فدراسیون شطرنج به نابغه: تختی باش و برگرد!

  • کد خبر : 363552
  • 01 بهمن 1399 - 14:40
فدراسیون شطرنج به نابغه: تختی باش و برگرد!

برترین‌ها: همانطور که احتمالا می‌دانید، به دنبال عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات جهانی روسیه، علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج تصمیم گرفته به جای مسابقه با نام ایران، زیر پرچم فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) مسابقه دهد.

در حال حاضر مقابل نام آقای فیروزجا که با ۲۷۲۳ امتیاز در رتبه ۲۹ رده‌بندی جهانی قرار دارد، بجای پرچم ایران نام فیده به چشم می‌خورد.

علیرضا فیروزجا تنها شطرنج‌باز تاریخ ایران است که صاحب عنوان “سوپر استاد بزرگ” شده؛ عنوانی که گرچه جزو عناوین رسمی فدراسیون جهانی نیست، اما به شطرنج‌بازانی داده می‌شود که از امتیاز ۲۷۰۰ عبور کرده‌اند.

به گفته رئیس فدراسیون شطرنج ایران دلیل فرستاده نشدن تیم مردان ایران به مسابقات جهانی بلیتز (شطرنج برق‌آسا) روسیه، مخالفت شورای برون مرزی وزارت ورزش بوده؛ مخالفتی که دلیل اصلی آن به احتمال قریب به یقین حضور حریفانی از رژیم اشغالگر قدس در جدول و مسابقه تقریبا قطعی نمایندگان ایران با دست‌کم یکی از آن‌ها بود.

پس از جنجالی که پس از مسابقه محمدامین طباطبایی و پرهام مقصودلو با گورشتین ایدو، شطرنج‌باز اسرائیلی در تورنمنت سیتخس اسپانیا به وجود آمد، به نظر می‌رسد که مسئولان ورزش ایران تصمیم گرفتند “خیال خود را راحت کنند” و در صورت حضور ورزشکاران اسرائیلی به طور کلی قید سفر را بزنند.

فدراسیون شطرنج به نابغه: تختی باش و برگرد!
پرهام مقصودلو و حریف اسرائیلی

به همین دلیل هم فدراسیون شطرنج ایران با توجه به حضور پنج شطرنج‌باز اسرائیلی تصمیم گرفت که تیم مردان را به روسیه نفرستد. علیرضا فیروزجا به فدراسیون اعلام کرد که قصد دارد در این تورنمنت شرکت کند و وقتی با مخالفت رئیس فدراسیون شطرنج ایران روبرو شد به او گفت که زیر پرچم فدراسیون جهانی مسابقه می‌دهد.

تصمیمی که به احتمال زیاد منجر به تغییر تابعیت او خواهد شد و خیلی بعید است (با توجه به مسابقه احتمالی با حریفان اسرائیلی و امکاناتی که فرانسه در اختیار او قرار داده)، آقای فیروزجا بار دیگر به عنوان “شطرنج‌باز ایرانی” مسابقه دهد.

نابغه‌ای که می‌تواند قهرمان جهان شود

علیرضا فیروزجا نه تنها بهترین شطرنج‌باز حال حاضر (از حدود هشت ماه پیش) و احتمالا تمام تاریخ ایران است بلکه یکی از آینده‌دارترین‌های این رشته در جهان هم به شمار می‌رود. او شطرنج‌بازی است که کاملا قابلیت تبدیل شدن به شماره یک دنیا را دارد.

او تنها شطرنج‌باز ایرانی است که به عنوان “لژیونر” به لیگ فرانسه دعوت شده است و آن طور که گفته می‌شود خانه اختصاصی و امکانات قابل توجهی هم دریافت کرده است.

فیروزجا که متولد بابل است در ۱۲ سالگی قهرمان ایران شد و دو سال بعد از آن عنوان “استاد بزرگ” را به دست آورد. آقای فیروزجا هنگامی که ۱۶ سال و یک ماه سن داشت از مرز ۲۷۰۰ امتیاز در رده‌بندی جهانی عبور کرد. او جوان‌ترین شطرنج‌باز جهان پس از “وی یی”، شطرنج‌باز چینی است که چنین افتخاری به دست آورده است.

با انتشار خبر حضور علیرضا فیروجا در مسابقات روسیه، مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج ایران به فیده “اعتراض” کرده و قرار است “این موضوع در هیات رییسه فدراسیون جهانی بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ شود. ” او به خبرگزاری ایسنا گفت: «فیروزجا در حال حاضر اقامت فرانسه را دارد و ممکن است تغییر تابعیت او حتی برای آمریکا نیز باشد و بخواهد زیر پرچم فرانسه یا آمریکا در مسابقات شرکت کند، اما در شرایط کنونی از نظر قانونی (امکان) تغییر پرچم برای فیروزجا وجود ندارد و حداقل تا شهریور ۱۴۰۰ باید زیر پرچم ایران در مسابقات حضور پیدا کند… مگر این که هیات رییسه فدراسیون جهانی رای نهایی را صادر کند که این ورزشکار می‌تواند تغییر تابعیت دهد.»

مهرداد پهلوان‌زاده رییس فدراسیون شطرنج بعد از اینکه از قصد علیرضا فیروزجا برای تغییر تابعیت و حضور در مسابقات جهانی با پرچم فدراسیون جهانی باخبر شد، در بیانیه‌ای از فیروزجا خواست تا به عنوان یک قهرمان ملی و با الگو قرار دادن پهلوانانی، چون مرحوم غلامرضا تختی، به چیزی جزء افتخارآفرینی زیر پرچم مقدس ایران فکر نکند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «علیرضای عزیز؛ جوانان رشیدی در هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از این خاک مقدس؛ جان خود را از دست داده و به درجه رفیع شهادت رسیدند تا اکنون بتوانیم کشوری مستقل بوده و سرنوشت‌مان را خودمان تعیین کنیم.

حال که آینده ایران در دست شما جوانان است، منتظر بازگشت یک قهرمان و پهلوان به کشورمان هستیم و خود را آماده استقبال از شما خواهیم کرد تا از این پس با پرچم مقدس ایران اسلامی در رویداد‌های مختلف شرکت کرده و افتخارآفرینی کنید.

فدراسیون شطرنج به نابغه: تختی باش و برگرد!

اینکه نابغه‌ای مثل شما در کوتاه مدت در حال طی کردن پله‌های افتخار شطرنج است حقیقتی انکار ناپذیر برای بزرگان شطرنج جهان به شمار می‌رود، اما این افتخارات نباید تحت تاثیر برخی تبلیغات رسانه‌ای قرار گیرد. رسانه‌هایی که در کمین نشسته‌اند تا با درگیر کردن اذهان حاشیه‌ها را پررنگ‌تر از متن جلوه دهند تا با این ابزار بتوانند در برابر پیشرفت شما مانع ایجاد کنند.

قطعا خود شما بر این باور هستید که پرچم و خاک میهن ما به هیچ چیز قابل قیاس نیست و جامعه ورزش و شطرنج کشور آماده است تا با استقبال از قهرمان خود بار دیگر علیرضای خود را در حال کیش و مات کردن حریفان با پرچم ایران در رویداد‌های بین‌المللی ببیند.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=363552

ثبت نظر

-