نان لقمه‌ای شکم پر/افطاری شب دوازدهم ماه رمضان

  • کد خبر : 370435
  • 05 اردیبهشت 1400 - 8:27
نان لقمه‌ای شکم پر/افطاری شب دوازدهم ماه رمضان

اگر به دنبال بهترین و مقوی ترین غذا می گردید خواندن این دستور پخت را از دست ندهید. ما به شما نوعی غذا آموزش می دهیم که سرشار از انواع ویتامین ها است. نان لقمه‌ای شکم پر که تشکیل شده از تکه‌های نان حجیم که میان آن سبزیجات تفت داده شده ریخته می‌شود. این نان به دلیل ظاهر نرم و پف بسیار، به راحتی خورده می‌شود و مورد علاقه همه بخصوص خردسالان است.

نان لقمه‌ای یکی از نان‌های نرم و پفی است که به دلیل اندازه کوچک و جمع و جور خود برای ساندویچ‌های کوچک که در کنار صبحانه بسیار عالی است. نان‌های شکم پر همانند نان اشترودل و سایر نان‌های شکم پر به عنوان یک میان وعده و یا حتی وعده اصلی برای افرادی که حوصله نشستن کنار میز به مدت طولانی و خوردن یک غذای عادی را ندارند، انتخاب خوبی است. شما می‌توانید نان شکم پر لقمه‌ای را به تعداد افراد خانواده و یا بیشتر درست کنید. چون اندازه تعداد نان‌ها دست خودتان است. می‌توانید لقمه‌ها را کوچک و یا بزرگ بگیرید. این نان یک ویژگی جالب دارد که در انتها خواهید دید.

مواد میانی شامل سبزیجات، گوشت و یا مرغ است. ما در این جا از سبزیجات استفاده کردیم. این غذا مخصوص افرادی است که به هر نحوی نمیتوانند از گوشت استفاده کنند. شما می توانید اندازه مواد میان نان یا حجم نان را خودتان تعیین کنید. در مورد میزان مواد انتخاب با شماست که می‌خواهید بخش زیادی از نان را مواد میانی تشکیل دهد یا خود نان حجیم. من مواد را به اندازه‌ای انتخاب کردم که مواد دقیقا در وسط قرار می‌گرفت و در واقع بخش کمی از آن سبزیجات و بخش بزرگتر نان بود. توصیه می‌کنم مواد را دو برابر کنید و در عوض با دستانتان خمیر را پهنتر کنید تا بتوانید مواد را در میان آن جای دهید.

درست کردن نان لقمه ای چه فایده ای دارد؟

با توجه به این که درست کردن این نوع نان لقمه ای کمی سخت و حتی وقت گیر است آیا واقعا لازم است آن را درست کنم؟ خب من به شما می‌گویم بله یکبار امتحان آن کافی است. یکبار امتحان کردن باعث می‌شود به پختن نان علاقه‌مند شوید و باز هم دلتان بخواهد آن را درست کنید. این نوع نان بسیار حجیم و پفی است و به سادگی درست می‌شود. نتیجه‌ای که به دست می‌آورید کاملا راضی کننده است حتی اگر در تمامی مراحل خرابکاری کنید. من مطمئنم اگر یکبار آن را درست کنید این نان انتخاب همیشگی شما خواهد بود.

می توانید جایگزین کنید

من برای نان از شیر استفاده کردم، برخی افراد نسبت به شیر حساس هستند. این افراد خیلی راحت می توانند آب را جایگزین شیر کنند. برای رو مال کردن هم می‌توان تنها از آب استفاده کرد. مواد میانی هم انتخابی است. من قارچ استفاده نکردم، چون به نظرم آب می‌اندازد و داخل نان را خمیر می‌کند و برای بعضی از آن‌ها پنیر پیتزا هم کمی همراه مواد اضافه کردم که تجربه خوبی می تواند باشد.

آنچه را که برای پخت نان لقمه‌ای شکم پر نیاز دارید:

مواد تهیه خمیر

  • شیر یا آب: سه چهارم پیمانه + مقداری بیشتر
  • آرد: سه پیمانه
  • آب: دو قاشق غذاخوری
  • شکر: یک قاشق غذاخوری
  • مخمر فوری: دو و نیم قاشق چایخوری
  • کره: دو قاشق غذاخوری (یا کره گیاهی)
  • روغن: دو قاشق غذاخوری
  • نمک: یک قاشق چایخوری

موادی که وسط این نان قرار می گیرد:

  • پیاز: یک عدد
  • هویج: یک عدد متوسط (خرد شده به اندازه نصف پیمانه)
  • نخود سبز: نصف پیمانه
  • سیب زمینی: نصف پیمانه
  • زردچوبه: نصف قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز:نصف قاشق چایخوری

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

روش پخت نان لقمه‌ای شکم پر:

مرحله اول:

شیر را روی شعله قرار دهید تا مقداری گرم شود گرمای آن نباید به گونه ای باشد که دست شما بسوزد یعنی نگذارید بجوشد. می‌گذاریم تا به اندازه لازم ولرم شود. برای تست کردن انگشت‌تان را در شیر فرو کنید اگر به مدت ۶ ثانیه توانستید آن را نگه دارید یعنی حرارت مناسب است. ۱/۲ پیمانه شیر را با ۲ قاشق غذاخوری آب و ۱ قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید. مخمر را داخل شیر بریزید. خوب بهم بزنید تا هیچ بخش گلوله مانندی روی آن نماند و کاملا یکدست شود. من از مخمر فوری استفاده کردم که می‌توان بدون عمل آمدن آن را روی آرد ریخت و سایر مواد را اضافه کرد. اما بر حسب احتیاط مثل همیشه اول مخمر را عمل آوردم.

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر


مرحله دوم:

روی ظرف مخمر را بپوشانید و یک ربع بگذارید بماند پس از این مدت مخمر حسابی پف می‌کند و بالا می‌آید. نمک را روی آرد بریزید و با ویسک دستی هم بزنید. حالا مخلوط مخمر را روی آرد بریزید. قبل از استفاده از هر آردی آن را الک نمایید تا کاملا یک دست شود و این عمل را برای هر آردی باید انجام دهید.

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

مرحله سوم:

حال نصف پیمانه شیر را روی آرد بریزید و با دست بهم بزنید. مخلوط را با دست چنگ بزنید اگر دیدید زیاد خشک است کمی شیر اضافه نمایید اما اگر دیدید زیاد شل است کمی آرد مخلوط کنید.افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

مرحله چهارم:

بعد از آن که اندازه آرد و شیر خمیر اندازه بود این نان نیاز به ورز دادن حسابی دارد. ابتدا خیلی شل و چسبناک پس از ۵ دقیقه ورز دادن بافت بهتری پیدا می‌کند. ۲ قاشق غذاخوری کره را به آن اضافه کنید و کمی هم ورز دهید. خمیر نباید چسبناک باشد اگر چسبناک بود کمی آرد اضافه کنید البته خیلی کم. ملاک چسبناک نبودن خمیر نچسبیدن آن به طرفین ظرف است نه ته ظرف. در این قسمت شما باید خمیری نرم و لطیف داشته باشید.

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

مرحله پنجم:

خمیر آماده شده را به یک ظرف پلاستیکی یا یک کاسه چرب انتقال می‌دهیم و روی آن را با پلاستیک سلفون یا پارچه می‌پوشانیم. من از روش ماست استفاده کردم و چند لایه پارچه ضخیم روی آن گذاشتم تا سریعتر ور بیاید. به اندازه خمیر توجه کنید. سپس بگذارید خمیر به اصطلاح ور بیاید و حجمش دو برابر شود. اگر دو برابر نشد دوباره بگذارید بماند.

مرحله ششم:

در این فاصله به سراغ مواد وسط آن می‌رویم که البته شمه بنا بر ذائقه آن می توانید برخی مواد را جایگزین کنید. در این جا هویج، سیب زمینی و پیاز را نگینی خرد می‌کنیم.

مرحله هفتم:

تابه را روی شعله قرار دهید و ۲ قاشق غذاخوری روغن در آن می‌ریزیم. پیاز‌ها را به روغن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم کمی نرم و سبک شوند.

سرخ کردن پیاز

مرحله هشتم:

وقتی که می خواهید چند نوع مواد را تفت دهید ابتدا از موادی استفاده کنید که سفت تر بوده و نیاز به تفت بیشتری دارد. مواد را به ترتیب سختی یعنی اول هویج را اضافه کرده و تفت می‌دهیم پس از تفت دادن، سیب زمینی را اضافه می‌کنیم. زردچوبه و فلفل را هم در این مرحله اضافه می‌کنیم. خب حالا نگاه کنید اگر متوجه شدید که هنوز مواد خام هستند مقداری  آب اضافه کرده و بعر درب تابه را بگذارید و کمی زمان بدهید تا مواد نرم شوند. وقتی آب بخار شد، نخود فرنگی پخته را افزوده و بگذارید تفت خورده و با هم میکس شوند. حالا مواد میانی را کناری بگذارید تا خنک شوند.

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

مرحله نهم:

بعد از پف کردن خمیر، برای تست کردن میزان ور آمدگی از همان روش فرو کردن انگشت استفاده کنید. انگشت‌ خود را در خمیر فرو کنید و اگر خمیر بلافاصله به حالت اولش برنگشت یعنی به اندازه کافی ور آمده. من این بخش را خیلی دوست دارم و چندین بار این کار را انجام می‌دهم می‌بینید که سوراخ‌های روی خمیر تکان نخورده‌اند.

خمیر

مرحله دهم:

به خوبی خمیر را ورز دهید. ورز دادن در این مرحله خیلی مهم است، چون به پفی و نرم شدن نان کمک می‌کند. من از روش فولد کردن استفاده می‌کنم. یعنی خمیر را پهن کرده و روی خودش تا می‌کنم. ثابت شده که این بهترین روش ورز دادن خمیر است.

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

مرحله یازدهم:

وقتی خوب خمیر را ورز دادید آن را به قسمت های مساوی تقسیم کنید. تعداد تکه‌ها به سلیقه شما بستگی دارد. من معمولا آن‌ها را به ۱۲ یا ۱۶ تکه تقسیم می‌کنم که یک اندازه منطقی است، اما امروز آن‌ها را تنها به ۸ تکه بزرگ تقسیم کردم که نان‌های بزرگی به شما می‌دهد. سعی کنید تکه‌ها مساوی باشد من دو تکه را بزرگتر گرفتم که آن‌ها برای سازنده نان هستند!

مرحله دوازدهم:

بعد از تقسیم خمیر به تکه های مورد نظر یکی یکی ان را در کف دست به شکل توپ های کوچکی در اورده . بعد آن را کف دست باز کرده و از مواد میانی داخل آن بریزید. اگر می‌خواهید مواد میانی شما زیاد باشد میزان آن را دو برابر کرده و خمیرتان را بیشتر پهن کنید. برای هر یک ۱ قاشق غذاخوری بریزید و یا بیشتر. می‌توانید مقداری پنیر پیتزا هم داخل خمیر‌ها بریزید.

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

مرحله سیزدهم:

حالا همه لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید و آن را کاملا ببندید. دوباره در کف دست گرد کنید تا سطح آن گرد و صاف شود.

مرحله چهاردهم:

فر رروی حرارت 200 درجه سلسیوس روشن کنید. یک ظرف پیرکس یا یک ظرف تفلون مخصوص فر را که ارتفاع دارد، با کره یا روغن چرب کرده و تکه‌های خمیر را با فاصله در آن بچینید.

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

مرحله پانزدهم:

روی خمیر‌ها را پوشانده و در جای گرمی بگذارید بمانند. پس از یک ربع اندازه بزرگ می‌شوند.

خمیر

مرحله شانزدهم:

نیم ساعت گذشته و فضای بین آن‌ها بسته می‌شود شما روی خمیر‌ها را نیز حفره‌هایی داخلی می‌بینید.

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

مرحله هفدهم:

روی خمیر را مقداری شیر بمالید و در صورت دلخواه کنجد و یا تخم خشخاش بپاشید. نوع کنجد آن بستگی به سلیقه شما دارد من از کنجد سفید استفاده کردم.

رومال

مرحله هجدهم:

ظرف خمیر را در درون فر بگذارید. به مدت یک ربع تا بیست دقیقه بگذارید داخل فر بماند. میزان ماندن آن بستگی به نوع فر و دمای آن دارد. من ابتدا حرارت را کمتر از 200 گذاشته بودم و برای همین برای من بیشتر طول کشید و همچنین به دلیل خراب بودن گریل برای اینکه روی نان‌ها برشته شود زمان بیشتری گذاشتم بماند شما نیز اگر دوست داشتید بیشتر برشته شود کمی بیشتر زمان بدهید.

>>>بیشتر بخوانید:

طرز تهیه کلوچه‌ی دو رنگ گُل‌گُلی

مرحله نوزدهم:

بعد از آن که فهمیدید نان ها پخته شدند روی آن‌ها را البته با احتیاط کامل گریل کنید، چون در غیر این صورت روی آن‌ها می‌سوزد. اگر هم گریل ندارید بگذارید بیشتر در فر بمانند تا روی آن‌ها برشته شود.

نان

مرحله بیستم:

بعد از خارج کردن نان از فر بهتر است سریعا روی آن کره بمالید. کره جامد روی حرارت نان به سرعت ذوب می‌شود. اگذاشتن پارچه روی نان ها اجازه نمی دهد نان ها خشک شود.

دو دقیقه بعد پارچه را بردارید. حالا نان شما نرم شده است. اگر نان به حد کافی نرم نبود، دوباره پارچه را بگذارید بماند.

مرحله بیست و یکم:

اجازه دهید نان کمی خنک شود، اما نباید مدت طولانی در ظرف بماند، چون در غیر اینصورت ته آن خمیر می‌شود. حالا با یک چاقوی مخصوص کره (چاقویی که تیز نباشد و دندانه نداشته باشد)، لبه‌های نان را از ظرف جدا می‌کنیم. نان را در ظرف برمی‌گردانیم و می‌گذاریم ته آن نیز خنک شود. حالا نان‌ها را تکه تکه کنید و در یک ظرف بزرگ بگذارید تا کاملا خنک شوند. من آن‌ها را در یک سینی و جلوی کولر می‌گذارم تا به سرعت خنک شوند. نان شما باید به این اندازه پفی باشد.

نان

مرحله بیست و دوم:

اگر خواستید بفهمید که نان شما انعطاف کافی را دارد انگشت خود را فرو کنید باید براحتی فرو رود و بعد مانند فنر بالا برگردد.

افطاری شب دوازدهم ماه رمضان؛ نان لقمه‌ای شکم پر

مرحله بیست و سوم:

می توانید ببینید که به خوبی مواد وسط نان جا خوش کرده و نمایی زیبا دارد.

 نان لقمه‌ای

نکات مهم

  • به خاطر این که این نان قطور و پر حجم است بهتر است از همان ابتدا خمیر را در ظرفی بزرگ تر قرار داده تا مجبور نشوید خمیر را فشار دهید.
  • برای پف بیشتر می‌توانید یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر اضافه کنید.
  • اگر نان شکم پر پر مواد می خواهید بهتر است که از مواد بیشتری برای وسط آن استفاده کنید.
  • برای رومال خمیر می‌توانید از چندین چیز استفاده کنید. شیر، زرده تخم مرغ و شیر، سفیده تخم مرغ و شیر، تخم مرغ هم زده و کمی آب و یا حتی آب به تنهایی. رومال کردن خمیر باعث برشتگی بیشتر رویه نان می‌شود. اگر می‌خواهید سریع برشته شود می‌توانید کمی عسل به مواد رومال اضافه کنید.
  • استفاده از مواد رویه خمیر کاملا سلیقه ای است. کنجد، سیاه دانه، تخمه، تخم خشخاش، تخم خرفه و … هر کدام از چیز‌هایی را که دوست دارید می‌توانید به عنوان رویه خمیر استفاده کنید. ا اما کنجد و تخم خشخاش نسبت به سایرین مزه بهتری دارد.
  • بهتر است برای سلامتی در پخت نان ها و غذاها از نمک کمتری استفاده کنیم ما نیز همین کار را کرده ایم.در صورتی که با ذائقه شما جور نیست می‌توانید ۱ قاشق چایخوری استفاده کنید البته نه بیشتر. مواد میانی را نیز می‌توانید نمک بزنید.
  • در مورد مواد میانی کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. گوشت چرخ کرده و سرخ کرده، مرغ پخته، سبزیجات و هر چیزی را که دوست دارید در آن بریزید. حتی می‌توانید مقداری رب گوجه به موادتان اضافه کنید و یا مقداری پنیر پیتزا یا چدار. فقط سعی کنید مواد شما آبدار نباشد، چون در آن صورت مغز نان ممکن است کمی خمیر شود.
  • چنان چه تمایل نداشتید رویه نان نرم باشد نیازی به پوشاندن روی نان نیست اما اگربرشته نخواستید به مدت دو دقیقه روی نان ها را بپوشانید.
  • ورز دادن خمیر خیلی مهم است بخصوص برای این نان بنابراین آن را به درستی انجام دهید.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=370435
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-