طرز تهیه پای شفرد/افطاری روز یازدهم ماه رمضان

  • کد خبر : 370532
  • 04 اردیبهشت 1400 - 8:51
طرز تهیه پای شفرد/افطاری روز یازدهم ماه رمضان

اگر دوست دارید غذایی پر خاصیت را به عزیزان خود بدهید حتما لذت درست کردن این غذا را از دست ندهید. پای شفرد گیاهی بدون استفاده از گوشت  و سبزیجات و با پروتئین گیاهی درست می‌شود. این پای همانند پای شفرد سنتی، طعمی عالی و فوق العاده دارد همچنین بسیار بهداشتی و سالم می باشد.

پای شفرد

پای شفرد یا پای کوتاژ به صورت چند لایه است که ظاهری شبیه کاسرول دارد. این غذای چند لایه و معروف از مقوی ترین مواد و در اصل از گوشت چرخ کرده، سبزیجات و سیب زمینی تشکیل شده است. اما اخیرا نمونه گیاهی آن هم پرطرفدار است طوری که در مراکز تهیه و فروش این نوع پای، نوع گیاهی هم به همان میزان درست شده و به فروش می‌رسد. پای شفرد گیاهی برای کسانی خوب است که بنا به دلایل پزشکی و یا اکراه از خوردن گوشت، نوع سنتی را نمی‌توانند استفاده کنند، اما در عین حال به این غذا علاقه دارند.

اگر به گذشته برگردیم و علت به وجود آمدن چنین غذایی را مورد مطالعه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که علت درست کردن چنین غذایی استفاده از باقیمانده گوشت چرخ کرده درست شده و سبزیجات بوده است، چون معمولا برای درست کردن پای‌های غذایی، مواد میانی از قبل درست می‌شوند سپس داخل خمیر یا زیر آن قرار می‌گیرند.

البته می توان برای برخی افراد که گوشت دوست ندارند جایگزینی استفاده کرد. جایگزین گوشت در این نوع، َ عدس است که یک پروتئین گیاهی عالی و در عین حال خوشمزه است. تعداد افرادی که عدس را دوست ندارند نسبت به کسانی که از نخود چندان دلخوشی ندارند، کمتر است بنابراین عدس انتخاب خوبی است. ضمن اینکه این بنشن خیلی سریع می‌پزد. برای درست کردن این غذا سعی می‌شود از عدس محلی یا قهوه‌ای که مخصوص خوراک عدسی است، استفاده شود.

برای مواد میانی به جز گوشت و یا جایگزین آن، از چیز‌های دیگری همانند ذرت، نخود سبز، قارچ، کدو و سبزیجات به صورت دلخواه می توان استفاده کرد. معمولا ستفاده از کدو سبز کمتر معمول است، اما هم خوشمزه‌تر است هم ظاهر جالبتری دارد.

>>>بیشتر بخوانید:

افطاری روز دهم ماه رمضان؛ اسلوپی‌جو و نان‌‌ برگر‌ سیب‌زمینی


آنچه شما برای پخت این غذا نیاز دارید:

  • سیب زمینی: یک کیلو
  • سیر: یک حبه
  • عدس قهوه‌ای: یک پیمانه خشک
  • برگ بو: یک عدد
  • روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری
  • پیاز: یک عدد ریز شده
  • هویج: یک پیمانه نگینی شده
  • کرفس: یک پیمانه نگینی شده
  • سیر: دو حبه له شده
  • نخود سبز: یک پیمانه
  • ذرت: یک پیمانه
  • جعفری تازه: ۱/۴ پیمانه خرد شده
  • سس ورچستر شایر یا سس تمر: دو قاشق غذاخوری
  • شیر یا شیر گیاهی: نصف پیمانه
  • کره یا کره گیاهی: سه قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • سس سیراچا: برای تزئین (در صورت تمایل)

مواد لازم

 طرز تهیه پای شفرد


مرحله اول:

فر را روشن کرده و روی حرارت 190 قرار دهید. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و با یک حبه سیر کامل پو. ست گرفته داخل یک قابلمه کوچک بگذارید. به میزان کافی آب روی آن‌ها بریزید. قابلمه را روی گاز بگذارید. بگذارید آب به جوش بیاید سپس حرارت را کاهش دهید تا سیب زمینی‌ها بپزند. پس از پخته شدن سیب زمینی‌ها بگذارید به مدت نیم ساعت خنک شوند سپس آن‌ها را با یک چنگال له کنید.

سیب زمینی


مرحله دوم:

حوبوبات خود را که عدس است با برگ بو بگذارید. روی آن‌ها ۲ پیمانه آب بریزید و بگذارید آب قابلمه به جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب، حرارت را کاهش دهید و بگذارید عدس‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند. نگذارید زیاد بپزند. اگر زیاد بپزند له شده و شکل خود را از دست می‌دهند. آن‌ها را از روی حرارت برداشته بگذارید خنک شوند.آب اضافه عدس ها را دور بریزید

عدس آبپز


مرحله سوم:

هنگامی که سیب زمینی و عدس در حال پخت است، روغن زیتون را در یک  تابه بریزید. آن را روی حرارت متوسط گاز بگذارید. حالا پیاز نگینی شده را به ماهیتابه اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۶ دقیقه تفت دهید تا زمانی که نرم شوند.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی


مرحله چهارم:

هویج و کرفس خرد شده را به پیاز اضافه کنید. به مدت ۵ تا ۶ دقیقه یا بیشتر آن‌ها را تفت دهید تا سبزیجات برشته شوند.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی


مرحله پنجم:

سیر له شده، نخود سبز، ذرت، ۳ قاشق غذاخوری جعفری خرد شده، سس ورچستر شایر گیاهی یا سس تمر، ادویه و فلفل تند را به ماهیتابه اضافه کنید. بهم بزنید و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه یا بیشتر تفت دهید تا زمانی که سبزیجات نرم شوند و بوی آن‌ها بلند شود.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی

مرحله ششم:

 محتویات تابه را خوب بهم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند، حالا عدس پخته را هم به آن‌ها اضافه کنید. نمک و فلفل اضافه کنید تا مواد طعم بگیرند.


مرحله هفتم:

سیب زمینی پخته را از روی شعله برداشته، آب آن را خالی کنید. سیب زمینی را له کنید و با کره و شیر نرم کنید. تا زمانی که لطیف و خامه‌ای شود. نمک و فلفل به آن اضافه کنید. حالا یک ظرف مخصوص فر را با اسپری آشپزی چرب کنید و یا با کمی روغن. مخلوط عدس و سبزیجات را کف آن بریزید و پهن کنید تا کل کف ظرف را بگیرد.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی


مرحله هشتم:

در صورتی که از کدو سبز استفاده کردید، آن‌ها را هم همراه سبزیجات بگذارید حالا سیب زمینی نرم شده را روی سبزیجات بریزید و با استفاده از چنگال یا قاشق روی آن طرح ایجاد کنید. می‌توانید مقداری از آن را با قیف به شکل شکوفه درآورید و روی سیب زمینی بگذارید. این بخش بالا آمده باعث ایجاد رنگ تیره شده و ظاهر بهتری به غذا می‌دهد. روی آن را در صورت دلخواه پنیر چدار بریزید.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی


مرحله نهم:

ظرف را در فر قرار داده و بگذارید به مدت نیم ساعت بماند تا زمانی که بخش‌های برجسته سیب زمینی طلایی قهوه‌ای شود. در صورتی که خواستید رنگ آن تیره تر شود در انتهای پخت، حرارت را بیشتر کنید. ۱قاشق غذاخوری باقیمانده جعفری را روی پای ریخته و آن را تزیین کنید. آن را داغ سرو کنید. می‌توانید روی آن سس کچاپ بریزید و سرو کنید.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی


مرحله دهم:

این غذا رامی توان به روش های دیگر نیز درست کرد که یکی از این روش‌ها لایه بندی پای شفرد این است که چند ظرف کوچک سوفله را آماده کرده و در هر کدام مقداری از سبزیجات ریخته، سیب زمینی را هم شکل داده روی آن‌ها بریزید به این ترتیب به صورت تک نفره سرو می‌شود.

افطاری روز بیستم ماه رمضان؛ پای شفرد گیاهی


نکات مهم

  • این یک پای شفرد وجترین است در صورتی که وگان هستید می توانید تغییراتی بدهید مثلا به جای شیر گاو از شیر سویا و به جای کره حیوانی از کره گیاهی استفاده کنید.
  • اگر می خواهید رنگ زیبایی غذای شما داشته باشد می توانید کدوی سبز را با سبزیجات تفت دهید.
  • تزئین روی سیب زمینی و برجسته کردن آن باعث ظاهری زیباتر برای این غذا می‌شود.
  • در صورتی که قصد استفاده از پنیر چدار دارید، نیمه آخر پخت روی سیب زمینی بریزید.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=370532
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-