ابوالحسن صدیقی، سازنده معروف‌ترین مجسمه‌های ایران

  • کد خبر : 362522
  • 01 بهمن 1399 - 7:01
ابوالحسن صدیقی، سازنده معروف‌ترین مجسمه‌های ایران

روزنامه خراسان: بیستم آذر سالروز درگذشت ابوالحسن صدیقی، استاد هنر مجسمه سازی ایران است. کسی که با ساخت مجسمه‌ها و تندیس‌های منحصر به فرد از شخصیت‌ها و مشاهیر ایرانی، سهم بزرگی در حافظه و خاطرات دیداری مردم ایران داشته است.

ابوالحسن صدیقی، سال ۱۲۷۳ در تهران متولد شد. او بعد از دوران ابتدایی به تحصیل نقاشی مشغول شد و برای ادامه کار به کلاس‌های «کمال‌المک» رفت. به گزارش ایسنا، مدتی بعد صدیقی به مجسمه‌سازی علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت آن را به صورت حرفه‌ای دنبال کند. پیش از صدیقی هیچ استادی در این زمینه در ایران فعالیت نمی‌کرد. در ادامه مروری خواهیم داشت بر چند اثر معروف این استاد بزرگ که شما هم تا کنون حتما بار‌ها آن‌ها را دیده اید.

مجسمه فردوسی

سازنده معروف‌ترین مجسمه‌های ایران

تاکنون تندیس‌ها و مجسمه‌های بسیاری از حکیم ابوالقاسم فردوسی توسط هنرمندان مجسمه‌ساز ساخته شده، اما معروف‌ترین آن‌ها، مجسمه‌ای است که ابوالحسن صدیقی آن را ساخته و در میدانی به نام این شاعر در تهران نصب شده است. این مجسمه که در سال ۱۳۳۸ ساخته شده از جنس سنگ مرمر کارارا و به ارتفاع سه متر است. البته مجسمه نصب شده در میدان فردوسی تنها تندیس ساخته شده از این شاعر ایرانی توسط صدیقی نیست و او مجسمه‌های دیگری هم از فردوسی ساخته که در مکان‌های مختلفی از ایران و جهان نصب شده است.


مجسمه امیرکبیر

سازنده معروف‌ترین مجسمه‌های ایران

مجسمه امیرکبیر در سال ۱۳۵۶ به سفارش انجمن مفاخر ملی ایران در کشور ایتالیا ساخته شد و به دلیل همزمانی ساخت و آماده شدن آن با روز‌های پیروزی انقلاب، انتقال آن به ایران ۳۲ سال به تاخیر افتاد. در سال ۱۳۸۸ و با پیگیری اسناد ساخت این مجسمه، محل نگهداری آن شناسایی و پس از طی مراحل قانونی در سال ۸۹ وارد ایران شد. جنس مجسمه امیرکبیر برنز، ارتفاع آن سه متر و ۱۰ سانتی متر و وزنش ۴۵۰ کیلوگرم است. این مجسمه پس از انتقال به ایران در پارک ملت تهران نصب شد.


مجسمه ابوعلی سینا

سازنده معروف‌ترین مجسمه‌های ایران

پس از تصویب در بیست‌ویکمین جلسه هیئت مؤسسان انجمن آثار ملی، تصمیم گرفته شد مجسمه‌ای هم برای یادبود دانشمند و پزشک ایرانی توسط استاد صدیقی ساخته شود. حاصل کار صدیقی، مجسمه‌ای ایستاده از ابن‌سینا به ارتفاع سه متر و ۱۰ سانتی متر بود که در ساخت آن از سنگ مرمر سفید استفاده شده بود. این مجسمه نزدیک به هشت دهه است که روی پایه‌ای در میدان بوعلی شهر همدان قرار دارد.


مجسمه نادر شاه افشار

سازنده معروف‌ترین مجسمه‌های ایران

اگر شما هم برای زیارت و سیاحت به مشهد سفر کرده باشید، پس از زیارت حتما سری هم به آرامگاه نادرشاه افشار زده اید. در مجاورت قبر نادر، سکویی مرتفع تعبیه شده که مجسمه برنزی نادرشاه سوار بر اسب و سه تن از سربازان او قرار گرفته است. این مجسمه از معروف‌ترین ساخته‌های ابوالحسن صدیقی است.


مجسمه خیام

سازنده معروف‌ترین مجسمه‌های ایران

مجسمه خیام پارک لاله تهران، یکی از معروف‌ترین کار‌های ابوالحسن صدیقی است. به گفته فریدون صدیقی، پدرش این مجسمه و مجسمه فردوسی را خیلی دوست داشت. مجسمه خیام در سال ۱۳۵۱ به سفارش انجمن آثار ملی با سنگ مرمر کارارا در ایتالیا ساخته و سپس به ایران منتقل شد.


مجسمه سعدی

سازنده معروف‌ترین مجسمه‌های ایران

این تندیس از روی تصویر اخیر سعدی به قلم ابوالحسن صدیقی طرح و ترسیم شده که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آن را تایید کرده است. صدیقی این مجسمه را از سنگ مرمر تراشیده و سه مترو ۱۰ سانتی متر، ارتفاع آن است. این مجسمه که یک سال و نیم برای تهیه آن وقت صرف شده در شهر شیراز در میدانی بیرون از دروازه اصفهان که به نام سعدی است، نصب شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=362522

برچسب ها

ثبت نظر

-