بعد از ترامپ، آیا مکرون حامی بن سلمان است؟

  • کد خبر : 359367
  • 30 دی 1399 - 6:26
بعد از ترامپ، آیا مکرون حامی بن سلمان است؟

 ناظران از لحن قلدرانه اخیر فرانسه – که به سیاست خصمانه آمریکا علیه ایران نزدیکتر شده است – ابراز شگفتی کرده اند. وزیر خارجه این کشور به تازگی خواستار بسط دامنه توافق هسته ای و گنجاندن برنامه موشکی ایران و نقش ایران در منطقه در مذاکرات هسته ای شده است. این در حالی است که فرانسه طی سال های گذشته ضمن دعوت به پایبندی به  برجام ، خواستار پرداخت غرامت به ایران به دلیل خروج آمریکا و عدم سرایت موضوع مذاکرات به مباحث دیگر شده بود و همواره سعی می کرد خود را مخالف رویکرد ترامپ – پمپئو در قبال توافق هسته ای نشان دهد.

ناظران این تغییر ناگهانی در موضع فرانسه در قبال توافق هسته ای را به تماس تلفنی مکرون با بن سلمان نسبت می دهند و معتقدند که بن سلمان، مکرون را فریب داده تا او را جایگزین دونالد ترامپ، حامی خود کند و در مقابل، به وی قول داده است که از وی و حزبش در انتخابات آینده فرانسه در مقابل مارین لوبان – که از حمایت امارات برخوردار است – حمایت کرده و ضمن پذیرش هزینه سنگین مقابله با ویروس کرونا که فرانسه را به زانو درآورده است، با این کشور قراردادهای سنگین خرید اسلحه ببندد.

در عوض از مکرون خواسته است موضع جدی تری در قبال ایران گرفته و تیم بایدن را متقاعد کند که به برجام برنگردد و تا جایی که می تواند بین او و بایدن میانجی گری کرده و رئیس جمهور جدید آمریکا را از باز کردن پرونده محمد بن نایف، جمال خاشقچی، سعد الجبری و زنان زندانی و جنگ یمن منصرف کند.

به نظر می رسد که مقامات فرانسه بلافاصله درخواست اول عربستان را مبنی بر اعمال فشار بر ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام پذیرفته اند. اظهارات جدید لودریان علیه ایران گواه این مدعاست. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در مقابل، به او یادآور شد که شما کارت را به عنوان وزیر خارجه با فروش اسلحه به جنایتکاران جنگی عربستان آغاز کردی. بهتر است از حمایت از کسانی که منتقدان خود را با اره تکه تکه می کنند و با سلاح های ساخت فرانسه کودکان یمن را قتل عام می کنند، دست بردارید.

به نظر می رسد که بخشی از کمک های مالی بن سلمان به کمپین انتخاباتی ترامپ و هدایای وی به هواداران و متحدان ترامپ در داخل آمریکا برای جلوگیری از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری از طریق برخی کانال های فرانسوی به گروه های نژادپرست حامی ترامپ رسیده است. پلیس فدرال آمریکا فاش کرده است که برخی کشورها در حمایت از گروه های نژادپرست افراطی – که به کنگره حمله کردند – دست دارند، “اف بی آی” فاش کرده است که یک شهروند فرانسوی ۵۰۰ هزار دلار به گروه های افراطی – که به کنگره حمله کردند – کمک کرده است.

همانطور که می دانیم فرانسوی ها آنقدرها دست و دلباز نیستند که چنین پولی را صرف مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر کنند بلکه این کارها جزء عادت های اشخاصی مقل بن سلمان و بن زاید است – که این خصلت ها را از اجداد خود به ارث برده اند -. آنها عادت کرده اند با پول برای خود بدنامی بخرند. آنها همیشه دنبال یک حامی در کشورهای دیگر هستند وگرنه تخت و تاج را از دست می دهند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=359367

ثبت نظر

-