بررسی ابعاد پنهان مثبت‌نگری در زندگی روزمره و شیوه‌های نوین تقویت آن

اسرار نوین مثبت‌نگری

  • کد خبر : 358320
  • 30 دی 1399 - 11:17
اسرار نوین مثبت‌نگری

اسرار نوین مثبت‌نگری یکی از بهترین دستاوردهای هر فرد در زندگی است. شما مجبور نیستید که مثبت نگر به دنیا بیاید. اما شما می‌توانید تفکر امیدوارانه را تمرین کنید. تمرین مثبت نگری گامی مهم در جهت بهبود سلامت روانی شما است که در این مقاله می‌خواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

شنیده ام که بسیاری از مردم می گویند که به صورت هوشیارانه‌ای درباره آینده امیدوار هستند. بعد از سال ۲۰۲۰، مردم در حال روی آوردن به بارقه‌ های امیدی هستند که بتوانند امید را در زندگی خود پیدا کنند. درست است که شروع تازه می‌تواند همراه با احساس ترس باشد، اما این شروع می‌تواند حس خوبی به همراه داشته باشد و باعث ایجاد گرایش مثبتی در ما شود که اتفاقات خوب را در زندگی بیشتر رقم بزنیم

شادی

نقش امیدواری در مثبت نگری

شاید شما امید دارید که یک کار جدید پیدا کنید، به صورت حرفه ای پیشرفت کنید، و یا امیدوار باشید که یک فرد خاص را ملاقات کنید. هر چند شما مشتاق هستید، برنامه ریزی و رویا پردازی می‌کنید و برایتان خیلی جذاب است، اما هنگامی که آن چیزهایی که امید دارید به سمت شما بیایند، خیلی زود به سمت شما روی نمی‌آورند، اینجا ممکن است هیجان و امید به سرعت تبدیل به ترس، شک، منفی نگری و بدبینی شود. اینکه یک دیدگاه مثبت نگرانه ناب را هنگامی که زندگی پر از ابهام است حفظ کنید، می‌تواند سخت باشد.

اغلب از من سوال می‌شود که چرا مثبت نگر بودن مهم است. بسیاری از آن هایی که به ظاهر مثبت نگر هستند به من می‌گویند که مثبت نگر بودن هنگامی که آن چیزهای خوب به ثمر نمی نشیند، فقط منجر به ناامیدی می‌شود.

آن ها می‌گویند که از لحاظ احساسی سخت تر است که بخواهیم با نتایج کنار بیاییم اگر آن ها امیدوار کننده و مثبت نباشند. با این همه اگر شما انتظار ندارید که چیزهای خوب اتفاق بیافتد، احتمالا آن زمانی که آن ها آنگونه که میخواهید نباشند، ناامید خواهید شد. من متوجه می‌شوم چه چیزی آن ها می‌گویند، زیرا ناامیدی می‌تواند دردناک باشد. صرف نظر از همه این مباحث، مثبت نگری واقعا برای سلامت روان مهم است.


>>>بیشتر بخوانید: چطور زندگی شادی داشته باشید


اسرار نوین مثبت‌نگری

اسرار نوین مثبت‌نگری سطحی در برابر مثبت‌نگری عمیق

اول بیاییم یک سو برداشت رایج اشتباه را درباره تعریف مثبت نگری اصلاح کنیم. بر طبق فرهنگ لغت آکسفورد انگلیسی، مثبت نگری یعنی امیدواری، اعتماد به نفس و اعتماد داشتن درباره آینده یا درباره نتایج موفق چیزی. ‌این به معنای این نیست که ما نمی‌توانیم هنوز سوال ها و ابهاماتی در مثبت نگری داشته باشیم. همچنین، این به معنای این نیست که ما احساس می‌کنیم که همه چیز خوب خواهد شد. در قسمت بعد مایل هستم که بین مثبت نگری سطحی و مثبت نگری خالص و ناب تمییز قائل شوم.

مثبت نگری سطحی، متقاعد کردن خودمان هست که چیزها آن طوری که ما می‌خواهیم، خواهند شد. ممکن است باور کنیم که نیاز داریم که فلان کار را انجام دهیم تا از خودمان حفاظت کنیم که مبادا با شک ها مواجه شویم. ممکن است از اینکه بخواهیم هنگام شرایط مبهم امیدوار باشیم احساس فشار کنیم. اما این نوع از مثبت نگری دوام نمی آورد و باعث می‌شود که ما حس خالی بودن در هنگام دوران سخت داشته باشیم.

اسرار نوین مثبت‌نگری خالص

از طرف دیگر، مثبت نگری خالص و ناب به معنی فهم این موضوع است که چرا ما احساس امیدواری می کنیم و علت آن چیست. ما ممکن است درباره‌ی آینده احساس امیدواری کنیم زیرا به یاد می آوریم که دوران سختی را در گذشته گذرانده ایم. در حال حاضر، دیگرانی که در زندگی به ما عشق می‌ورزند و از ما حمایت می‌کنند ممکن است به احساسات مثبت‌نگرانه خالص ما کمک کنند. آن ها ما را باور دارند و می‌دانند که قوی هستیم. آن ها به ما پیشنهاد می‌دهند که حمایتمان کنند و دلسوزانه در کنار ما باشند.

اسرار نوین مثبت‌نگری

منابع آینده و اسرار نوین مثبت‌نگری

به علاوه، مثبت نگری خالص باید ما را نسبت به منابعی که بدست می‌آوریم هوشیارمان کند تا بتوانیم دوران سخت را بگذرانیم. مثلا ممکن است تشخیص دهیم که خلاقیم یا در حل مسأله خیلی خوب هستیم. بنابراین می‌دانیم که مهارت هایی داریم که به ما کمک می‌کند به اهدافمان برسیم. اساسا انتظار نداریم که بدون دلیل، مثبت نگر باشیم. ما از تجربه هایمان، روابطمان، قدرت های شخصی مان و مهارت هایمان درس می‌گیریم که بتوانیم یک گرایش مثبت و امیدوارانه درباره آینده داشته باشیم و آن را بسازیم.

بعضی مواقع با وجود اینکه می‌دانیم  که حمایت می‌شویم و می‌دانیم که دوران سختی را در گذشته گذرانده ایم، اما در عین حال ممکن است برای ما ترسناک به نظر بیاید. ممکن است ماه ها منتظر باشیم که یک کار جدید پیدا کنیم یا مشکلات مالی مان را حل کنیم، و یا کشمکش های موجود در رابطه مان را برطرف کنیم.

شروع آن به این صورت است که این تصویر را میسازیم که یک آینده درخشان داریم و آرزو میکنیم به واقعیت تبدیل شود‌. در زمان های چالش برانگیز خاص، ما باید جنبه های خاصی از زندگیمان را مورد هدف قرار دهیم به جای اینکه روی یک تصویر بزرگ فراگیرنده تمرکز کنیم. شاید ما داریم در بعضی از جنبه های زندگیمان دست و پنجه نرم می کنیم. اما می‌توانیم پیروزی های کوچک را تشخیص دهیم و همچنین جاهایی که رشد و انعطاف پذیری داشتیم را شناسایی کنیم.


>>>بیشتر بدانید: شادی ؛ ترجمه زندگی در زمان حال


اسرار نوین مثبت‌نگری

راه‌های عملی مثبت‌نگری نوین

  • لیستی از جنبه‌های مختلف زندگیتان همانند سلامتی فیزیکی، حمایت اجتماعی، شغل، مسائل مالی، استراحت، مهارت های ویژه و استعداد ها را فراهم کنید. آیا شما می‌توانید جاهایی را که زندگی بهتر پیش می‌رود شناسایی کنید. اگرمشکلی در این زمینه دارید، از یک نفر که به او اطمینان دارید که به شما کمک کند سوال کنید. شاید آن ها به بخش هایی از زندگیتان که دارد خوب پیش می‌رود یا توانایی های خاصی که دارید بهتر توجه کنند. شنیدن تایید و اعتبار از سمت شخص دیگری که به شما اهمیت می‌دهد می‌تواند به احساسات مثبت منجر شود.
  • یک قدم خاص را شناسایی کنید یا نقطه ی عطفی که امیدواری شما را افزایش دهد. مثلا اگر شما در وسط جست و جو برای کار هستید در حالی که ممکن است هدف پایانی شما بدست آوردن یک موقعیت جدید باشد، حال پیروزی های کوچک‌تر همانند بدست آوردن یک فرصت مصاحبه، دلایلی هستند که همچنان می‌تواند شما را بسیار مثبت نگر نگه دارد.
  • تمرین کنید که امیدوار باشید‌. به دلایلی فکر کنید که شما را در طول هفته امیدوار نگه می‌دارند. شما ممکن است هر روز جدیدی که می آید به چیزی فکر نکنید اما اگر به چیزهایی که در اطرافتان اتفاق می افتد توجه کنید، ممکن است در مکان های غیر منتظره امیدواری پیدا کنید.

>>> بیشتر بدانید: کم خوابی مثبت نگری را کاهش می دهد؟


اسرار نوین مثبت‌نگری

۴. زمانتان را با آدم هایی که به صورت خالص مثبت نگر هستند، بگذرانید. صحبت کردن با دیگرانی که مثبت نگری خودشان را در مواجه با دوران سخت حفظ کرده‌اند، می‌تواند برای شما الهام بخش باشد.

۵. بنابراین می‌بینیم که سلامت روانی به صورت مثبتی تحت تاثیر جهان بینی مثبت نگرانه می باشد. مثبت نگری انگیزه را افزایش می‌دهد. احساسات پایدار افسردگی و نگرانی را کاهش داده و کیفیت کلی زندگیتان را بهبود می‌بخشد. ما باید به مرحله‌ای برسیم که این باور عمیق به وجود بیاید که همیشه یک دلیل برای امیدوار بودن وجود دارد.

مقالات دیگر وحید یزدی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=358320
  • نویسنده : وحید یزدی_سعیده فرج اله زاده
  • منبع : www.psychologytoday.com