آیا دایی حق اعتراض به اسکوچیچ دارد؟

  • کد خبر : 365520
  • 02 بهمن 1399 - 8:37
آیا دایی حق اعتراض به اسکوچیچ دارد؟

 

 دایی آخرین کسی است که به جمع حمله‌وران به اسکوچیچ پیوسته است. درک این که چرا برخی چهره‌های فوتبال بابت انتخاب دراگان اسکوچیچ خشمگین شده‌اند سخت نیست؛ آن‌ها انتظار داشتند حالا که سایه کی‌روش از سر فوتبال رفته و ویلموتس هم از تیم ملی جدا شده، شانس دیگری به یکی از داخلی‌ها داده شود.

در عین حال تصورشان این است که اسکوچیچ هم یک سرمربی لیگ برتری بوده و اگر قرار بر انتخاب باشد، داخلی‌هایی مثل قلعه‌نویی و دایی باید نسبت به او ارجح باشند. این در حالی است که آخرین انتخاب داخلی فوتبال استیلی و دستیارانش بودند که با افتضاح از انتخابی المپیک توکیو حذف شدند. اما اگر کسانی باشند که به دلایلی شایستگی انتقاد از اسکوچیچ را داشته باشند، احتمالا دایی یکی از آن‌ها نیست. چرا؟ اینجا به مرور دلایل می‌پردازیم.

۱. دایی زمانی گفته بود هر کس لابی قوی‌تری داشته باشد سرمربی تیم ملی می‌شود و خودش چند ساعت بعد به عنوان نفر اول نیمکت ایران معرفی شد. این که او به لابی و دست‌های پشت‌پرده برای انتخاب سرمربی تیم ملی معترض باشد، مضحک است.

۲. دایی پیش از این یک بار روی نیمکت تیم ملی نشسته و نتیجه نگرفته. همانطور که قلعه‌نویی نگرفته. حالا چرا باید فکر کند که لیاقت خودش بیش از همه دیگر مربیان است؟ فقط به این دلیل که فدراسیون پول ندارد یک مربی بزرگ در حد کی‌روش بیاورد؟

۳. دایی مربی ناشناخته‌ای در فوتبال ایران نیست. کمتر کسی هم هست که بدون تعصب قومیتی و علاقه شخصی او را مربی بادانش و موفقی بداند. دایی جز یک قهرمانی با سایپا -که بسیاری آن را نتیجه تیم بسته شده لورانت آلمانی می‌دانند- موفقیت چشمگیری در فوتبال ایران نداشته. قهرمانی جام حذفی با پرسپولیس در حالی که تیم بسیار گران‌قیمتی دست او بود و از دست دادن جام قهرمانی در لیگ، باعث شده که حتی خاطره جذابی از دایی نزد هواداران پرسپولیس نماند. امروز اگر قرار بر انتخاب سرمربی برای پرسپولیس باشد، چه درصدی از هواداران او را می‌پسندند و مثلا به برانکو یا یحیی و حتی کالدرون ترجیح می‌دهند؟

۴. دایی می‌گوید اگر اسکوچیچ در تیم ملی نتیجه نگیرد چه کسی پاسخگو خواهد بود. اولا که کدام مربی در کدام تیم تضمین نتیجه گرفتن دارد که دومی اسکو باشد. ثانیا وقتی دایی در تیم ملی نتیجه نگرفت چه کسی پاسخگو بود؟ اگر او امروز مربی تیم ملی می‌شد و نتیجه نمی‌گرفت قرار بود چه کسی پاسخگو باشد؟ استیلی در تیم امید نتیجه نگرفت، چه کسی پاسخگو بود؟ دایی اعتراضی داشت؟

دایی حق اعتراض به اسکوچیچ ندارد، به این هشت دلیل!

۵. دایی می‌گوید انتخاب اسکوچیچ بی‌احترامی بزرگی بود که به تمام مربیان ایرانی شد. آقای دایی ظاهرا حواسش نیست که ما بیشترین افتخارات فوتبال‌مان در دهه‌های اخیر را با مربیان ایرانی کسب نکرده‌ایم. هر بار به جام جهانی رسیده‌ایم با سرمربی خارجی بوده. پرسپولیس در ده سال اخیر فقط با برانکو به فینال لیگ قهرمانان رسیده و سه قهرمانی کسب کرده. استقلالی‌ها می‌توانند گواهی بدهند که استراماچونی برایشان چه انقلابی در تیم ایجاد کرد و چه ظلمی بود که باشگاه نتوانست او را نگه دارد. مربیان ایرانی محترم‌اند، اما تیم ملی که ارث پدری‌شان نیست یا سهمیه‌ای نیست که بگوییم حالا دیگر وقتش شده یک ایرانی روی نیمکتش بنشیند. مربی‌های ایرانی باید اول خود را ثابت کنند.

۶. دایی می‌گوید: «مربی‌ای که با آب و خاک این مملکت بزرگ شده، از اسکوچیچ کمتر فوتبال ایران را می‌شناسد؟» این حرف‌ها قدیمی شده و دایی فکر می‌کند هنوز دهه شصت و هفتاد است که بشود با تحریک کردن مردم و چنین اظهارات غیرکارشناسی افکار عمومی را علیه سرمربی تیم‌ملی کرد. آیا کی‌روش که خود دایی هم قبولش داشت، در این آب و خاک بزرگ شده بود؟ برانکو از مربیان این آب و خاک بهتر فوتبال ما را نمی‌شناخت؟

آیا استراماچونی بعد از چند هفته در ایران تبدیل به یک مربی موفق در استقلال نشد؟ الان اگر از دایی برای تیم ملی ازبکستان –فرض محال- دعوت شود، او نمی‌پذیرد و نمی‌رود؟ می‌گوید مربی‌های ازبک بهتر فوتبال‌شان را می‌شناسند؟ واقعا این اظهارات از فرد تحصیل‌کرده‌ای مثل دایی که سال‌ها در اروپا بازی کرده و فتبال جهان را می‌شناسد حیرت‌انگیز است.

۷. دایی که خود را در سرمربیگری موفق می‌داند و معتقد است کارنامه‌ای پربارتر از اسکوچیچ دارد در سال‌های اخیر چه رشد و پیشرفتی نشان داده؟ جز این است که هر جا رفته برادرش را هم با خود برده؟ جز این است که بالاترین دستمزد‌ها را گرفته و نتیجه درخوری کسب نکرده؟ آیا در کلاس مربیگری تازه‌ای شرکت کرده تا خود را آپدیت کند؟ دایی که اخیرا در مصاحبه‌ای نشان داده بود حتی رغبتی به تماشای فوتبال‌های اروپایی ندارد، چرا فکر می‌کند بهترین گزینه برای تیم ملی است و باید از اسکوچیچ انتقاد کند.

دایی حق اعتراض به اسکوچیچ ندارد، به این هشت دلیل!

۸. و در آخر این که دایی مسائل فرافوتبالی را در انتخاب اسکوچیچ دخیل می‌داند و اعتراض می‌کند. حیرتا! دایی تا امروز برای کار کردن خودش با کدام مدیری مشکل داشته و از کدام روابط احتراز کرده که حالا این‌ها برای اسکوچیچ بد شده. او در پرسپولیس با رویانیان کار کرده که یکی از سیاسی‌ترین مدیر‌های فوتبال ما بوده. با حبیب کاشانی کار کرده. در سایپا با مدیرانی کار کرده که خودش به حواشی‌شان اذعان داشته. حالا چطور می‌تواند بگوید انتخاب اسکوچیچ توسط مدیران غیرفوتبالی خیانت به فوتبال است.

توضیح نهایی این که بحث این مطلب مطلقا مناسب یا نامناسب بودن اسکوچیچ برای تیم ملی نیست. او به دلیل بی‌پولی فدراسیون و با فاکتور‌های مختلف انتخاب شده و هیچ گارانتی برای آینده‌اش وجود ندارد. شاید هم بهترین انتخاب نبوده. اما به نظر می‌رسد به هشت بالا و دلایل دیگر، دایی بهترین منتقد او نیست و شاید بهتر باشد انتقاد را به افراد موجه‌تری واگذار کند.

شما هم اگر در این باره نظری دارید در بحث شرکت کنید و برای ما کامنت بگذارید تا دیگر مخاطبان برترین‌ها از نظرات شما استفاده کنند.

برترین‌ها

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=365520

ثبت نظر

-