چرا فریدونکنار یک شهر کوچک وضعیت کرونایی قرمز دارد؟

  • کد خبر : 356437
  • 26 دی 1399 - 9:22
چرا فریدونکنار یک شهر کوچک وضعیت کرونایی قرمز دارد؟

 

وضعیت کرونایی فریدونکنار

 وضعیت کرونایی شهرستان فریدونکنار شامگاه پنجشنبه هفته گذشته توسط اپلیکیشن ماسک که مرجع وضعیت کرونایی شهرستان ها از سوی وزارت بهداشت محسوب می شود، قرمز تشخیص داده شد. شهرستان فریدونکنار در ردیف شهرستان های کم جمعیت استان قرار می گیرد که در مقایسه با شهرهای قرمز دیگر استان همچون ساری ، آمل و قائمشهر از جمعیت کمتری برخوردار است،.

اما با این وجود رنگ کرونایی این شهرستان در ماههای اخیر چندین بار به رنگ قرمز درآمد و همواره ازابتدای شیوع ویروس کرونا در مازندران در ردیف شهرهای پرخطر کرونایی استان قرار داشت. حال تغییر رنگ این شهرستان به قرمز کرونایی و قرارگیری آن هم ردیف با شهرهای پرجمعیت و بعضا صنعتی استان به مسئله ای سوال برانگیز و نگران کننده برای مردم فریدونکنار تبدیل شده به طوری که در روزهای اخیر به صورت مکرر در فضای واقعی و مجازی از سوی مردم مورد انتقاد قرار گرفته است.

اجرای شدیدترین محدودیت ها

علاوه بر این اخیراً نیز با گذشت حدود پنج روز از اعلام وضعیت قرمزی شهرستان فریدونکنار که اجرای شدیدترین محدودیت های کرونایی و پروتکل های بهداشتی را الزامی می کند ، شاهد عادی انگاری گسترده در این شهرستان چه در حوزه رفتارهای فردی و چه در محدودیت های قانونی هستیم که بسیاری از شهروندان این شهر معتقد هستند همین عادی انگاری ها زمینه را برای قرمزی کرونایی این شهرستان فراهم کرد.

بر اساس تازه ترین گزارش ها فقط در داخل شهرستان فریدونکنار ۶۰ هزار نفری حدود ۴۲ بیمار کرونایی در بیمارستان بستری هستند که تقریبا از نظر تناسب جمعیت به تعداد بیماران بستری پا به پای شهرستان آمل حرکت می کند که در هفته های اخیر به یکی از حادترین مناطق کرونایی تبدیل شده است.

جدا از اینکه بسیاری فرضیه عادی انگاری را برای قرمز شدن فریدونکنار پیش میکشند که این روزها نقل سخنان تمامی مسئولان برای توضیح چرایی ها است، این سوال مطرح می شود چگونه این شهرستان کم جمعیت گردشگر پذیر در شرایط تعطیلی و ممنوعیت گردشگری نیز به وضعیت قرمز کشیده شد، در حالی شهرستان مجاور آن یعنی بابلسر با جمعیت ۲ برابر و همسایه غربی آن یعنی محمودآباد با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری در وضعیت نارنجی به سر می برند؟

تجمعات سنتی

بسیاری از شهروندان فریدونکناری علت اصلی گسترش بیماری کرونا در شهر فریدونکنار و روستاهای اطراف آن را فعالیت گسترده بازارهای محلی به خصوص بازار روز می دانند. بررسی میدانی خبرنگار نیوز از بازار شهیدرسولی نشان می دهد که نه تنها رعایت پروتکل های بهداشتی همچون ماسک زنی در این بازار به در پایین ترین سطح قرار دارد ، بلکه تجمع چندصد نفری در محیطی کوچک عاملی اصلی در انتقال ویروس است.

>>>بیشتر بخوانید:

وضعیت قرمز کرونایی وزیر بهداشت را به مازندران آورد

۱۰۰ روستای مازندران در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارند

انتقاد به سطح پایین محدودیت های فرویدونکنار

سطح پایین محدودیت های کرونایی و پروتکل های بهداشتی انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی فریدونکنار را نیز به همراه داشت که در فضاهای تلگرامی ، اینستاگرام و گروه های واتساپی عادی انگاری و فعالیت گسترده بازارهای سنتی را مورد نکوهش قرار داده و تصاویری از بی توجهی به نکات بهداشتی کرونایی را برای یکدیگر به اشتراک گذاشته اند.

البته تجمعات سنتی فریدونکنار فقط به بازار این شهر ختم نمی شود زیرا برگزاری مراسمات عزا و عروسی نیز در این شهرستان از دیگر مواردی بود که مورد نقد شهروندان قرار گرفته و از عوامل نقش آفرین در قرمزی کرونایی این شهرستان به شمار می رود.

تهمینه یکی از کاربران اینستاگرامی که شهروند فریدونکنار است در صفحه ی خود نوشت: ” اگر جلوی برگزاری مراسمات عروسی در روستاها گرفته می شد الان بازاریان مجبور به بستن بازار نمی شدند.”

وی با انتقاد از نحوه مدیریت ستاد کرونا شهرستان در ادامه پست خود نوشت: بعد از بسته شدن تالارها مکان های عروسی به سمت روستاها و شهرک‌های خصوصی کشیده شد و متاسفانه در خلاء برخورد قانونی این تجمعات روز به روز افزایش یافته است.

حتی برخی گزارشات حاکی ازآن است که عادی انگاری نسبت برگزاری مراسم عقد و عروسی در این شهرستان باعث شده بسیاری مراسمات خصوصی خود را از شهرهای اطراف به فریدونکنار منتقل و اقدام به برگزاری مراسمات تجمعی کنند.

البته انتقاد از برگزاری مراسمات اینچنینی تنها به صفحه مجازی کاربران فریدونکناری و انتقادات شهروندان خلاصه نمی شود و حتی انتقاد برخی از اعضای ستاد کرونای شهرستان را نیز به دنبال داشت. دادستان فریدونکنار چندی پیش در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا این شهرستان گفت: متاسفانه برای درگذشت یکی از بزرگان فریدونکنار مراسم ختم برگزار شد که حتی برخی از اعضای ستاد نیز در مراسم  تشییع جنازه حضور داشتند.

علیرضا برخور با بیان اینکه باید مدیران و مسئولان شهرستان الگویی برای رعایت نکات کرونایی باشند افزود: با این گونه رفتارها نمی شود خروجی از جلسه ستاد  مبارزه با کرونا داشته باشیم و از مردم بخواهیم رعایت کنند.

تجمعات در بازار های ماهی و پرندگان

بازار ماهی فروشان و بازار پرندگان از دیگر مسائلی بود که از ابتدای شیوع کرونا برای مدیریت این ویروس موانع جدی ایجاد کرد. فعالیت این دوبازار حتی بارها اعتراض و انتقاد مسئولان بهداشت شهرستان و استان را به همراه داشت که خواهان تعطیلی و جلوگیری از تجمع انسانی در آن شدند.

اما با وجود نظرات صریح مسئولان بهداشت و درمان و ستاد مقابله با ویروس کرونا استان و همچنین گزارش های متعدد رسانه‌ای ، این دو بازار سنتی حتی در بحرانی ترین شرایط کرونایی استان که همان موج نخست و دوم همه گیری بود نیز به فعالیت خود ادامه دادند.

علاوه بر فعالیت معمولی این بازارها ، برخی مراسم تجمعی نیز همانند ” چوب زنی” یا همان مراسم حراج نیز هر روزه در بازار ماهی برگزار می شود که دهها نفر را به گرد هم می آورد. مراسمی که حتی از پایین ترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی نیر برخوردار نیست و خود به نوعی زمینه سازی انتقال ویروس است. انتقالی که نه تنها میان فعالین و کسبه بازار، بلکه ممکن است مشتریان از همه جا بی خبر را نیز مبتلا کند.

چوب زنی در بازار ماهی به نوعی همانند بازار بورس این کسب و کار در یک قالب سنتی تر است، به طوری که هر روز صیادان ماهیان تازه صید شده را به بازار آورده و شخصی با نام ” چوب دار” به مانند مزایده بر ماهی ها قیمت گذاری کرده و هر کس قیمت بالاتری ارائه کند چه مشتری گذری و چه کسبه بازار ماهیان را از آن خود خواهد کرد.

البته این بازار تنها بازاری نیست که در آن شاهد تجمع هستیم زیرا تنها چند متر آن طرف تر نیز بازار پرندگان فریدونکنار که طبق نص قانون مبارزه با کالای قاچاق و ارز غیر قانونی محسوب می‌شود نیز آزادانه به فعالیت تجمعی خود ادامه می دهد.

بازار پرندگان فریدونکنار که این روزها با مهاجرت پرندگان مهاجر به اوج فروش خود رسیده است نه تنها جان پرندگان مهاجر بلکه جان انسان ها را تهدید می کند زیرا در این بازار نیز همانند بازار ماهی تجمعات چند ده نفری بدون رعایت هیچگونه پروتکل های بهداشتی را مشاهده می کنیم.

وضعیت کرونایی فریدونکنار
مراس چوب زنی یا حراج روزانه در بازار ماهی فریدونکنار

خواستار برخورد با این تجمعات

فعالیت بازار ماهی  و پرندگان نه تنها صدای مردم شهر بلکه صدای برخی از مسئولان را نیز در آورده است به طوریکه دادستان شهرستان در جلسه مقابله با ستاد کرونای این شهرستان خواستار برخورد با این تجمعات شد. علیرضا برخور گفت: در بازار ماهی حداقل ۲۰۰ نفر و در بازار پرندگان نیز ۵۰ نفر حضور دارند که کاملا با پروتکل های بهداشتی در تضاد است.

رییس شبکه بهداشت ودرمان فریدونکنار نیز در گفتگو با خبرنگا نیوز در خصوص چرایی فعالیت این دو مکان گفت: بنابر تقسیم بندی صنوف این دو مکان جزو صنوف سطح یک محسوب می شوند و به همین دلیل نمی توان آن ها را تعطیل کرد.

ناصر بزرگیان افزود: ولی اگر مشاغل سطح یک نیز مقررات و محدودیت های کرونایی را رعایت نکنند باید با انها برخورد شود و  از ادامه فعالیتشان جلوگیری شود.

بازار ماهی دغدغه اصلی

این درحالی است که چندی پیش  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز بازارهای سنتی همانند بازار ماهی، پرندگان و تره بار را از دغدغه های اصلی ستاد مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد و گفت که این بازارها یکی از منشاً های اصلی تحرک و انتقال ویروس است که طبق پایش کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی استان نیز در همین بازارها است.

دکتر قاسم اویس با بیان اینکه شیلات مسئول اصلی رعایت پروتکل های بهداشتی چه در بازارهای ماهی و حین صیادی است تاکید کرد: مسئولان شیلات شهرستان ها باید هرگونه تجمع انسانی در بازارهای ماهی را به فرمانداران گزارش دهند تا هرچه سریع‌تر نسبت به جلوگیری از آن اقدام شود.

مدیرکل شیلات استان مازندران هم اعلام کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی در بازار ماهی فروشان فریدونکنار دغدغه شیلات استان نیز است که متاسفانه به هیچ عنوان مورد قبول این نهاد نیست.

بازدیدهای متعدد خبرنگار نیوز از بازار ماهی و پرندگان نیز حاکی از آن است که در این دو مکان حتی فروشندگان نیز از ماسک استفاده نمی کنند حال انکه بنابر مقررات ستاد استانی و ملی کرونا حتی صنوف سطح یک که از مقررات بهداشتی تخطی کنند باید پلمب شوند و جلوی فعالیت انها گرفته شود.

فرماندار فریدونکنار پیش تر به خبرنگار نیوز گفته بود تصمیم در زمینه تعطیلی بازار ماهی فروشان را در اختیار مقامات استانی است و  این تصمیم باید در ستاد استانی با سنجیدن همه تبعاتش گرفته شود.

محدودیت های عبور و مرور

یکی دیگر از محدودیت های کرونایی که از ابتدای آذر در همه شهرها لازم الاجرا است جلوگیری از پلاک های غیر بومی و همچنین منع تردد در ساعت های ۲۱ تا ۴ صبح است که متاسفانه بنابر گزارشات مردمی  و مشاهدات خبرنگار نیوز متاسفانه این محدودیت ها نیز در فریدونکنار به صورت سفت و سخت اجرا نمی شود به طوریکه عده ای از کاربران شبکه اجتماعی نیز به این مسئله واکنش نشان دادند.

یکی از کاربران اینستاگرامی فریدونکنار در صفحه کاربری ویدیویی را به اشتراک گذاشته است که متعلق به ۲۱ دی ماه یعنی دوروز پس از اعلام وضعیت قرمزی فریدونکنار است این ویدیو به گفته این کاربر در ساعت ۲۳ شب یعنی زمانی که عبور و مرور ممنوع است تهیه شده است در زیر بخشی از این ویدیو را می بینید.

قرمزی کرونایی فریدونکنار: عادی انگاری مردم یا ضعف نظارت؟ - نیوز

احمدی یکی دیگر از کاربران نیز با این عنوان که کرونا فقط از شرق وارد فریدونکنار می شود نوشته است که از سه ایستگاهی که در فریدونکنار برپا است فقط ایستگاهی که در شرق مستقر است  از قوانین سفت و سخت برخوردار است و از دو ایستگاه دیگر براحتی پلاک های غیربومی وارد شهر می شوند.

عده دیگری از شهروندان فریدونکنار و همچنین رسانه های محلی این شهرستان از وجود پلاک های غیربومی به خصوص پلاک های کرج و مشهد در این شهرستان انتقاد کردند و علت قرمز شدن شهرستان را سهل انگاری در مبادی ورودی شهر دانستند.

فریدونکنار و روزهای سخت

گذشته از عواملی ذکر شده در بالا که ضروری است در محافل کارشناسی بررسی و برای آن تصمیمیات جدی اتخاذ شود، این روزها فریدونکنار شرایط سختی را طی می کند و تنها بیمارستان شهر قدرت پذیرش این حجم از مبتلایان را ندارد زیرا  بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار نه تنها میزبان کرونایی فریدونکنار است ، بلکه باید پذیرای بیماران شهرهای اطراف همچون بهنمیر و بابلسر نیز باشد.

بنابر آخرین بررسی های شبکه بهداشت این شهرستان روند مبتلایان همچنان صعودی بوده است و طبق گفته فرمانده سپاه حدود ۲۱۰ بیمار کرونایی نیز بر اساس طرح سردار سلیمانی در این شهرستان شناسایی شدند.

این روزها تعداد افراد بستری در بیمارستان فریدونکنار از مرز ۴۰ نفر نیز عبور کرده است و رییس بیمارستان این شهرستان نیز پیشتر اعلام کرد: در بخش داخلی بیمارستان که بیماران کرونایی در آن بستری هستند تنها تعداد محدودی تخت خالی باقی مانده است، به همین دلیل مجبور شدیم بخش اطفال را برای پذیرش بیماران کرونایی به عنوان پشتیبان آماده کنیم.

نیوز

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=356437

ثبت نظر

-