بعلاوه ۱۲ نکته برای خواب عالی کودکتان

۱۲ دلیلی که اثبات می‌کند خوابیدن چقدر مهم است

  • کد خبر : 357869
  • 29 دی 1399 - 10:52
۱۲ دلیلی که اثبات می‌کند خوابیدن چقدر مهم است

در این مقاله قصد داریم بپردازیم به ۱۲ دلیلی که اثبات می‌کند خوابیدن بسیار مهم است و همچنین ۱۲ راه برای اینکه خیالتان راحت شود که بچه تان خواب کافی داشته است.

بچه های نگران، کنجکاو و دارای تخیل قوی ممکن است اگر آن مقداری که نیاز دارند نخوابند به مشکلاتی بر بخورند. همچنین، بچه هایی هم که درحال تجربه تغییر، استرس یا اختلال هستند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. برای تمام بچه ها و به طور خاص برای این بچه ها، هوششان، سلامتی شان و شادی شان به خوابیدن کافی بستگی دارد.

چه مقدار خواب، نوزادان، بچه ها و نوجوان ها نیاز دارند.

بعد از یک مطالعه جامع و تحقیق روی خواب توسط اعضای یک آکادمی آمریکایی پزشکی در حوزه خواب، توصیه های را ارائه داده اند و آن‌ها معتقدند برای سلامتی نوزادان، بچه ها و نوجوان ها باید میزان خواب به شرح زیر باشد:
۴ تا ۱۲ ماهه ها: ۱۲ تا ۱۶ ساعت از ۲۴ ساعت (به علاوه چرت زدن ها)
۱ تا ۲ ساله ها: ۱۱ تا ۱۴ ساعت در ۲۴ ساعت (به علاوه چرت زدن ها)
۳ تا ۵ ساله ها: ۱۰ تا ۱۳ ساعت در ۲۴ ساعت (به علاوه چرت زدن ها)
۶ تا ۱۲ ساله ها: ۹ تا ۱۲ ساعت در ۲۴ ساعت
۱۳ تا ۱۸ ساله ها: ۸ تا ۱۰ ساعت در ۲۴ ساعت
(برای نوزادان از زمان تولد تا ۴ ماهگی تغییرات زیادی وجود دارد و بخاطر شواهد ناکافی نمی توان توصیه هایی کرد.

چرا خواب مهم است؟

۱. یک پارچه سازی حافظه: در هنگام خواب، مغز به طور فعالی در حال مرتب سازی و ذخیره اطلاعات مرتبط با فعالیت های روز می باشد.

۲. پاکسازی مغز: خواب دوره ‌ای است که در آن مغز در حین خواب مثل یک خدمتکار در حال فعالیت کردن است. سم هایی که در ساعات بیداری ساخته می‌شود، به وسیله خواب پاکسازی می‌شود.

۳. ارتباطات خلاقانه: خوابیدن باعث می‌شود که مغز ارتباطات را از تجربیات روز به یادگیری های گذشته، متصل کند و منجر به استنتاج ها، تصویری سازی ها، حل مسأله و یادگیری عمیق می‌شود.

۴. تنظیم احساسات: آن هایی که خواب کافی ندارند نگران تر، تحریک پذیر تر، عصبانی تر، بی حوصله تر و توانایی کمتری برای مدیریت احساساتشان دارند.

۵. توجه، کنترل تکانه و تمرکز: خواب ناکافی منجر به حواس پرتی، تکانشی شدن و کاهش توانایی جهت تمرکز می‌شود. بعضی مواقع باعث نشانه های اختلال بیش فعالی کمبود توجه می‌شود.

۶. یادگیری و موفقیت آکادمیک: بچه هایی که خواب کافی دارند، آسانتر یاد می گیرند و از نظر آکادمیک یادگیری موفق تری دارند.

۷. قضاوت: قضاوت خوب به خواب کافی بستگی دارد. آنهایی که خواب کافی ندارند تمایل دارند که با همان شدتی که به مسائل مهم واکنش نشان می دهند، به مسائل غیر مهم هم واکنش نشان دهند.

۸. رفتار: بچه هایی که خواب کافی ندارند احتمال بیشتری وجود دارد که مشکلات رفتاری را از خودشان بروز دهند.

۹. سلامتی فیزیکی: خوب استراحت کردن برای سیستم ایمنی مفید است و کمک می‌کند به جلوگیری از عفونت ها و جنگیدن با بسیاری از انواع بیماری هایی که فرد ممکن است دچار شود.

۱۰. رشد و بهبود فیزیکی: غده هیپوفیز، هورمون رشد را در زمان خواب ترشح می‌کند که بدن به این هورمون جهت رشد، بهبود و تجزیه نیاز دارد.

۱۱. کنترل وزن: خواب ناکافی با چاقی و دیابت مرتبط است. خواب متابولیسم گلوکز را تنظیم می‌کند.

۱۲. انرژی و سلامتی: افرادی که استراحت قابل قبولی به خود می‌دهند، احساس بهتری دارند. آن ها مثبت تر و پر انرژی تر هستند. آکادمی پزشکی خواب آمریکا بعد از تحقیقات خود نتیجه گیری کرده است که اگر خوابیدن کمتر از مقدار ساعتی که توصیه شده باشد، باعث بروز مشکلاتی در زمینه توجه، تمرکز، رفتار و مشکلات یادگیری می‌شود. خواب ناکافی خطر تصادفات، مصدومیت ها، کشیدگی، چاقی، دیابت و افسردگی را افزایش می‌دهد. خواب ناکافی در نوجوانان با افزایش خطر خودآسیب‌زنی، تفکرات خودکشی و تلاش برای خودکشی در ارتباط است.

توصیه های مهم به والدین برای ارتقای خواب کودک خود

۱. کمک کنید به بچه تان که آن مقدار که نیاز دارد بخوابد. زمانی را برای بازی کردن کودک در بیرون اختصاص بدهید. بچه ها همانند بزرگسالان، وقتی بدنشان خسته باشد بهتر می‌خوابند. وقتی که آنها هوای تازه را تنفس کرده اند و همچنین ورزش و تمرین داشته اند، درطول روز بهتر می‌خوابند.

۲. برای کودکتان، مهربان و دوست داشتنی و جذاب باشید. زمان خواب، زمان جدایی است که بسیاری از کودکان نگران آن هستند. همانطور که زمان خواب نزدیک می‌شود به طور خاصی توجه کنید که این اطمینان را را بهتر است به کودکتان بدهید که او کاملا جایگاهش امن است تا بچه تان احساس امنیت کند و گوش فرا می‌دهد و با عشق و محبت شما، به امنیت برسد.

۳. یک محیط خواب سالم ایجاد کنید. به دنبال این باشید که این اطمینان را حاصل کنید که مکان خواب بچه تان، تمیز، امن، ساکت، تاریک و دارای دمای مناسب باشد.

۴. یک برنامه منظم برای خواب آرام و قابل اطمینان ایجاد کنید.  بعد از مسواک زدن دندان و پوشیدن لباس خوابِ راحت و نرم، زمانی را مشخص کنید که برای کودک قصه بخوانید و او را به بدن خود چسبانده و سپس گپ زدن با بچه تان و قصه گفتن برای او را آغاز کنید. یادتان باشد زمان خواب اصلا زمان مناسب برای بحث های استرس زا، چالش و دعوا نیست. جوری رفتار کنید که انگار شما اجازه داده اید به او که خواب آرامی را داشته باشد.

۵. خواب را ثابت و پایدار کنید. زمان خواب مشخص و ثابت و یک برنامه خوب برای چرت زدن در هفت روز هفته کمک می‌کند که خیالتان از این بابت که شما بالاترین کیفیت خواب را تجربه کرده‌اید، راحت باشد.

۶. اطمینان پیدا کنید که هیچ دستگاه الکترونیکی در اتاق خواب بچه وجود ندارد و تلاش کنید که به آن ها حداقل یک پایان هفته یک ساعته زمان بدهید که از تکنولوژی قبل از خواب استفاده کنند.

۷. قبل از خواب، از خوردن شیرینی‌جات‌ها و چیزهای شیرین در زمان خواب جلوگیری کنید. خوردن شیرینی ها و چیزهای شیرین نزدیک زمان خواب باعث کاهش قند خون می‌شود و سپس بعد از آن، باعث افت قند خون می‌شود که این خودش باعث گرسنگی در وسط شب می‌شود. شما به جای آن می‌توانید مقدار کمی غذا از جمله بادام، گردو، شیر، پنیر لور، موز، کیوی و بلغور جو دو سر بخورید.

۸. تمارین ذهن آگاهی: حتی در بچه های با سن پایین تر، تمارین ذهن آگاهی بی خوابی را کاهش می‌دهد و باعث بهتر شدن خواب می‌شود. یک مورد خیلی ساده این است که به بچه تان یاد بدهید که به نفس کشیدنش توجه کند. برای این کار ابتدا نفس بکشد و سپس نفس را تا پنج ثانیه حبس کند. بعد دوباره تا پنج بشمارد و بعد نفسش را بیرون بدهد. و کمکش کنید که پنج بار این کار را انجام بدهد. بعد اگر هنوز بیدار بودند، پنج بار دیگر آن را انجام بدهید.

۹. کمک کنید به بچه تان که احساس امنیت داشته باشد. ترس های زمان خواب را یادداشت کنید و از کنارش راحت رد نشوید تا بعداً یادتان باشد.  گوش کنید و دوباره به تو اطمینان خاطر بدهید. در واکنش به سوال ها یا نگرانی ها به بچه تان بگویید که چطور شما در حال تامین امنیت برای او هستید. در هنگام شب، روشن کردن یک لامپ می‌تواند برای جلوگیری از ترس کمک کننده باشد. زیر تخت را نگاه کنید و در هر کدام از مکان های راز آلود دیگر که بچه ممکن است نگران آن باشد نگاه کنید و به بچه گزارش دهید که همه جاها تمیز و پاکیزه است. همه جا امن است.

۱۰. تمرکزتان را به جای خوابیدن، روی آرامش و ذهن‌آرامی بگذارید. اگر بچه شما با خاموش ساختن مغزش در هنگام خواب مشکل دارد، اصرار نکنید به این که برود بخوابد. به جای آن، تکنیک هایی را برای آرام سازی بدن و ذهنش به کار ببندید. کودکان ممکن است از ساختن تصویری از مکان ها و موقعیت هایی که باعث احساس شادی در آن ها می‌شود، لذت ببرند.

۱۱. سلامتی هایتان را بشمارید. به همراه کودک خود، یک لیست از چیزهای خوبی که امروز اتفاق افتاده است فراهم کنید و کلمات مهربانانه و کارهای مهربانانه و منابع شادی که در طول روز تجربه کردید را گردآوری کنید. شما ممکن است نیاز باشد که آن لیست و فهرست را با آواز به صورت لالایی برای بچه بخوانید

۱۲. یک هدف مشخصی برای صبح تنظیم کنید. از بچه تان بپرسید که درباره چیزهایی که او میخواسته تجربه کند یا چیزهایی که میخواهد تجربه کند صحبت کند. به عنوان مثال، به فرزندتان این جملات را بگویید که مثلا من صبح با احساس خوب و سرحال بیدار خواهم شد و برای آغاز یک روز عالی آماده می‌شوم. یا این جمله را می توانید به او بگویید که مثلا من فردا میخواهم مدتی از زمانم را برای نقاشی کردن اختصاص بدهم. یک برنامه خواب مطمئن و آرام می تواند شرایط را برای یک خواب عالی و یک روز شادتر و مفیدتر مهیا کند.

دیگر مقالات وحید یزدی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=357869
  • نویسنده : وحید یزدی_سعیده فرج الله زاده
  • منبع : www.psychologytoday.com

برچسب ها

ثبت نظر

-