تاثیر اخبار مالی و روحیه عمومی بر تغییرات و نوسانات سهام

  • کد خبر : 36976
  • 22 فروردین 1399 - 16:27
تاثیر اخبار مالی و روحیه عمومی بر تغییرات و نوسانات سهام

به گزارش نیوز؛ از این رو محققین در صدد ارائه یک استراتژی تجاری تلفیق شده با دانش و آگاهی از رسانه در جهت بررسی تاثیرات رسانه بر بازار سهام و بورس برآمدند.

بر اساس یافته های محققین ، وجود اطلاعات پایه و اساسی از شرکت می‌تواند دانش و آگاهی سرمایه‌گذاران را افزایش و در فعالیت‌های تجاری آنان تاثیرگذار باشد و و جود حجم عظیمی از احساسات باعث ایجاد نوسانات احساسی در سرمایه‌گذاران شده و در مرحله تصمیم‌گیری آنان تداخل ایجاد می‌کند. همچنین تاثیر رسانه بر روی شرکت‌ها با توجه به نوع شرکت و نوع محتوای ارائه شده در خبر متفاوت است .

برغم فرضیه (EMH) که اداعا می‌کند همه سرمایه‌گذاران انسان‌هایی به شدت منطقی و اهل تفکری در سطح بازار مالی هستند، مطالعات اخیر بیانگر این است که آنها به شدت تحت تاثیر احساساتشان در اخذ تصمیم قرار می‌گیرند. شواهد بیان شده توسط آقایان (Li و Schumaker) نشان می‌دهد که عناصر احساسات موجود در اخبار مالی نشانگر برگشت سهام در بازار بورس است. برای بررسی سیتماتیک تاثیر رسانه و اینترنت بر بازار سهام و بورس، بهترین روش یک روش تجزیه و تحلیل کمی از مکانیزم نفوذ و تاثیر اطلاعات بر سهام است.

به طور خاص در مرحله اول می‌توان ادعا کرد که مقالات خبری در خصوص شرکت‌ها، تاثیر بسزایی بر فعالیت تجاری سرمایه‌گذاران خواهد داشت. این همبستگی و هماهنگی  توسط ارائه اخبار آنلاین مالی در خصوص شرکت اوراق بهادار چین و همچنین استفاده از روش پیش‌بینی تجزیه و تحلیل تاثیر اخبار بر روی تغییرات و نوسانات بازار سهام و بورس انجام می‌پذیرد. در مرحله دوم، باید به بررسی تاثیر احساسات به ویژه احساسات برانگیخته شده توسط اخبار عمومی بر روی بازار سهام و بورس پرداخت.

در واقع گستردگی رسانه‌های اجتماعی به خوانندگان این اجازه را می‌دهد که به آسانی به عقاید و احساسات دیگران از طریق بحث، رای و ارائه نظارت دسترسی داشته باشند. پس به هیچ عنوان نمی‌توان تاثیرپذیری سرمایه‌گذاران از احساسات دوستان و عامه مردم را نادیده گرفت و این مهم‌ترین دلیل برای بررسی سطح نفوذ احساسات و میزان تاثیر آنها بر سهام است. مهم‌ترین دستاورد این بررسی، پرده‌برداری و رمزگشایی از جعبه سیاه عملکردهای درونی از جمله بررسی میزان تاثیر رسانه و اینترنت بر یازار سهام و بورس  است.

کارهای مشابه:

محققان تاثیر اطلاعات کلامی را بر روی بازار سهام به دلیل نوسانات قیمت بازار سهام و بورس با توجه به نشر اخبار مورد بررسی قرار داده‌اند. مطالعاتی که به صورت پایلوت و تجربی انجام شده‌اند نشان دهنده وجود یک ارتباط و هماهنگی و همبستگی بین انتشار خبر و ارزش بازار سهام هستند. با توجه به پیشرفت‌های زیاد در تکنولوژی و ورود انسان بعنوان کاربر وبسایت‌های خبری، قدرت تاثیر‌گذاری رسانه و اینترنت دوچندان شده است. بعضی از محققان بر پیش‌بینی عملکرد مالی شرکت‌هایی که از رسانه‌های جمعی استفاده می‌کنند تمرکز کرده‌اند. محققان در این مقاله، برای اندازه‌گیری دقیق میزان تاثیر اخبار و احساسات در خصوص سرمایه‌گذاری، از یک الگوریتم نوین و ابتکاری استفاده کرده‌اند که به طور خودکار کلمات احساسی موجود در اخبار را استخراج می‌کند. علاوه بر این، از یک استراتژی تجاری تلفیق شده با دانش و آگاهی از رسانه که احساسات اخبار مالی را نیز در بر می‌گیرد جهت مطالعه و بررسی تاثیر اخبار مالی و رسانه بر عملکرد بازار سهام و بورس نیز استفاده شده است. در کل می‌توان گفت این روش به ما اجازه می‌دهد تا ارتباط بین اخبار مالی و رسانه و ارتباط بین رسانه جمعی با بازار سهام و بورس را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

 

چهارچوب تجزیه و تحلیل کمی دانش رسانه:

در این تحقیق از مدل الکترونیکی تجزیه و تحلیل کمی رسانه به نام eMAQT در جهت بررسی تاثیر رسانه و اینترنت بر روی بازار سهام و بورس استفاده شده است. مدل eMAQT یک پایه و اساسی را برای ما در جهت تعیین ارتباطات داخلی بین رسانه و بازار سهام فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، چگونگی نوع ارتباطات بر اساس احساسات بیان شده و ویژگی‌های شرکت و محتوای اطلاعات و اخبار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کمیت رسانه:

کمیت اطلاعات نوشتاری بعنوان یک چالش در بررسی اطلاعات و اخبار اینترنتی بر بازار سهام است. بنابراین هر آنچه کمیت بیشتر باشد تاثیر نیز ممکن است زیادتر شود. بعنوان مثال در کمیت بیشتر، تعداد کلمات بیشتر استفاده می‌شود و به همین ترتیب کلمات احساسی بیشتری نیز ممکن است استفاده شود. پس در نتیجه کلمات احساسی بیشتر، تاثیر عمیق‌تری بر نحوه اخذ تصمیم سهام‌دارن و سرمایه‌گذاران خواهد داشت و در کل نشر اخبار مالی منتج به تاثیر در بازار سهام می‌شود.

مدل پیش‌بینی:

در این مدل ارتباط بین شاخص‌های مالی و ارزش آتی سهام و بورس مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. اینگونه شاخص‌های مالی شامل اخبار مرتبط با شرکت، ایده عامه مردم، و ارزش سهام در زمان انتشار اخبار است. ایده‌های عامه مردم مربوط به اخیرترین فضا و شرایط سرمایه‌گذاری است  و اخبار مرتبط با شرکت بیانگر عقاید متخصصین شرکت است. این شاخص‌ها به ما اجازه می‌دهند تا تاثیر جمعی این دو را بر روی تغییرات و نوسانات بازار سهام را اندازه‌گیری کنیم.

تعدادی دستگاه و ماشین یادگیری برای پیش‌بینی بازار سهام وجود دارد که عملکرد اصلی آنها، تمرکز بر جهت تغییرات بازار سهام می‌باشد و نه قیمت‌های عددی سهام.

 

آزمایش:

محققان علاقمند به درک وجود تاثیر انتشار اطلاعات و اخبار بر روی بازار سهام از طریق آزمایشات و تجزیه و تحلیل‌های کمی هستند. چنانچه  انتشار اخبار و اینترنت بر بازار سهام و نحوه اخذ تصمیم سهام‌دارن و سرمایه‌گذاران تاثیر داشته باشد،  به جرات می‌توان بیان کرد که این تاثیر فرد به فرد متفاوت است و در این شرایط سرمایه‌گذارانی که بهترین تصمیم را اخذ کنند در نهایت بالاترین سود را خواهند داشت. پس انتشار اخبار و اینترنت می‌تواند تاثیر مثبت بر روی سرمایه‌گذاران با تجربه داشته باشد.

محققان با استفاده از روش‌های eMAQT و مدل پیش‌بینی ثابت کرده‌اند که انتشار اخبار و اطلاعات مالی، تاثیر زیادی بر روی بازار سهام به طور عام و نحوه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران به طور خاص دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=36976

ثبت نظر

-