا شبیه کرم شود.


مرحله۴.

تخم مرغ را به مخلوط کره و شکر اضافه کنید تا کاملا با آن مخلوط شود


مرحله۵.

مواد خشک را به کیک اضافه کنید و با سرعت پایین آن را هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.


مرحله۶.

حالا موز و خامه ترش را هم به آن اضافه کنید و با همزن بزنید تا مخلوط شوند، نیازی نیست زیاد هم بزنید در حدی که کاملا ترکیب شوند. میزان له شدگی موز بستگی به سلیقه شما دارد که می‌خواهید قطعات موز داخل نانتان مشخص باشد یا نه.

نان موزی شکلاتی مرمری با طعم عالی


مرحله۷.

حالا شکلات تخته‌ای خرد شده را در یک کاسه کوچک درون مایکروفر قرار دهید تا ذوب شود. اگر هم مایکروفر ندارید کاسه را روی کتری آب جوش بگذارید تا شکلات به آرامی آب شود. استفاده از مایکروفر باید به صورت فواصل ۲۰ ثانیه‌ای باشد تا شکلات به طور کامل ذوب شود و هیچ بخش برجسته‌ای در آن نماند. حالا پودر کاکائو را داخل آن بریزید.

نان موزی شکلاتی مرمری با طعم عالی


مرحله۸.

یک پیمانه از خمیر نان موزی را داخل ترکیب شکلاتی بریزید و بهم بزنید تا کاملا با آن مخلوط و یکدست شود.

نان موزی شکلاتی مرمری با طعم عالی


مرحله۹.

حالا موقع ریختن خمیر در قالب است. برای اینکه کیک شما به شکل مرمری زیبایی در بیاید به این ترتیب عمل کنید. ابتدا سه قاشق خمیر موزی ساده بریزید و بعد دو قاشق خمیر شکلاتی به صورت لایه بعدی و در فواصل بین سه قاشق بریزید و همینطور ادامه دهید تا مواد تمام شود. تصویر کاملا گویای توضیحات است.

نان موزی شکلاتی مرمری با طعم عالی


مرحله۱۰.

چاقویی را بردارید و با دست‌تان از یک سمت قالب به صورت منحنی و یک دور حرکت کنید. حواستان باشد که اینکار را خیلی محکم و عمیق ندهید، چون در غیر اینصورت شکل مرمری قشنگی نخواهیم داشت و رنگ شکلات بر بخش روشن غلبه خواهد کرد و بیشتر شبیه سنگ بازالت خواهد شد تا مرمر! بهتر است ۴ تا ۵ بار ملایم در کل عرض باشد. خودتان می‌توانید بفهمید که چند بار کافی است.

نان موزی شکلاتی مرمری با طعم عالی


مرحله۱۱.

قالب را در فر قرار دهید و به مدت ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه بگذارید بپزد یعنی تا زمانی که وقتی خلال دندان در آن فرو می‌کنید، تمیز بیرون بیاید. قالب را از کیک بیرون بیاورید و بگذارید روی توری شرینی پزی بماند و خنک شود. برای درآوردن نان از قالب عجله نکنید، چون ممکن است خرد شود.

نان موزی شکلاتی مرمری با طعم عالی

نکات مهم

  • جایگزین‌ها:
  • به جای کره می‌توان از روغن مایع استفاده کرد، حتی می‌توان کره را به نصف کاهش داد یعنی به ۱/۴ پیمانه یا ۵۰ گرم. تعداد تخم مرغ را می‌توان حتی به یک عدد کاهش داد. به جای خامه ترش می‌توانید از همانقدر شیر یا ماست استفاده کنید یعنی ۱/۴ پیمانه. من به جای جوش شیرین از بیکینگ پودر، اما با اندازه ۲ برابر استفاده کردم و هیچ مشکلی هم نداشت. اگر می‌خواهید یک کیک کاملا وگان داشته باشید می‌توانید به جای تخم مرغ از فلکس اِگ استفاده کنید یعنی مخلوط ۱ قاشق غذاخوری تخم کتان خرد شده در ۳ قاشق غذاخوری آب به ازای هر تخم مرغ.
  • شرایط نگهداری:
  • نان موزی را همانند سایر نان‌ها یا کیک‌ها می‌توان تا سه روز در محیط کابینت یا اتاق در ظرفی دردار نگه داشت. اگر می‌خواهید آن را در یخچال بگذارید حتما در ظرفی دردار بگذارید تا بو نگیر و خشک نشود. برای نگهداری طولانی مدت بهترین کار این است که پس از خنک شدن نان به صورت کامل، آن را داخل پلاستیک سلفون بگذارید، سپس این نان سلفون کشیده را داخل یک کیسه زیپ لاک بگذارید. بعضی هم آن را پس از سلفون کشیدن داخل فویل می‌گذارند. روزی که نان را درست کردید روی پلاستیک یا فویل بنویسید. به این شیوه می‌توان آن را تا ۳ ماه در فریزر نگه داشت.
  • مواد همراه:
  • برای افزودن طعم به نان موزی می‌توان مواد دیگری را هم داخل خمیر ریخت از جمله گردوی خرد شده، کشمش سیاه و همچنین شکلات چیپسی. برای ریختن آن‌ها در نان نیازی نیست که آن‌ها را داخل آرد بزنید بلکه مستقیما داخل ترکیبات خمیر بریزید. بهتر است این کار را در مرحله آخر انجام دهید. درست کردن نان موزی ساده هم همین دستور است، اما بدون شکلات.

منبع: onceuponchef

برترین‌ها

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=371004

برچسب ها

ثبت نظر

-