حزب‌الله چگونه خطوط قرمز اسرائیل را شکست؟

  • کد خبر : 359464
  • 30 دی 1399 - 7:12
حزب‌الله چگونه خطوط قرمز اسرائیل را شکست؟

 پس از یک دوره طولانی تکذیب و انکار، سرانجام سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که حزب‌الله ده‌ها موشک نقطه‌زن در اختیار دارد که اسرائیل این موشک‌ها را ضمن خطرات استراتژیک برای صهیونیست‌ها دسته‌بندی کرده است.

 پیش از این رژیم صهیونیستی در بهترین حالت، از موشک هایی صحبت می‌کرد که می‌توانند مواضع استراتژیک و حساس در عمق اراضی اشغالی را مورد هدف قرار دهند. اما امروز دشمن اعتراف می کند که زرادخانه‌ سلاح‌های دقیق مقاومت حاوی صدها موشک است و اسرائیل با وجود همه تجاوزاتی که ضد سوریه ترتیب داده نتوانسته مانع انتقال این موشک‌ها به لبنان شود. این اعتراف تاثیر عمیقی بر تصمیم گیرندگان در تل‌آویو داشته تا جایی که مانع هرگونه تحرک نظامی علیه لبنان می‌شود.

ارزیابی‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که حزب‌الله در افزایش تعداد موشک‌های دقیق خود بسیار موفق عمل کرده است؛ موشک‌هایی که تا دیروز خط قرمز اسرائیل بود و تل‌آویو اجازه عبور از آنها را نمی‌داد.

طبق ارزیابی‌های منتشرشده توسط نهادهای مربوطه رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته که شبکه ۱۳ تلویزیون این رژیم منحصرا به آن پرداخت، تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از افزایش تولید موشک‌های دقیق حزب‌الله با شکست مواجه شده است. این شکست زمانی روشن می‌شود که صهیونیست‌ها پس از حملات متعددی که در سوریه ضد محموله‌های تجهیزات موشک‌های دقیق و ابزار حمل و نقل آنها تحت عنوان «پروژه دقت» ترتیب دادند به هدف خود نرسیدند. طبق بررسی‌های انجام شده توسط نهادهای صهیونیستی، اسرائیل نتوانسته مانع توسعه توانایی و خودکفایی حزب‌الله در ساخت و مونتاژ موشک‌های دقیق میان برد و دور برد شود.

صهیونیست‌ها در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که موشک‌های دقیق حزب الله می‌توانند سیستم‌های استراتژیک اسرائیل را فلج کنند. همانطور که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد که حزب‌الله به اندازه کافی ذخیره موشکی دارد.

پیش از این رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد وانمود کند که پروژه موشک‌های دقیق حزب‌الله تنها در حد یک ایده باقی می‌ماند و حزب‌الله در عمل قادر به اجرای آن نیست؛ اما چرا اکنون تل‌آویو رویکرد خود را تغییر داده و به موفقیت حزب‌الله اعتراف کرده است؟

اقرار بعد از انکار، به جهت‌گیری و سطح تقابل میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله در دوره آینده اشاره می‌کند؛ به ویژه از جانب اسرائیلی‌ها که نتوانستند به هیچ یک از وعده‌های خود در برابر مقاومت عمل کنند. پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود که اسرائیل هرگز اجازه نمی‌دهد حزب‌الله سلاح‌های دقیق خود را افزایش دهد و همه گزینه‌ها روی میز است؛ درحالی که صهیونیست‌ها امروز علنا اعتراف می‌کنند تلاش‌هایشان در این زمینه نتیجه نداده است.

درواقع معادله بازدارندگی حزب‌الله قبل از پروژه موشک‌های دقیق، همانطور که خود صهیونیست ها به آن اعتراف کرده‌اند قادر به پاسخگویی به هرگونه تجاوز اسرائیل و هدف قراردادن موسسات حیاتی صهیونیست‌ها خواهد بود. همین عامل سبب شده تا رژیم صهیونیستی از فعال‌سازی هرگونه گزینه نظامی علیه حزب‌الله اجتناب کند.

در واقع پروژه موشک‌های دقیق حزب‌الله همان اندازه که رژیم صهیونیستی را به سمت تجاوزات نظامی مستقیم سوق می‌دهد، صهیونیست‌ها را از روی آوردن به گزینه نظامی باز می‌دارد و این معادله همچنان پایدار می‌ماند که موجب سردرگمی تل‌آویو در اتخاذ یک گزینه مناسب در برابر مقاومت شده است.

این موارد نشان می‌دهد دشمن صهیونیستی که پیش از این در تلاش برای جلوگیری از دسترسی حزب الله به موشک‌های دقیق بود اکنون تلاش می‌کند دست کم مانع افزایش تعداد این موشک‌ها و استفاده از آنها ضد اسرائیل در مرحله کنونی شود. پیشرفت توانایی موشکی حزب‌الله سطح انگیزه صهیونیست‌ها برای انتخاب گزینه نظامی را به شدت کاهش داده، البته هنوز این گزینه را لغو نکرده است.

گزینه‌های واقع‌گرایانه رژیم صهیونیستی با هدف جلوگیری از دسترسی حزب‌الله به موشک‌های دقیق یک چیز است و گزینه‌های این رژیم برای جلوگیری از استفاده از این سلاح‌ها ضد صهیونیست‌ها یک چیز دیگر.

اما در مرحله کنونی تنها گزینه ای که برای دشمن صهیونیستی باقی مانده و این رژیم عمده تلاش خود را بر آن متمرکز کرده، تلاش برای جلوگیری از تحریک حزب‌الله به استفاده از موشک‌های دقیق ضد اسرائیل است که همین امر سبب شده تا صهیونیست‌ها از هرگونه تجاوز مستقیم به لبنان خودداری کنند.

بنابراین طبق ارزیابی صهیونیست‌ها اسرائیل باید برای برای تعامل با توانایی‌های کنونی حزب‌الله یک گزینه مناسب انتخاب کند و پروژه مقابله با دسترسی حزب‌الله به موشک‌های دقیق در این مرحله کاربرد ندارد. همچنین جلوگیری از بروز یک تقابل بزرگ که قطعا حزب الله در آن از سلاح های دقیق خود استفاده خواهد کرد، بسیار منطقی تر از تحمله هزینه‌های و خسارت‌های بالای ناشی از چنین تقابلی خواهد بود.

این بدان معناست که رژیم صهیونیستی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نگران موفقیت‌های حزب‌الله در تجهیز و بالابردن سطح موشک‌های دقیق است.

به طور کلی مسئله دشمنی میان مقاومت و رژیم صهیونیستی یک موضوع تثبیت شده بوده و امکان رویارویی میان دو طرف اجتناب ناپذیر است به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی از هر طرف احساس ناامنی می‌کند و بنابراین فرصتی را برای تجاوز علیه لبنان و به ویزه موشک‌های دقیق حزب‌الله از دست نمی‌دهد؛ اما ترس از پاسخ‌های دردناک حزب‌الله با همین موشک‌ها مهم ترین عاملی است که صهیونیست‌ها را از این کار بازمی‌دارد.

علاوه بر آن انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی در مارس آینده و بحران‌های سیاسی این رژیم و آشفتگی اوضاع داخلی به ویژه برای شخص نتانیاهو از جمله عواملی است که فرصتی برای وارد شدن به درگیری های گسترده نظامی برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=359464

ثبت نظر

-