درمان خونریزی بینی

  • کد خبر : 370979
  • 07 بهمن 1399 - 10:58
درمان خونریزی بینی

برترین‌ها: خونریزی بینی یا به اصلاح خون دماغ شدن یکی از مشکلاتی است که به دلایل مختلف به وجود می‌آید و ممکن است برخی افراد بیشتر آن را تجربه کرده باشند. معمولاً افراد نمی‌دانند چگونه می‌توان این خونریزی را بند آورد و متوقف کرد.

حتی روش‌های ساده و تکنیک‌های خانگی با وجود آنکه می‌توانند کمک بسیاری به خونریزی کنند، اغلب فراموش می‌شوند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم استراتژی‌های مختلفی را به شما معرفی کنیم که در زمان وقوع خونریزی از بینی چه در خانه، محل کار، دانشگاه یا حتی مدرسه بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

چرا خون دماغ می‌شوید؟

زمانی که خونریزی بینی اتفاق می‌افتد، دلایل گوناگونی پشت پرده وجود دارد. خونریزی فارغ از علت آن، در نتیجه پاره شدن رگ‌های خونی در حفره‌های بینی پیش می‌آید. این نوع خونریزی از آن جهت شایع است که رگ‌های خونی این ناحیه از بدن حساس‌تر هستند.

در اغلب موارد خونریزی از بینی نشان دهنده مشکل و خطری در سلامتی نیست. ولی این گفته در صورتی حقیقت دارد که خونریزی بینی به مقدار زیاد رخ ندهد و به دلیل تصادف هم نباشد.

دلایل اصلی خونریزی بینی عبارت‌اند از:

• هوای سرد یا گرم که پوست را تحریک کند و به رگ‌های خونی آسیب برساند.
• تحریک و سوزش حاصل از حساسیت یا سرما
• مشکلات سینوسی
• تخلیه بینی با فشار زیاد، به دلیل پارگی رگ‌های خونی موجود در حفره‌های بینی
• زخم و اشیا و ذره‌های به دام افتاده در بینی
• بو کردن مواد شیمیایی یا محصولات بسیار محرک
• استفاده بیش از حد از آنتی هیستامین دکونژستانت
• انحراف تیغه بینی یا شکستگی بینی

روش‌های خانگی درمان خونریزی بینی

شما می‌توانید برای جلوگیری از خونریزی بینی از شرایطی که باعث وقوع آن می‌شود، دوری کنید. برای مثال محیط خود را مرطوب نگه دارید، از مواد شیمیایی خاص بیش از حد استفاده نکنید و با فشار و شدت زیاد بینی خود را تخلیه نکنید. به غیر از این موارد، اگر دچار خونریزی شدید، برای متوقف کردن سریع آن نکات زیر را انجام دهید:

۱. بعد از شروع خونریزی، اگر علت تصادف یا تخلیه بینی نباشد، در اولین اقدام صاف بایستید.

۲. سپس قسمت پایینی بینی (قسمت نرم) را با انگشت سبابه و شست بگیرید.

۳. آهسته و آرام از طریق دهان نفس بکشید و سرتان را برای چند دقیقه بالا بگیرید تا خونریزی بند بیاید.

درمان خونریزی بینی

به غیر از این روش‌ها، درمان‌های دیگری نیز برای درمان خونریزی بینی وجود دارد:

۱. پارچه سرد

یک پارچه یا دستمال را درون آبی که تا حد ممکن سرد باشد، قرار دهید. می‌توانید از تکه‌های یخ هم استفاده کنید. سپس دستمال را در قسمت پشت بینی و روی پیشانی قرار دهید. در این شرایط سیستم عصبی با منقبض کردن رگ‌های خونی واکنش نشان می‌دهد. می‌توانید دستمال را روی قسمت نرم بینی هم فشار دهید تا تأثیر مشابه را ملاحظه کنید.

به عنوان یکی دیگر از روش‌های خانگی برای درمان خونریزی بینی، یک تکه یخ را درون دهان خود قرار دهید. در این صورت رگ‌های خونی سریع‌تر انقباض پیدا می‌کنند و جریان خون بینی متوقف می‌شود.

۲. سرکه سیب

به دلیل خاصیت قابض سرکه سیب، می‌توانید با استفاده از آن دیواره رگ‌های خونی آسیب دیده که موجب خونریزی شده‌اند را ترمیم کنید. این روش بسیار مؤثر و طبیعی است. در این روش کافی است یک گلوله پنبه‌ای را به سرکه سیب آغشته کنید و آن را با دقت درون سوراخ بینی بگذارید.

هیچ فشاری به آن وارد نکنید و اجازه دهید به همان صورت برای ۵ دقیقه باقی بماند. اگر همچنان خونریزی ادامه داشت، این روش را یک‌بار دیگر تکرار کنید.

۳. پیاز

برای درمان خونریزی این روش هم مفید خواهد بود چرا که بخار‌های حاصل از پیاز آب پز می‌تواند خونریزی را متوقف کند. کافی است یک پیاز را بردارید، آن را به دو نیم تقسیم کنید و در یک ظرف حاوی نیم لیتر آب بجوشانید. سر خود را بالای قابلمه بگیرید و به آرامی نفس بکشید. در این چند دقیقه بخار‌ها استنشاق می‌شوند و راه درمانی را طی می‌کنند.

به عنوان روش دوم می‌توانید پیاز را به تکه‌های مختلف تقسیم کنید و آن را تا حد ممکن نزدیک بینی خود نگه دارید. حتی می‌توانید آب پیاز را بگیرید و چند قطره از آن را به قسمت نوک بینی بمالید.

۴. لیمو

لیمو یک قابض فوق‌العاده است که خواص بسیاری دارد، می‌تواند زخم‌های کوچک را درمان کند و موجب جلوگیری از عفونت شود. اگر خونریزی بینی به آن دلیل باشد که شی کوچکی درون بینی‌تان گیر کرده است، لیمو می‌تواند باعث بسته شدن رگ‌های خونی آسیب دیده شود.

یک عدد لیمو را فشار دهید و یک گلوله پنبه را در آب لیمو آن قرار دهید. سپس پنبه را درون سوراخ بینی در حال خونریزی قرار دهید، ولی هیچ فشاری نیاورید. احتمال دارد کمی احساس سوزش کنید، ولی تا ۲۰ دقیقه پنبه را خارج نکنید.

درمان خونریزی بینی

۵. فلفل هندی

این روش خانگی در چند ثانیه می‌تواند خونریزی را بند آورد. البته باید در میزان مصرفی دقت داشته باشید چرا که فلفل هندی بسیار قوی است و می‌تواند باعث تحریک بینی شود.

مقدار کمی از فلفل هندی (در حد نوک انگشت) را در یک پیمانه آب گرم بریزید. سپس آن را مانند چای بنوشید. همچنین می‌توانید یک تکه پنبه را به این محلول آغشته کنید و برای چند دقیقه درون سوراخ بینی قرار دهید.

۶. آب نمک

اگر زمان و فرصت آماده کردن آب نمک را ندارید، می‌توانید آن را به صورت آماده و با نام سرم نمکی از داروخانه تهیه کنید. ولی برای آماده کردن این محلول کافی است یک مشت نمک درشت را در یک پیمانه آب گرم بریزید و هم بزنید.

با استفاده از قطره چکان، چند قطره محلول نمکی درون بینی در حال خونریزی بچکانید. مشاهده می‌کنید در عرض چند دقیقه خونریزی متوقف می‌شود چرا که آب نمک خراشیدگی و زخم را درمان می‌کند.

۷. چای گزنه

گزنه گیاهی است که خواص دارویی بسیاری دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود همیشه مقداری از آن را در کابینت آشپزخانه خود نگهداری کنید. سه قاشق غذاخوری گزنه خشک را درون یک پیمانه آب جوش بریزد و صبر کنید تا به خوبی خیسانده شود. بعد از سه دقیقه، گزنه را از صافی رد کنید. سپس یک گلوله پنبه را به محلول باقی مانده آغشته کنید و آن را درون سوراخ بینی بگذارید.

حال که با روش‌های مختلف درمان خونریزی بینی آشنا شدید، می‌توانید این مشکل را در عرض چند دقیقه حل کنید. ولی فراموش نکنید که اگر با این روش‌ها خونریزی بعد از چند دقیقه بند نیامد، حتماً با مراجعه به پزشک دلیل و علت را جویا شوید. یک پزشک متخصص می‌تواند با تشخیص صحیح علت، برای درمان آن اقدام کند.

منبع: steptohealth

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=370979

ثبت نظر

-