افسردگی، استرس و تنهایی اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند

  • کد خبر : 357485
  • 28 دی 1399 - 12:44
افسردگی، استرس و تنهایی اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند

به گزارش روزنامه دیلی میل، پس از ماه ها انتظار، ماه گذشته واکسیناسیون کرونا در انگلیس آغاز شد و امیدهایی ایجاد کرد که بالاخره می توان شاهد پایان این همه گیری بود اما اکنون محققان بر اساس نتایج یک مطالعه جدید هشدار داده اند که برخی عوامل می توانند تاثیر واکسن های کووید-۱۹ را برای برخی افراد کاهش دهند.

محققان «دانشگاه ایالتی اوهایو» بر اساس نتایج یک مطالعه جدید هشدار داده اند که افسردگی، استرس و تنهایی می تواند توانایی بدن را برای ایجاد یک واکنش ایمنی نسبت به واکسن ها ضعیف کند البته آنها معتقدند که می توان این اثرات منفی را با انجام اقدامات ساده ای مانند ورزش و خواب مناسب کاهش داد.

مطالعات قبلی نیز نشان داده اند که وضعیت‌های سلامت روان می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و اثربخشی واکسن های خاصی را کاهش دهند. اکنون محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در این مطالعه جدید متوجه شدند که همین موارد در مورد واکسن کووید-۱۹ نیز صادق است.

«آنلیز مدیسون»، دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: علاوه بر عوارض جسمی کووید-۱۹، این بیماری همه گیر بر سلامت روان نیز تاثیر دارد و موجب بروز اضطراب و افسردگی و بسیاری از مشکلات مرتبط دیگر می شود. استرس های عاطفی نیز می توانند بر سیستم ایمنی بدن فرد تأثیر گذاشته و توانایی وی را در دفع عفونت ها مختل کنند.

این مطالعه جدید کارایی واکسن و چگونگی تاثیر رفتارهای سلامتی و عوامل استرس زای عاطفی را بر توانایی بدن در ایجاد واکنش ایمنی روشن می سازد. مشکل این است که همه گیری کرونا به خودی خود باعث تقویت این عوامل خطرزای بهداشت روان مانند افسردگی، اضطراب و تنهایی شده است.

واکسن ها با تحریک سیستم ایمنی بدن، آنتی بادی هایی تولید می کنند که عوامل بیماری زای خاصی را هدف قرار می دهند. تولید مداوم آنتی بادی به تعیین میزان موثر بودن واکسن در ایجاد پیشگیری طولانی مدت کمک می کند.

مطالعه ای که پیش از این انجام شده بود، نشان داد که افسردگی، استرس و تنهایی می توانند مدت زمان لازم را برای ایجاد ایمنی افزایش داده و نیز مدت زمان مصونیت را کوتاه کنند.

اما دکتر «جانیس کیکولت گلازر»، مدیر انستیتوی تحقیقات پزشکی رفتاری در دانشگاه ایالتی اوهایو و نویسنده ارشد این مقاله، می گوید، موضوع مهیج این است که برخی از این عوامل را می توان با انجام اقدامات ساده ای مانند ورزش کردن و خواب مناسب تغییر داد.

محققان معتقدند که با انجام این تدابیر ساده می توان اثربخشی واکسن کرونا را برای افراد مبتلا به افسردگی، افراد تنها یا افرادی که استرس دارند، افزایش داد. یک راهکار برای این منظور انجام ورزش های شدید و خواب ۲۴ ساعت قبل از واکسیناسیون است. این کار به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا در اوج عملکرد فعالیت کند و بهترین و قوی ترین واکنش ایمنی را در سریع ترین زمان ممکن تضمین کند.

مدیسون اضافه کرد: تحقیقات قبلی نشان می دهند که مداخلات روانشناختی و رفتاری می توانند موجب بهبود اثربخشی واکسن شوند. حتی مداخلات کوتاه مدت نیز می توانند در این زمینه موثر باشند؛ بنابراین اکنون زمان آن است که افراد در معرض خطر پاسخ ایمنی ضعیف را شناسایی کرده و این عوامل خطر را در مورد آنها ارزیابی کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=357485

برچسب ها

ثبت نظر

-