ساده‌انگاری محدودیت‌های کرونایی در مازندران

  • کد خبر : 358263
  • 29 دی 1399 - 17:32
ساده‌انگاری محدودیت‌های کرونایی در مازندران

به گزارش نیوز، بررسی میدانی خبرنگاران نیوز از شهرستان های با وضعیت قرمز در مازندران نشان می دهد که هیچ یک از محدویت های کرونایی در این مناطق اجرا نمی شود که شامل تعطیلی تمام مشاغل به جز سطح یک است.

بازدید های میدانی حاکی از آن است که به دلیل نبود نظارت کافی از سوی دستگاههای اجرایی تمام مشاغل سطح دو و سه نیز در این شهرستان ها همانند روزهای عادی در حال فعالیت هستند و ازدحام جمعیت در این شهرها به خصوص پس از تعطیلی چند روزه ایام فاطمیه، باعث ترافیک شدید به خصوص در شهر ساری مرکز استان مازندران شد که سومین هفته از وضعیت قرمز خود را پشت سر می گذارد.

این روزها محدودیت های سفت و سخت کرونایی مازندران در حالی جای خود را به عادی انگاری یا همان ساده انگاری کرونایی داده است که با وجود دستگاههای عریض و تحویل نظارتی هنوز دلیل آن برای کسی مشخص نیست. 

حال آنکه براساس ارزیابی وزارت بهداشت و درمان شهرهای آمل، رامسر، تنکابن،  جویبار، ساری، نکاء، بابل، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر  تنها استان‌های قرمز کرونایی کشور هستند و ۱۲ شهرستان دیگر این استان نیز شامل گلوگاه، بهشهر، چالوس، نوشهر، بابلسر، نور، کلاردشت، سیمرغ، سوادکوه شمالی، محمود آباد، میاندرود و عباس آباد در وضعیت نارنجی قرار دارند که بیش از نیمی از شهرستان های با وضعیت نارنجی ایران به این استان اختصاص دارد.

علاوه بر آن در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۶ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در سطح بیمارستان های استان مازندران بستری شدند که بیش از ۵۰ درصد از بیماران بستری در بیمارستان های سطح کشور نیز مربوط به این استان است و در همین مدت نیز ۱۵ بیماران نیز جان خود را از دست دادند که ۱۶ درصد کل فوتی های ناشی از بیماری کووید-۱۹ در کشور را شامل می شود.
تایید کاهش سطح محدویت‌ها 
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با تایید کاهش سطح محدودیت های کرونایی در این استان به خصوص شهرستان های با وضعیت قرمز گفت: براساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا محدودیت ها برای شهرستان های قرمز تعطیلی تمام مشاغل به جز سطح یک ، فعالیت ادارات با یک سوم نیرو و ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی است و با وجود این که ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار دارند، محدودیت ها از سوی برخی از مشاغل به درستی اجرا نمی‌شود که نیاز به نظارت و برخورد با متخلفان دارد.
دکتر سید عباس موسوی همچنین افزود: در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی نیز محدودیت زمانی برای فعالیت مشاغل سطح دو و سه وجود دارد و این محدودیت ها شامل فعالیت اصناف تا ساعت ۱۸ عصر و برای ادارات ۵۰ درصد نیروست و ممنوعیت تردد خودرویی از ساعت ۲۱ تا چهار صبح است که در این شهرستان ها نیز محدودیت ها به درستی اجرا نمی شود.

توپ ضعف نظارتی در زمین دستگاههای متولی

وی اضافه کرد: ستاد استانی مقابله با کرونا در قالب قرارگاه عملیاتی دستگاههای نظارتی را دستگاههای اجرایی متولی مشاغل و واحدهای صنفی به همراه نیروهای انتظامی قرار داد و باید این دستگاهها براساس مصوبه ستاد ملی و استانی به وظایف خود عمل کنند و هرگونه سهل انگاری در اجرای محدودیت ها پیک موج سوم را برای این استان طولانی تر خواهد کرد و شاید همزمان استان را وارد موج بعدی کند که کنترل آن دشوار خواهد شد.
موسوی گفت: اگرچه روند آمار بیماران بستری و بهبود یافته در استان به طور ملایم در حال سپری است و تا حد زیادی نیز بیماری در موج سوم تحت کنترل قرار دارد، ولی تمام این وضعیت شکننده است و با هر رفتار عادی انگاری تمام زحمات استانی از دست می رود و مردم باید محدودیت های سفت و سخت تری را تحمل کنند.
وی میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در استان را به طور میانگین ۷۰ درصد اعلام کرد گفت: این وضعیت از میانگین کشوری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین تر است و عدم رعایت پروتکل ها از سوی ۳۰ درصد از مردم جامعه می تواند زحمات سایر افرادی که این پروتکل ها را رعایت می کنند نیز هدر می رود.
 وی یادآور شد: تا مادامی که محدودیت های کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی در حد مطلوبی اجرایی نشود، نوسان آمار بیماران کرونایی را در استان خواهیم داشت و مدیریت و کنترل بیماری نیز دشوار و به نوعی خستگی مفرط در بین مردم و درمانگران ایجاد می شود. پس همه باید در اجرای محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی کمک کنند و این روند تا تزریق همگانی واکسن باید ادامه یابد.

کاهش تاب‌آوری اصناف از طولانی شدن موج سوم

پیش از این رییس اتاق اصناف شهرستان ساری دلیل عدم اجرای درست محدودیت های کرونایی را ناشی از طولانی شدن این محدودیت ها و افزایش خسارت های اقتصادی ناشی از این ویروس به بخش اصناف اعلام کرده بود.

میراحمد اندرواژ در گفت و گو با خبرنگار نیوز گفت: نیمی از واحدهای صنفی شهرستان ساری در اماکن استیجاری فعالیت دارند و تعطیلی این واحدها خسارتشان را چندین برابر می کند. زمانی محدودیت ها می تواند قابلیت اجرایی بگیرد که حداقل  ستاد مقابله با کرونا مصوبه ای داشته باشد که این واحدها در زمان تعطیلی از پرداخت اجاره بهاء معاف باشند.
وی اضافه کرد: به هر حال ما تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن اصناف و مشاغل سطح دو و سه برای اجرای محدودیت ها در دست انجام داریم و طبق قانون نیز با متخلفان برخورد خواهیم کرد، ولی تا زمانی که تمام مسایل و مشکلات مشاغل مرتفع نشود، شاید نتوان با توسل به فشار قانونی نیز آنها را وادار به اجرای محدودیت ها کرد.
تماس خبرنگار نیوز با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران به عنوان یکی از متولیان بخش نظارت بر اجرای محدودیت های کرونایی به دلیل حضور مکرر در جلسات استانی و شهرستانی امکانپذیر نشد.

پا روی مین با عادی‌انگاری کرونایی 
مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عادی انگاری را مشکل دایمی برای اکثر استان های کشور از جمله این استان از بدو شیوع ویروس کرونا دانست و دلیل طولانی شدن پیک بیماری را ناشی از همین عادی انگاری و کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد.

دکتر فرهنگ بابا محمودی گفت: حدود ۱۱ ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته است و اکثر مردم جامعه از روند این بیماری اطلاعات کافی در اختیار دارند، اما این عادی انگاری جز افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ و بالا رفتن مرگ و میر و خستگی درمانگران عواید دیگری را نمی تواند به دنبال داشته باشد.تداوم این وضعیت در مازندران که پیک موج سوم را طی می کند بسیار خطرناک است.
وی افزود : اگرچه طولانی شدن محدودیت های کرونایی در سطح ملی و استانی تا حد زیادی مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به مردم تحمیل کرد، ولی تا تزریق همگانی واکسن و بررسی میزان تاثیر گذاری مثبت آن راهی جز رعایت پروتکل ها و اجرای محدودیت ها نداریم و به ناچار همه ما باید این روند را تحمل کنیم زیرا هرگونه عادی انگاری وضعیت را دشوارتر خواهد کرد.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: شرایطی که این استان در پیک موج سوم در آن قرار دارد با وجود روند آرام بیماری ( نسبت بیماران بستری و بهبود یافته) وضعیت شکننده ای است که هر رفتار عادی انگارانه تمام زحمات چندین ماهه درمانگران و مردمی که پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت می کنند را بر باد خواهد داد.
دکتر محمودی عدم بازدارندگی برخی مصوبات را دلیل افزایش عادی انگاری و بی توجهی به محدودیت های کرونایی دانست و موفقیت برخی کشورها در کنترل ویروس کرونا را اجرای دقیق محدودیت ها و تعیین جرایم سنگین برای عادی انگاران بیان کرد.

براساس آمار هم اکنون یک هزار و ۳۴۶ بیمار با علایم ویروس کرونا در سطح بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری و تحت درمان قرار دارند و طبق آمار در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ نفر از بیماران کرونایی در این استان جان خود را از دست دادند.
در مجموع از اول دی ماه همزمان با روند صعودی آمار بیماران کووید-۱۹ در مازندران تاکنون شش هزار بیمار با علایم ویروس کرونا بستری و در همین مدت نیز حدود پنج هزار بیمار پس از بهبودی نسبی مرخص شدند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=358263

برچسب ها

ثبت نظر

-