دلمه هویج ؛ ارزان و پرطرفدار!

  • کد خبر : 367945
  • 05 بهمن 1399 - 18:03

 

 

دلمه را می توانید به عنوان ناهار یا شام میل کنید. جالب است بدانید که روش پخت انواع دلمه ها (دلمه فلفل، برگ مو، بادمجان، دلمه هویج، فلفل دلمه ای، کلم برگ و…) به یک صورت است.

تنها رمز و راز پخت یک دلمه عالی این است که به غذا اجازه دهید روی شعله ملایم بپزد. بنابراین دلمه به هیچ وجه یک غذای فوری نیست! و صبر و حوصله حسابی می طلبد. مواد اولیه برای تهیه دلمه هویج گوشت چرخ کرده، پیاز و سبزی دلمه و هویج است. از انواع دیگر دلمه می توان به : دلمه پیاز ، دلمه به ،دلمه کلم برگ و دلمه برگ ختمی اشاره کرد.

دلمه هویج نوع دیگری از دلمه است .دلمه یکی از غذاهای مخصوص و پرطرفدار خاورمیانه ای است. که در ایران، ترکیه و آذربایجان سرو می شود. کلمه دلمه یک واژه ترکی به معنای پرشده است. شما با هر نوع از سبزیجاتی که فکرش را کنید می توانید یک دلمه فوق العاده خوشمزه و لذیذ درست کنید.

اغلب ماده اصلی دلمه گوشت است و دلمه را می شود با گوشت یا بدون گوشت تهیه کرد. اگر شما یا سایر افراد خانواده‌تان به علت بیماری یا رژیم غذایی نباید گوشت مصرف کنید می توانید سویا را جایگزین گوشت چرخ کرده کنید. این طوری یک غذای سالم، خوش طعم و ارزان خواهید داشت.


>>>بیشتر بدانید:فلفل دلمه‌ای شکم پر سوخاری


دلمه هویج


>>>حتما بخوانید:  خوراک قفقازی؛ مجلسی و خوشمزه


لوازم مورد نیاز:

  1. هویج (درشت): ۷ الی ۸ عدد
  2. آب: به مقدار لازم
  3. روغن زیتون: ۳ قاشق سوپ خوری
  4. گوشت چرخ کرده : ۵۰۰ گرم
  5. پیاز (خرد شده) : یک عدد
  6. دانه کاج: ۲ قاشق سوپ خوری
  7. رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق سوپ خوری
  8. فلفل قرمز (پودر شده): به مقدار لازم
  9. سبزی دلمه : ۶۰ گرم
  10. نمک : به مقدار لازم
  11. فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم

طرز تهیه :

مرحله اول:

پوست هویج ها را بگیرید و آن ها را به قطعات ۸ الی ۱۰ سانتی متری برش دهید. سپس داخل هویج را خالی کنید تا بتوانید مواد میانی را داخل آن بگذارید. در یک قابلمه آب را جوش آورده و هویج ها را در آن بپزید.سپس آن ها را با مقداری روغن زیتون تفت دهید.


مرحله دوم:

کمی روغن زیتون در تابه ریخته و گوشت چرخ کرده را با پیاز در آن تفت دهید. پس از اینکه گوشت طلایی شد به آن دانه کاج اضافه کرده و با یکدیگر سرخ کنید. چند دقیقه بعد رب گوجه، فلفل قرمز و فلفل سیاه و نمک را به مواد اضافه کرده و در آخر نیز سبزی دلمه را بیفزایید.


مرحله سوم:

هویج ها را با مایه دلمه پر کنید و آن ها را به حالت عمودی در قابلمه بگذارید. سپس دو پیمانه آب داغ اضافه کرده و روی شعله متوسط بپزید.


مرحله چهارم:

دلمه ها را پس از پخت با سس مخصوص دلمه سرو کنید.


نکته:

مهم ترین قسمت این غذای خوشمزه سس آن است:

  1. برای تهیه یک چاشنی لذیذ باید کمی روغن را در یک تابه داغ کنید و یک عدد پیاز خرد شده را در آن تفت دهید تا طلایی شود. نصف یک قاشق چای خوری زردچوبه به آن اضافه کنید.
  2. سپس یک قاشق غذاخوری رب گوجه به آن اضافه کرده و مدت کوتاهی تفت دهید. ۲۰۰ میلی لیتر آب اضافه کنید و سس را با آبغوره، نمک و دانه کوبیده شده و فلفل سیاه طعم دار کنید.
  3. بنابر ذائقه تان می توانید دلمه ها را با سس بپزید یا پس از پختن سس را روی دلمه ها ریخته و سرو کنید.

غذالند

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=367945

ثبت نظر

-