فوت براثر گاز گرفتگی و افزایش آن باآغاز فصل سرما

  • کد خبر : 357746
  • 29 دی 1399 - 0:50
فوت براثر گاز گرفتگی و افزایش آن باآغاز فصل سرما

فوت براثر گاز گرفتگی

 ابراهیم خسروشاهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: یکی از خطراتی که با آغاز فصل سرما، سلامت ما را تهدید می کند، مسمومیت با گاز CO است و به همین خاطر آگاهی نسبت به علائم این نوع مسمومیت و راه‌های جلوگیری از آن اهمیت بسزایی دارد.
قائم مقام اورژانس استان زنجان با اشاره به اینکه گاز مونوکسید کربن بی‌رنگ، بی‌بو، بسیار سمی و کشنده است، تصریح کرد: همه سوخت‌های فسیلی از جمله گاز شهری، هیزم، زغال و … در هنگام سوخت، گاز مونوکسید کربن تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به مسمومیت و مرگ شود.

فوت براثر گاز گرفتگیعلائم گازگرفتگی

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین نشانه فوت براثر گاز گرفتگی هشدار دهنده اولیه مسمومیت خفیف با مونوکسیدکربن یک نوع سردرد تنشی است، گفت: خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌ حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌‌های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه از دیگر علائم گازگرفتگی است.
خسروشاهی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته ۱۸ مورد گازگرفتگی به اورژانس گزارش شده است، اضافه کرد: متاسفانه دو نفر از هموطنان نیز در اثر همین موضوع فوت کرده‌اند.
>>>بیشتر بخوانید:

مسمومیت دو نفر در اصفهان بر اثر گاز گرفتگی

قصه‌ی گاز گرفتگی اعضای یک خانواده در چادگان

وی با اشاره به منابع تولید گاز CO در ساختمان‌‌ها افزود:

استفاده از دودکش‌های غیر استاندارد و دودکش مشترک، استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در فضای بسته و بدون تهویه، استفاده از شومینه و اجاق گازهای خوراک‌پزی برای گرمایش و استفاده از پیک‌نیکی و قرار دادن آبگرمکن در داخل حمام از عوامل خطرساز در این زمینه است.
قائم مقام اورژانس استان زنجان همچنین به راهکارهای برخورد با شخص دچار گازگرفتگی شده نیز اشاره کرد و گفت: از شهروندان می‌خواهیم در برخورد با فرد مسموم هم با حفظ ایمنی خود سریعا فرد مسموم رو به هوای آزاد منتقل کنند.
وی افزود: از دیگر راهکارهای برخورد با شخص دچار گازگرفتگی شده نیز این است که یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ را باز کنیم، در صورت امکان عملیات اکسیژن ‌دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت آغاز کنیم و به یاد داشته باشیم که خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌‌شود.

جام جم

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=357746

ثبت نظر

-