چگونه ورزشکاران حرفه ای در قرنطینه هم خوش اندام می مانند؟| گزارش اختصاصی

  • کد خبر : 36669
  • 22 فروردین 1399 - 9:43
چگونه ورزشکاران حرفه ای در قرنطینه هم خوش اندام می مانند؟| گزارش اختصاصی

کد خبر: ۱۴۹۱۳۲

تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ – ۰۹:۳۵

تجربه زیسته ی خانم های ورزشکار حرفه ای در روزهای قرنطینه کرونایی

اگر خانم ها اهل ورزش باشند و اراده داشته باشند با یک جستجوی ساده می توانند صدها حرکت مرکزی بدن را پیدا کرده و انجام دهند.

شیوع کرونا سبک زندگی همه ی افراد جامعه را دچار تغییر و تحول کرده و خانه نشینی و قرنطینه اولویت این روزهای مردم شده است. در این بین ورزشکاران حرفه ای چون در روزهای غیر کرونایی برنامه منظم ورزشی و تغذیه ای داشته اند، حتما در روزهای قرنطینه نیز برای حفظ سلامتی و آمادگی بدنی خود این برنامه را البته با محدودیت هایی در خانه نیز پیدا می کنند.

خبرنگار نیوز در این گزارش صمیمانه به سراغ تعدادی از  خانم های ورزشکار رفته و در رابطه با اینکه در این روزهای خاص قرنطینه چگونه در خانه ورزش می کنند و زندگیشان دچار چه تغییراتی شده گفتگو کردند. در ضمن این ورزشکاران حرفه ای توصیه های خوبی هم برای خانم ها در جهت حفظ سلامت جسمی و روحیشان داشتند.

در هر شرایطی از خوردن شیرینی و چربی پرهیز می کنم

سحر زمانی، عضو تیم فوتسال مس رفسنجان در خصوص فعالیت های ورزشی اش در روزهای قرنطینه گفت: تقریبا از ابتدای تعطیلات نوروز تمریناتم را به طور محدود در خانه شروع کردم و یک برنامه ورزشی و تغذیه ای گرفته ام که بتوانم کنترلی روی بدنم داشته باشیم تا در این مدت قرنطینه و خانه نشینی خیلی افت نکنم.

او اضافه کرد: روزانه به مدت تقریبا دو ساعت بعداز ظهر ها ورزش هایی را با دمبل و دوچرخه ثابت در خانه انجام می دهم. خوردن و خوابیدن صرف آن هم برای چند ماه برای ما ورزشکاران حرفه ای بسیار سخت و آسیب زاست. از طرفی ما ورزشکاران به طور کلی از خوردن چربی و شیرینی جات در هر شرایطی باید پرهیز کنیم.

ورزش کردن بدون داشتن خواب منظم و خوراک درست بی فایده است!

وی پیشنهاد خوبی برای خانم ها داشت: خانم ها حداقل یک ساعت ورزش را در هر زمانی در روز می توانند داشته باشند. به نظر من ایروبیک برای شاداب تر شدن و کنترل وزن ورزش خوبی برای خانم ها  در خانه است. همچنین پس از بیدار شدن از خواب انجام نرمش ها و ورزش هایی چون طناب زدن و دراز نشست می تواند در این روزها مناسب باشد.

عضو تیم فوتسال مس رفسنجان گفت: ما ورزشکاران سعی می کنیم با ورزش کردن و خسته کردن بدن وضعیت خواب و بیداریمان را نرمال کنیم اما متأسفانه زمان خواب اکثر افراد در روزهای قرنطینه به هم خورده و این باعث آسیب به بدن می شود. در واقع ورزش کردن بدون داشتن برنامه منظم برای خواب و خوراک درست بی فایده است.

محدودیت ورزشی برای ورزشکاران حرفه ای در خانه

در ادامه سمانه بیرامی باهر، ملی پوش اسکی هم از تجربیات خود در قرنطینه حرف زد: در شرایط قرنطینه به دلیل شیوع کرونا، نمی توانم با ورزش در خانه آمادگی جسمانی بدنم را مثل سابق حفظ کنم چون تمرینات ما تمرینات استقامتی است و امکان پیگیری تمرینات جدی ورزشی حداقل برای رشته ما غیرممکن است. اما شاید ده درصد از ورزش هایی که در فضای باز انجام می دادم را این روزها در خانه انجام می دهم.

او در اینباره به نیوز گفت: از جمله ورزش هایی که روزانه در خانه انجام می دهم، حرکات ورزشی مانند کار کردن روی عضلات مرکزی بدن و کار کردن روی عضلات روی پا و پشت پا است. البته غیر از ورزش سعی کرده ام یک بخشی از روزم را به آشپزی اختصاص دهم و غذاهای جدید یاد بگیرم مثلا به تازگی آموزش دیده ام که کیک بپزم. گاهی مطالعه هم می کنم.

ورزش هایی ساده برای از بین بردن چاقی شکم و پهلو

قهرمان اسکی کشور توصیه ای جذاب برای خانم ها داشت: خانم ها می توانند از فیلم های ورزشی که در فضای مجازی وجود دارد بهره ببرند تا حداقل به مدت چهل دقیقه تا یک ساعت در روز تمرینات و نرمش ها را در خانه انجام دهند.

وی ادامه داد: خصوصا اگر خانم ها احساس می کنند در این روزهای قرنطینه در ناحیه شکم و پهلو چربی به وجود آمده، می توانند به طور موضعی روی عضلات مرکزی بدنشان کار کنند و حرکات شکم و پهلو بزنند. اگر خانم ها اهل ورزش باشند و اراده داشته باشند با یک جستجوی ساده می توانند صدها حرکت مرکزی بدن را پیدا کرده و انجام دهند.

این ورزشکار حرفه ای گفت: خانم ها باید امید و اراده و انگیزه  خود را برای داشتن داشتن اندام خوب از دست ندهند. البته یک بخش مهمی از این که خانم ها در خانه بخواهند هیکل خوبی داشته باشند و اندامشان در روزهای قرنطینه متناسب بماند این است که قبل از ورزش، خوراک خود را کنترل کنند.

او در آخر تأکید کرد: خانم ها باید در ابتدا رژیم غذایی سالم داشته باشند و واقعا چربی سوزی از آشپرخانه شروع می شود. چون مصرف شکر، شکلات های شکر دار، نوشیدنی های حاوی قند، تنقلاتی مانند چیپش و پفک و آجیل های شور همه باعث اضافه وزن و چاقی است.

هر روز با خانواده ورزش می کنم

مریم کرمی ملی پوش قایقرانی هم از تمرینات ورزشی خود در خانه اینطور گفت: من سعی می کنم هر روز به مدت یک ساعت با توجه به امکاناتی که در خانه دارم، ورزش کنم حتی با وسایلی که خودم ساخته ام و بسیار ساده است.

وی بر اهمیت ورزش های خانوادگی تأکید داشت و بیان کرد: تنها ورزش کردن برای من خیلی سخت است به خاطر همین پدر و مادرم را به ورزش خانوادگی و دسته جمعی تشویق می کنم و با هم ورزش می کنیم این باعث می شود ترشح آدرنالین و هورمون خنده هم در همه ی ما ایجاد می شود.

سبزیجات پخته بخورید تا در قرنطینه چاق نشوید!

او ابراز ناراحتی از شرایط قرنطینه هم کرد: قرنطینه شرایط خاصی را برای همه حتی برای ما ورزشکاران به وجود آورده است، مثلا ساعت خواب ما در قبل از روزهای کرونایی و قرنطینه ساعت ۱۰ شب بود ولی الان متاسفانه زمان خواب و بیداریمان به هم خورده است.

همچنین کرمی خانه ماندن را موجب عاملی برای کاهش تحرک دانست و گفت: در این روزها سعی می کنم خوراکم را کنترل کنم. مثلا سعی می کنم از سبزیجات پخته و میوه جات استفاده کنم و خیلی کمتر از نشاسته ها و غذاهای حاوی نشاسته استفاده می کنم زیرا نشاسته سوخت نشده و در بدن تبدیل به چربی می شود.

او پیشنهاد غذایی هم به خانم ها داشت: به خانم ها توصیه می کنم که چون بیشتر در خانه هستند حتما به رژیم غذایی خود بیشتر توجه کنند، مثلا از سبزیجات پخته شده استفاده کنند تا حجم معده شان پر شود و کمتر از غذاهای حاوی نشاسته استفاده کنند.

ورزش های صبحگاهی که شما در طول روز سرحال نگه می دارد

این بانوی قهرمان قایقرانی در خصوص ورزش کردن خانم ها به نیوز گفت: خانم ها می توانند برنامه ورزشی داشته باشند و صبح ها نیم ساعت تا یک ساعت تمرینات کششی انجام دهند و این حرکات ساده بسیار کمک می کند علاوه بر سلامت جسمی، تا شب روحیه خوبی داشته باشند تا اینکه بخواهند تا ظهر بخوابند و در طول  روز کسل باشند.

مریم کرمی در آخر به نکته خوبی اشاره داشت: به نظر من هر کسی در روزهای قرنطینه باید تلاش کند برنامه ای برای خود در خانه داشته باشد  و به جای وقت گذرانی در  فضای مجازی، با ابداع بازی های خلاقانه ساعاتی شاد را با اعضای خانواده بگذرانند.

گزارش:مشکات  سخاوتی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=36669

ثبت نظر

-