یک آسمان و چند عقاب؛ جنگ دروازه‌بان‌ها برای سنگر تیم ملی

  • کد خبر : 360725
  • 30 دی 1399 - 15:30
یک آسمان و چند عقاب؛ جنگ دروازه‌بان‌ها برای سنگر تیم ملی

روزنامه هفت‌صبح: یک آسمان و چند عقاب،در دوره کوتاهی بعد از پیروزی انقلاب، فوتبال ایران چند دروازه‌بان بزرگ داشت که همگی مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی بودند. ناصر حجازی، منصور رشیدی، بهرام مودت، رضا قفل‌ساز و … دروازه‌بان‌هایی بودند که همگی در اوج قرار داشتند و رقابت جذابی برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی داشتند.

این روند، اما بعد از پایان دوران اوج این چند نفر تمام شد. بعد از این مقطع، تیم ملی همواره از کمبود دروازه‌بان‌های مدعی و درجه یک رنج می‌برد. البته بودند گلر‌هایی مثل احمدرضا عابدزاده و در مقطعی سید مهدی رحمتی که دروازه‌بان‌های درجه یکی بودند، اما آن‌ها در دوران اوج‌شان تقریباً هیچ رقیبی نداشتند.

در این مدت دروازه‌بان‌هایی مثل بهروز سلطانی، احمد سجادی، بهزاد غلامپور، نیما نکیسا، هادی طباطبایی، حسن رودباریان، داوود فنایی، پرویز برومند، هادی طباطبایی و … به تناوب در ترکیب تیم ملی قرار گرفتند، اما هرگز نتوانستند برای مدتی طولانی مرد شماره یک تیم ملی باشند.

البته ابراهیم میرزاپور در مقطعی در تیم ملی ثبات داشت، اما ثبات او به دلیل ضعف مفرط دیگر گلر‌های تیم ملی و البته بی‌اعتمادی بلاژویچ و برانکو به رحمتی بود. حالا، اما به نظر می‌رسد پس از چندین سال، فوتبال ایران شاهد رشد و اوجگیری چند دروازه‌بان بزرگ و درجه یک است. این نام‌ها و عملکرد آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

علیرضا بیرانوند

او در دو، سه سال گذشته بهترین دروازه‌بان فوتبال ایران بوده است. گفتن از درخشش‌هایش در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا و لیگ قهرمانان آسیا تکراری است. بیرانوند حتی با وجود گاف‌های گاه و بیگاهش، همواره مورد اعتماد سرمربیانش در پرسپولیس و تیم ملی بوده است.

او در لیگ هفدهم با ۱۷ کلین شیت و در لیگ هجدهم با ۱۶ کلین شیت، بیشترین کلین شیت‌ها را در لیگ برتر ثبت کرد و دو سال متوالی بهترین دروازه‌بان لیگ برتر ایران شد. او امسال شروع خوبی نداشته و چند گل بد هم دریافت کرده، اما به نظر می‌رسد همچنان نفر اول گلر‌های فوتبال ایران است.

او مشابه همین آمار را در تیم ملی هم ثبت کرده بود. در بازی‌های انتخابی جام جهانی، در هشت بازی ابتدایی گل نخورد و فقط در بازی تشریفاتی مقابل سوریه بود که دروازه‌اش باز شد.

در جام ملت‌های آسیا هم تا بازی نیمه نهایی مقابل ژاپن دروازه‌اش را بسته نگه داشته بود و حتی ضربه پنالتی بازیکن تیم ملی عمان را هم مهار کرده بود. او در بازی مقابل کامبوج هم پنالتی بازیکن حریف را گرفت، اما در بازی مقابل بحرین نتوانست دست بازیکن حریف را بخواند و گل خورد. او فعلا دروازه‌بان شماره یک تیم ملی است، اما رقیبان زیادی را در کنار خود می‌بیند.


پیام نیازمند

یک آسمان و چند عقاب

یکی از رقیبان جوان و با انگیزه بیرانوند، دروازه‌بان تیم سپاهان است. او فصل گذشته در بازی حساس مقابل پدیده، نمایشی باورنکردنی داشت و یک‌تنه مانع شکست تیمش در مشهد شد، اما گلی که او در آن بازی از روی نقطه پنالتی خورد، تا هفته نهم همین فصل، آخرین گلی بود که دریافت کرده بود.

نیازمند در لیگ نوزدهم تا همین چند روز پیش دروازه‌اش را بسته نگه داشته بود و در بازی هفته هشتم مقابل سایپا توانست رکورد بسته نگه داشتن دروازه در تاریخ لیگ برتر ایران را که فصل گذشته در اختیار سید حسین حسینی از استقلال قرار گرفته بود بشکند و به نام خود ثبت کند. نیازمند در بازی هفته نهم هم روی پنالتی اشتباهی که داور علیه سپاهان گرفت، مغلوب شد و طلسم گل نخوردنش شکسته شد.

او البته مسیر ضربه محمد نوری را درست تشخیص داد، اما بدشانس بود که نتوانست آن را مهار کند. در واقع او مدت‌هاست که در جریان بازی گلی نخورده است و شاید اگر اشتباه داوری نبود، او هنوز هم دروازه‌اش باز نمی‌شد. با این کارنامه فوق العاده، نیازمند یکی از بهترین دروازه‌بان‌های حال حاضر فوتبال ایران است. او سن و سال کمی هم دارد و اگر آمادگی‌اش را حفظ کند می‌تواند تا سال‌ها خیال فوتبال ایران را از داشتن یک دروازه‌بان مطمئن راحت کند.


سیدحسین حسینی

یک آسمان و چند عقاب

دروازه‌بان استقلال در دو سال گذشته رقیب جدی بیرانوند در تیم ملی بود. او در اواسط لیگ شانزدهم توسط علیرضا منصوریان جانشین رحمتی در ترکیب اصلی استقلال شد و به خوبی از این فرصت استفاده کرد. در لیگ هفدهم هم شفر به او اعتماد کرد و حسینی آنقدر درخشید که توانست رکورد طولانی‌ترین دقایق گل نخوردن در فوتبال باشگاهی ایران را که سال‌ها در اختیار بهرام مودت بود بشکند.

همین درخشش باعث شد تا کی‌روش او را به تیم ملی دعوت کند، اما در نهایت نام او در فهرست مسافران جام جهانی روسیه قرار نگرفت و خیلی‌ها معتقد بودند او استحقاق حضور در لیست نهایی جام جهانی را داشت. همین اتفاق برای او در جام ملت‌های آسیا هم افتاد و باعث شد تا او از نظر روحی افت کند.

حسینی فصل گذشته هم قافیه رقابت به رحمتی را باخته بود و تا همین چند هفته پیش هم اشتباهاتش صدای هواداران استقلال را در آورده بود، اما او دو، سه هفته‌ای است که تبدیل به همان حسینی سابق شده.

حسینی پس از چند کلین شیت پیاپی، سرانجام روز جمعه دو گل از تراکتور خورد، اما اگر او نبود شاید استقلال مغلوب میزبانش می‌شد. با این نمایش‌ها، حسینی احتمالاً دوباره به تیم ملی دعوت خواهد شد و رقابت با دیگر مدعیان را از سر خواهد گرفت.


رشید مظاهری

یک آسمان و چند عقاب

او گران‌ترین دروازه‌بان و شاید بازیکن این فصل لیگ برتر است. دروازه‌بانی که در سال‌های اخیر همواره گزینه حضور در پرسپولیس یا استقلال بود، اما امسال نتوانست چشم بر قرارداد نجومی تراکتوری‌ها ببندد و سرانجام به این تیم پیوست. او البته با نمایش‌های خوبش نشان داده که ارزش چنین قرارداد‌هایی را دارد.

رشید در این چند سال در ذوب‌آهن هم فوق‌العاده کار کرده بود و کار به جایی رسید که کی‌روش او را به حسینی ترجیح داد و او را به جام جهانی روسیه برد. مظاهری تا همین هفته هشتم لیگ برتر، در تراکتور حتی یک گل هم نخورده بود و رقابت جذابی با پیام نیازمند بر سر کلین شیت و گل نخوردن داشت. اما در آبادان طلسمش شکسته شد و دو گل خورد.

او روز جمعه در برابر استقلال هم چهار گل دریافت کرد و اگر کسی بازی را ندیده باشد، ممکن است او را مقصر باخت تراکتور بداند، اما چند سوپرسیو از او در این بازی باعث شد تا باخت تراکتور از این که هست سنگین‌تر نشود. به‌خصوص شیرجه دیدنی و مهار ضربه دیاباته از فاصله چند قدمی که اجازه نداد این مهاجم استقلالی پوکر کند! رشید با این نمایش‌ها نشان داد که همچنان مدعی حضور در دروازه تیم ملی هم هست و شاید فقط منتظر یک فرصت از سوی ویلموتس است!


امیر عابدزاده

یک آسمان و چند عقاب

او در سال‌های اخیر نمایش‌های پرنوسانی داشته است. در مقاطعی در تیم باشگاهی‌اش ماریتیمو کاملاً نیمکت‌نشین بوده و ناگهان در مقطعی تبدیل به دروازه‌بان اصلی و ستاره تیمش شده و همه را به یاد روز‌های اوج پدرش احمدرضا در فوتبال ایران انداخته است.

او فصل گذشته هم همین شرایط را داشت ولی درست در روز‌هایی که می‌درخشید، در یک بازی اخراج شد و حاشیه‌هایی که بر سر این اخراج ایجاد شد، باعث شد تا او مدتی از ترکیب اصلی تیمش دور بماند. امیر، اما این روز‌ها دوباره به فرم ایده‌آل خود نزدیک شده است. او در بازی آخر تیمش مقابل پورتوی مدعی، در ترکیب اصلی قرار گرفت و یک شب رویایی را سپری کرد.

امیر در یک صحنه ضربه سر بازیکن حریف را با یک دست کنترل کرد و همه را به یاد حرکت معروف پدرش در بازی با استرالیا انداخت. در طول بازی هم چند سیو عالی و واکنش دیدنی داشت و با اینکه در دقایق پایانی بازی یک گل خورد، اما در وقت‌های تلف شده یک موقعیت تک‌به‌تک را هم گرفت تا تیمش پورتو را متوقف کند و این تیم را از صدر جدول به زیر بکشد.

عابدزاده در جام جهانی یکی از سه دروازه‌بان منتخب کی‌روش بود و با ادامه روند فعلی می‌تواند توجه مارک ویلموتس را هم به خود جلب کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=360725

ثبت نظر

-