وجود ۷۲ هزار ظرفیت خالی در مسکن ملی

  • کد خبر : 364696
  • 02 بهمن 1399 - 0:06
وجود ۷۲ هزار ظرفیت خالی در مسکن ملی

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، در مراحل اول تا سوم ثبت نام از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن مجموعا ۱.۶ میلیون نفر نام نویسی کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

برای این تعداد ۳۰۰ هزار واحد در مناطقی غیر از بافت های فرسوده در نظر گرفته شد که بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ۷۶ درصد تعیین تکلیف شده اند. بدان معنا که یا واریز وجه داشته اند یا زمین در اختیارشان قرار گرفته است.

با توجه به این آمار حدود ۷۲ هزار نفر نسبت به واریز وجه اولیه به میزان ۴۰ میلیون تومان اقدام نکرده اند که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ گفته این موضوع نشان دهنده این مطلب است که باقی مانده جزو متقاضیان واقعی نیستند و بنابراین باید برای آنها جایگزین تعیین شود.

با توجه به صحبت های محمودزاده ۱۷۰ هزار نفری که در لیست رزرو قرار دارند می توانند جایگزین حذفی ها شوند.

از طرف دیگر برای مرحله چهارم ثبت نام که بین روزهای ۱۸ تا ۲۵ دی ماه انجام گرفت ۴۱ هزار و ۲۹۶ واحد در نظر گرفته شد که البته ۲۲۳ هزار نفر نام نویسی کردند.

تنها در نصیرشهر واقع در استان تهران که در مرحله چهارم تامین زمین صورت گرفته بود ۸۰۰ واحد در نظر گرفته شد که ۵۶ هزار تهرانی برای آن تقاضا دادند! البته بخش عمده ای از متقاضیان واجد شرایط نخواهند بود که محمودزاده در این خصوص به ایسنا گفت که نتایج استعلامات تا پایان بهمن ماه اعلام می شود.

در مراحل اول تا سوم بعضی از متقاضیان، شهر مورد نظر خود را اشتباه انتخاب کرده بودند که به زودی امکان اصلاح شهر برای این افراد فراهم می شود. این زمان احتمالا اوایل هفته آینده خواهد بود.

بنابراین در ماههای آینده که وضعیت متقاضیان مرحله چهارم مشخص می شود بر اساس ظرفیتهای خالی مراحل اول تا چهارم ثبت نام، ممکن است برای نام نویسی مجدد اقدام شود که البته هنوز نمی توان برآورد دقیقی در این خصوص داشت.

با وجود آنکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی می گویند بر اساس میزان تامین زمین در هر مرحله ای آمادگی دارند تا نسبت به افزایش واحدهای طرح اقدام ملی مسکن اقدام کنند، به نظر می رسد در این خصوص موانعی وجود دارد.

بعضی از زمینهاکه از سوی دستگاهها معرفی می شود بعد از اخذ استعلامات به دلایل مختلف از جمله وجود معارض، قابلیت ورود به پروژه اقدام ملی را ندارد.

البته قرار است از طرف وزارت جهاد کشاورزی و ادارات کل منابع طبیعی، زمین های بایر و فاقد کاربری کشاورزی و زیست محیطی برای طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شود.

تیرماه امسال و پس از دستور رییس جمهور ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اطراف شهرها به پروژه اقدام ملی اختصاص یافت و اعلام شد.

با ابلاغ دستور حسن روحانی که به منظور ایجاد گشایش در ساخت و ساز شهرک‌های مسکونی در حریم شهرها صادر شد و به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز رسید، زمینه گسترش عرضه زمین و توسعه ساخت و ساز مسکن در محدوده حریم شهرها فراهم می‌شود.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود.

آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت ها متفاوت خواهد بود.

ثبت نام مراحل اول، دوم، سوم و چهارم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله چهارم از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و پنجشنبه (۲۵ دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=364696

ثبت نظر

-