۲۹ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

  • کد خبر : 358230
  • 29 دی 1399 - 16:43
۲۹ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در شرایط فعلی که اروپا و آمریکا شاهد موج جدید و کشنده بیماری ناشی از ویروس کرونا هستند شاید آنچه نگرانی ها را در کشور ما بیشتر کرده رسیدن به وضعیت ثبات و آبی و زرد بودن اغلب شهرها است زیرا همین امر باعث می شود عده ای نسبت به رعایت موارد بهداشتی بی خیال شده و زمینه را برای ورود به اوج همه گیری فراهم کنند.

رسیدن به این وضعیت چندان ساده به دست نیامده و کاهش آمار فوتی ها و مبتلایان ویروس کرونا نتیجه تلاش چندین ماهه کادردرمان، مدیریت صحیح مسوولان و همراهی مردم است که برای قدردانی از تمامی این زحمات باید هر فردی احساس مسوولیت کرده و در این شرایط بی توجه نباشد چرا که برخی افراد معاند در خارج از کشور همواره به دنبال بهانه جویی هستند تا اقدامات انجام شده را زیر سوال ببرند.

همکاری بازاریان و کسبه، حمایت علما و مراجع از موارد بهداشتی و رعایت کامل توصیه ها از سوی مردم در نمازهای جمعه و مواردی از این دست بیانگر آن است که سطح آگاهی جامعه در مواجهه با این بیماری افزایش یافته و شرایط برای خروج از بحران همه گیری ویروس کرونا هر روز بیشتر مهیا می شود.

این روزها اغلب استان ها و شهرهای کشور در وضعیت آبی ، زرد و نارنجی به سر می برند و هر چند عبور و مرور در خیابان ها و جاده ها رو به افزایش رفته  و مردم بیشتر در مجامع عمومی حاضر می شوند اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که اکثریت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایبند بوده و این اصل را یک ضرورت و مسئولیت اجتماعی قلمداد می کنند.

اما در برخی استان ها از جمله گیلان شرایط شکننده و حساسی حاکم است و همچنان توصیه بر کاهش ترددها و حضور نیافتن در برنامه های دورهمی به قوت خود باقی است زیرا بنا بر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هر چند آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان کاهش یافته اما هم اینک بیش از ۴۴۰ بیمار در استان بستری هستند و  ۹۸ بیمار بدحال در بیمارستان های استان تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

دکتر آبتین حیدرزاده این مطلب را هم گفته است که هر بار که مسافرت به گیلان افزایش می یابد در فاصله ۵ تا ۱۴ روز بعد از زمان تعطیلی تعداد بستری ها نیز افزایش می یابد بنابراین مردم و نیز مسافران برنامه های دورهمی نداشته باشند زیرا این امر موجب می شود دوباره ویروس کرونا در گیلان شروع به گردش کند و وضعیت استان ممکن است به سرعت به سمت قرمز شدن برود.

در تهران نیز بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) شرایط آمار جان باختگان ناشی از کرونا در دقیقاً شبیه اردیبهشت ماه است.

سعید خال به این مطلب هم اشاره کرده که شرایط کرونا شکننده است مردم فریب آمار را نخورند، در صورت کوچکترین غفلت و بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی به شرایط  سخت و بحرانی آبانماه ٩٩ باز خواهیم گشت.

هرمزگانی ها نیز در ۲۴ ساعت گذشته شاهد فوت یک نفر در شهرستان بندرعباس بودند و شمار فوتی های کرونا در استان به ۹۸۳ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رابطه با وضعیت کرونایی این استان گفت: اکنون ۱۰۱ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که حال ۱۲ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان ضمن ابراز نگرانی از افزایش سفرها به استان در روزهای اخیر اظهار داشت: بارها تاکید شده که شرایط استان هرمزگان بسیار حساس و شکننده است و در صورت تداوم این سفرها و بی توجهی مردم به پروتکل های بهداشتی، باید شاهد قرمز شدن دوباره استان باشیم ؛ هم اکنون وضعیت جزیره هرمز و قشم بسیار نگران کننده است و براساس آمارهای اعلام شده بیش از ۴۰ هزار مسافر در روزهای گذشته وارد این جزایر شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز اعلام کرده است که با افزوده شدن ۳۱ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۶ هزار و ۸۶۴ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک‌ ۸۴ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان هستند و در شبانه روز گذشته ۲ فوتی کرونا در این استان گزارش شده و تعداد فوتی این ویروس در استان به یکهزار و ۱۳۱ نفر رسیده است.

همچنین به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام شده است: هم اکنون ۱۶۶ فرد مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که  از این تعداد، ۴۶ نفر به دلیل شرایط حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

سید ابراهیم سلمانی افزود: کرونا همچنان در کمین است و نباید گمان کرد که بیماری کووید ۱۹ به پایان رسیده و در صورت غفلت و عادی انگاری اوضاع بار دیگر شاهد افزایش ابتلا و مرگ و میر در استان یزد خواهیم بود.

 استان البرز نیز این روزها چهار شهرستان آن در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارد و بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ۳۷ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به خاطر وخامت حال عمومی در بیمارستان‌های استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی اظهار داشت: اکنون ۲۹۹ نفر در بیمارستان های البرز بستری هستند و مجموع کل  موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲۹ هزار و ۶۷۴ نفر در استان البرز رسیده و با فوت یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزار و ۶۳۶ نفر رسید.

همچنین ۲۴ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شده که از این تعداد یک نفر در بیمارستان بستری و تحت مراقبت است.

دکتر «محمد جمالیان»رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک در رابطه با وضعیت استان مرکزی گفت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی با این ۲۴ مورد جدید مبتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی، تعداد موارد مبتلا  از زمان شیوع بیماری تا کنون به ۳۴ هزار و ۸۰۷ مورد رسیده است.  

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان مرکزی گزارش نشده است که بر این اساس تعداد فوتی ها همان یک‌هزار و ۴۱۲  نفر است.  

اما در اردبیل نیز با آبی شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری شده همزمان مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان با ۲۹۸ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۲۰۵ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از بستری شدن ۳۱ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۸۲ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به توقف فرایند کاهشی شیوع کرونا در این استان در چند روز اخیر و جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه‌روز گذشته اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۲۹ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۲۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۹ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵ هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۸۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۴۹۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، گفت : همچنین ۴۳۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۲۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

مرکز خرم آباد امروز در گزارشی با عنوان زرد و آبی کرونایی، فرصتی برای عادی‌انگاری نیست بار دیگر گوشزد کرده است که شرایط کنونی کرونایی شکننده است و اگر مردم هشدارها و پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند، شاید رنگ آبی کرونا همانند آسمان آبی و زیبای این استان پایدار باشد، اما اگر مردم هشدارها را جدی نگیرند، قرمز کرونایی دوباره خودنمایی خواهد کرد.

در این گزارش می خوانیم: “”در لرستان نیز تغییراتی در آمار ابتلا و مرگ کرونا رخ داده و مسئولان ستاد مقابله با کرونا نسبت به این موضوع نگران هستند چون ممکن است اگر مردم پروتکل های بهداشتی را مراعات نکنند، دوباره وضعیت قرمز کرونایی به استان لرستان برگردد و وضعیت استان به ویژه شهر خرم آباد در حد مطلوبی نباشد و مردم دوباره پیک دیگری  از کرونا را شاهد باشند.

کرونا از چند روز گذشته در شهرهای لرستان رنگ باخته است، رنگ قرمز را به زردی و سپس به آبی تبدیل کرده است، اما با بی خیالی برخی که بدون ماسک در خیابان حاضر می شوند و در تجمع و عزاداری ها شرکت می کنند، دوباره رنگ قرمز و هشدار کرونایی را به زندگی همه ما بر می گرداند.

اکنون پنج شهر لرستان در وضعیت آبی ( کم خطر) کرونایی قرار دارند، شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی(کم خطر) قرار دارند.””

بوی سهل‌انگاری به مشام می‌رسد از مرکز یزد، هم گزارشی است از کرونا که خبرنگار از دلشوره های یک ساله دست و پنجه نرم کردن با این ویروس نوشته و کرونا در کمین دورهمی‌ها، دفاتر پیشخوان، پست، بیمه و داروخانه، همچنان شلوغ و عزیمت به مناطق ییلاقی و خانه‌های پدری دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

در بخشی از این مطلب می خوانیم:”” یک سالی هست که کرونا میهمان سرزده این دنیای خاکی است، گاهی فاجعه‌ای عمیق رقم می‌زند و گاهی زخمی سطحی بر جا می‌گذارد.

کرونا هر چه هست خیال رفتن ندارد و قرار است فعلا مهمان ناخوانده ما باشد؛ پس با او کنار بیاییم، اگر او زبان ما را نمی‌فهمد تلاش کنیم ما زبان او را درک کنیم!

کرونا تا حالا فاجعه زیادی آفریده و خانواده های بسیاری را داغدار کرده و زخمهای عمیقی بر جا گذاشته و زندگی بشریت را به مخاطره انداخته است؛ اما هست و باید زندگی مسالمت آمیزی با او آغاز کنیم.

طی یکسال گذشته با این بیماری مهلک، جنگیدیم و در نبردی نابرابر، عزیزان زیادی از دست دادیم؛ کرونا دشمنی رو در رو نیست که با ابزار جنگی به مصافش برویم، او ناپیدا و بی‌دعوت می‌آید و در برابر آنهایی که ساده انگاری می کنند و رعایت حال خود و دیگران نمی کنند پیروز میدان است.””

قفل ویروسی بر در سینماهای شیراز عنوان گزارشی از مرکز شیراز است که در آن آمده است: “”سینماهای شیراز پس از حدود یک سال، با تغییر وضعیت شیوع ویروس کرونا، براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجوز بازگشایی گرفتند؛ با این حال، سینماداران بخش خصوصی تمایلی برای بازگشایی ندارند و حوزه هنری فارس نیز تنها با دو سالن فعالیت می‌کند.

بر کسی پوشیده نیست که همه‌گیری کرونا آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به صنعت سینما وارد آورد؛ به‌ویژه در شیراز که بخش خصوصی آن کمتر از پنج سال سن داشت و به‌تازگی جان گرفته و مخاطبش را جذب کرده بود. در این میان، حتی سینما هنر که در فروردین‌ماه ۱۳۹۶ در قالب مجموعه‌ای فرهنگی و هنری آغاز به کار کرد، زیر بار سیطره ویروس کرونا دوام نیاورد و تعطیل شد.

اکران‌های نوروزی سال ۱۳۹۹، بهترین فرصت فروش یک‌ساله بود که ضرر و زیان‌های تعطیلات ناگزیر نیمه دوم سال ۱۳۹۸ را جبران می‌کرد؛ اما این نخستین چراغ، در اولین روزهای سال روشن نشد و به‌درستی گفته‌اند “سالی که نکوست، از بهارش پیداست”.

خزان سینماها در سال ۱۳۹۹ همچنان ادامه دارد و با آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌محض تغییر وضعیت بیماری مجوز بازگشایی داد، هنوز نه‌ مردم خواهان فیلم دیدن در سینما هستند، نه تهیه‌کنندگان حاضرند فیلمی را به نمایش درآورند و نه سینماداران رغبتی به فعالیت مجدد نشان می‌دهند.””

کرونا، عامل تاخیر ساخت همراه‌سرای بیمارستان امام رضا کرمانشاه عنوان گزارشی است از مرکز کرمانشاه که به بررسی دلایل تاخیر در ساخت بیمارستان پرداخته و آورده است:”” کلنگ ساخت همراه‌سرای بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه ۲۴ دی ماه سال ۹۸ با حضور مسوولان استانی به زمین زده شد اما براساس آنچه رییس این بیمارستان مطرح کرده به دلیل شیوع بیماری کرونا روند ساخت آن متوقف شد و دی ماه امسال دوباره با سرعت بیشتری در حال ساخت است.

مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) بزرگترین، مجهزترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی منطقه غرب و شمال غرب کشور است که در ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.  این مجتمع بیمارستانی کار خود را با ۵۱۵ تخت شروع کرد و اکنون با وجود ۷۱۴ تخت مصوب، دارای ۸۴۰ تخت فعال است.

شیوع بیماری کرونا در اسفند سال ۹۸ در کشور باعث شد که فعالیت های عمرانی تعطیل شود و هیچ نیروی کاری در استان حاضر به فعالیت نشد از این رو پروژه ساخت مهمانسرای بیمارستان نیز تعطیل شده است.””

آتش زیر خاکستر کرونا در آذربایجان غربی، عادی انگاری شرایط کرونایی در ساحل بندرگناوه و شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر کرونا با عادی انگاری شرایط گزارش های دیگری از خبرنگاران نیوز در استان های مختلف است که می توانید با مراجعه به سایت خبرهای استانی متن کامل آنها را مشاهده کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=358230

ثبت نظر

-