کاهش شدید توان مالی مالکین تاکسی های فرسوده
به گزارش نیوز به نقل از ایسنا، سید علی محتشمی پور در گفتگو با ایسنا در مورد تسهیلات بانکی نوسازی به مالکین تاکسی های فرسوده شهر تهران گفت: آورده مالی مورد نیاز برای نوسازی تاکسی های فرسوده پایتخت ،سمند پایه گازسوز ۱۱۸ میلیون تومان و پژو۴۰۵ دوگانهسوز ۱۰۴ میلیون تومان است، موضوعی که از ابتدای آبانماه سال جاری با آخرین افزایش قیمت اعلامی از سوی ایرانخودرو، موجب کاهش شدید توان مالی مالکین تاکسی های فرسوده برای نوسازی تاکسی شد.
وی افزود: این رویداد در کنار تبعات بسیار منفی همهگیری ویروس منحوس کرونا بر فعالیتها، خدمات و درآمد تاکسیرانان شهر تهران، عملا فرآیند نوسازی تاکسی را در کشور با اختلال مواجه کرد.
ثبت نام بیش از ۱۷ هزار نفر از مالکین تاکسیهای فرسوده برای نوسازی
محتشمی پور در مورد برنامههای شهرداری تهران برای کمک به نوسازی تاکسی های فرسوده، گفت: در حال حاضر آنچه پیش رو داریم ثبت نام بیش از ۱۷ هزار نفر از مالکین تاکسیهای فرسوده پایتخت برای نوسازی است که از نیمه دوم سال ۹۸ تا کنون در سامانه نوسازی ثبت شده است و تمامی تاکسیهای مربوطه از مدل ۸۸ به پایین بوده که به دلیل انباشتگی درخواست تسهیلات قرضالحسنه از سوی متقاضیان، ثبتنامهای انجام شده به تدریج در صف تخصیص و پرداخت تسهیلات قرار میگیرند.
توانایی محدود منابع مالی شهرداری برای پرداخت تسهیلات
وی افزود: منابع مالی شهرداری تهران برای پرداخت تسهیلات بانکی بسیار محدود بوده و در عمل تا زمان عدم ایفای تعهدات دولت برای تخصیص تسهیلات بلاعوض و یا قرضالحسنه برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی، روند تدریجی پرداخت تسهیلات فعلی از سوی شهرداری تهران ادامه خواهد داشت و همین موضوع باعث انباشتگی روزافزون درخواستهای نوسازی مبتنی بر وام کم بهره میشود.
افزایش سقف تسهیلات نوسازی از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان
محتشمی پور با تاکید بر اینکه تمامی ابعاد نوسازی ناوگان تاکسی فرسوده بصورت روزانه در سازمان تاکسیرانی شهر تهران مورد کنترل و ارزیابی قرار میگیرد، افزود: در همین راستا پس از ارائه تحلیل از وضعیت درآمدی تاکسیرانان، روند ثبت نام ها و تقاضاهای واصله از سوی تاکسیرانان به سازمان، افزایش سقف تسهیلات نوسازی از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان با موافقت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به صندوق کارآفرینی امید ابلاغ شد که طی ماه اخیر پرداخت ۴۰۰ فقره وام ۷۰ میلیون تومانی محقق شد که به امید خدا این روند تا پایان سال با شتاب روزافزون ادامه خواهد یافت.
اولویت پرداخت وام
معاون فنی و بهرهبرداری تاکسیرانی شهر تهران در مورد اولویت پرداخت وام، خاطر نشان کرد: اولویت تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به متقاضیانی است که با مدل تاکسی پایینتر تا پایان سال گذشته در سامانه نوسازی اقدام به ثبت نام کرده و توان پرداخت مابهالتفاوت تسهیلات ۷۰ میلیونی تا قیمت پیشفاکتور صادره ایرانخودرو برای تاکسی جایگزین را دارند.
محتشمیپور با تاکید بر اینکه برنامه ما ایجاد تنوع در بسته تسهیلات بانکی برای نوسازی تاکسی های فرسوده پایتخت است، گفت: چرا که نیازمندی تاکسیرانان این شهر به تسهیلات بانکی در یک رده قرار نداشته و اعتقاد دارم با طیف گستردهای از نیازمندیها مواجه هستیم که در صورت برنامهریزی صحیح و منطبق بر این نیازمندیهای شتاب نوسازی تاکسی بیش از پیش خواهد شد.
وی ادامه داد: در این خصوص آخرین هماهنگیهای صورت گرفته با سازمان دهیاریها و شهرداریهای کشور منجر به تعریف و ابلاغ تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۹ درصد از طریق پست بانک شده است که در تلاش هستیم تخصیص این تسهیلات نیز از هفته آینده به تاکسیرانان در شهر تهران آغاز شود که ان شاءالله تا پایان این ماه با اخبار امیدوارکنندهتری در خصوص تنوع بیشتر تسهیلات بانکی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده، موجبات دلگرمی و افزایش توان مالی تاکسیرانان در شهر تهران فراهم شود.
>>>بیشتر بخوانید
چند درصد تاکسی های پایتخت فرسوده اند؟
چند درصد تاکسی های پایتخت فرسوده اند؟
طرح زمستانه تاکسیرانی شهر تهران کلید خورد