انتخاب ما برای تغییر رنگ‌ شهرها

  • کد خبر : 356090
  • 25 دی 1399 - 14:21
انتخاب ما برای تغییر رنگ‌ شهرها

به گزارش نیوز خراسان جنوبی که زمانی نه چند دور در آبان امسال هفت شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان نارنجی (پرخطر) داشت، با اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها از اول آذر و همراهی مردم و اصناف وارد وضعیتی شد که اکنون ۹ شهرستان با رنگ زرد (متوسط خطر) و ۲ شهرستان با رنگ آبی (کم‌خطر) دارد.

شهرستان بیرجند (مرکز استان) که برای ماه‌های متوالی در وضعیت قرمز و سپس نارنجی بود، در هفته جاری زرد رنگ شد و خراسان جنوبی پس از سه ماه روز بدون فوتی کرونا را سپری کرد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، حفظ این دستاورد خوب را ضروری دانست و گفت: مردم باید بدانند که شکنندگی این وضعیت کاملا محرز و نگران کننده است.

کامبیز مهدی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار نیوز افزود: شرایط استان خراسان جنوبی از لحاظ شیوع ویروس کرونا به سمت مطلوب پیش می‌رود و چندین روز متوالی است که موارد بروز بیماری کووید ۱۹ کم شده و مرگ ناشی از کرونا نیز کاهش داشته است.

وی گفت: در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها به خصوص افزایش سفرها، بازگشایی تالارها و مراکز تجمعی و برگزاری جلسات متعدد شاهد بروز مجدد بیماری و خیز چهارم کرونا در فصل زمستان خواهیم بود.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی تصریح کرد: تجربه‌ای که از شروع انتشار ویروس کرونا تاکنون به دست آمده، بیانگر ضرورت تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس است.

او گفت: اگر مردم شرایط را عادی تصور کنند و مشاغل و مکان‌های تعطیل شده به‌سرعت و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود در مدت کوتاهی شاهد افزایش مجدد موارد ابتلا به بیماری و به تبع آن افزایش بستری بیماران کرونایی و موارد مرگ و میر خواهیم بود.

مهدی‌زاده اضافه کرد: براساس بررسی‌های انجام شده اجرای طرح دورکاری کارمندان در ادارات باعث کاهش تجمع در سازمان‌ها و ادارات شده و نقش چشمگیری در کاهش موارد بیماری داشته است که امیدواریم با ادامه این روند و سایر اقدامات شاهد تداوم روند کاهشی ابتلا بین کارمندان باشیم.

وی گفت: با تغییر رفتار جمعی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به راحتی می‌توان انتقال و انتشار ویروس کرونا را مدیریت و از ابتلای گسترده آن جلوگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: استفاده از ماسک باید تبدیل به هنجار اجتماعی شود به نحوی که فرد فاقد ماسک به عنوان یک فرد هنجارشکن در سطح جامعه تلقی شود.

وی افزود: عادی‌انگاری در این شرایط خطر جدی است که ممکن است شرایط فعلی مدیریت شده را به وضعیت قبلی و پرخطر بازگرداند.

مهدی‌زاده گفت: با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی کردن مرتب دست یا شستن با آب و صابون، استفاده از ماسک به صورت مستمر، حضور نیافتن در دورهمی‌ها، تجمعات و مجالس و تهویه محیط کار و زندگی می‌توانیم شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ و میر بیماری در جامعه باشیم.

تعریف وضعیت آبی 

ابتدای هفته جاری رنگ آبی هم به سه رنگ قبلی نشانگر وضعیت مخاطره شیوع کرونا در شهرهای کشور اضافه شد که بعد از زرد (متوسط خطر) نشانه کم‌خطر بودن یک منطقه است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه بیستم دی اعلام کرد: در سطح کشور ۴۱۱ شهر با وضعیت زرد داریم، اما میزان بستری در ۱۹۲ شهر از شهرهای زرد کمتر است. یعنی میزان بستری در ۲ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم کمتر و روند نزولی است. به علت مناسب بودن وضعیت بیماری در این ۱۹۲ شهر، رنگ آبی تعریف شد تا اعمال محدودیت‌های کمتر نسبت به شهرهای زرد انجام شود و از این به بعد به عنوان شهرهای آبی از آنها اسم می‌بریم.

علیرضا رییسی افزود: در شهرهای آبی همه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اعلام می‌شود، قادر به فعالیت هستند. در شهرهای زرد و آبی از این به بعد منع تردد بین شهری وجود ندارد اما منع تردد شبانه برقرار است.

به عقیده کارشناسان و طبق بررسی‌های میدانی محدودیت‌های کرونایی از ابتدای آذر ماه در کنترل شیوع فراگیر ویروس کرونا اثربخش بوده و تا حد قابل توجهی روند انتشار ویروس را کند کرده است.

مردم با ابلاغ دستورالعمل‌ها برای مشاغل و صنوف مختلف، بیش از پیش به رعایت آنها اهتمام ورزیدند هرچند هنوز عده‌ای بی‌تفاوت بر مقتضیات زمان و مکانند.

به گفته مسوولان بهداشت و درمان خراسان جنوبی بخش‌های درگیر کرونا در این مدت که درگیر ۲ خیز عجیب بوده یکی پس از دیگری تخلیه شده و در حال حاضر فقط بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) در مرکز استان پذیرای بیماران کرونایی است.

در پی اعلام رنگ‌بندی جدید در خراسان جنوبی محدودیتی برای ورود و خروج وسایل نقلیه به شهرهای استان وجود ندارد اما این روند تا زمانی برقرار خواهد بود که وضعیت موجود یعنی زرد و آبی حفظ شود این در حالی است که محدودیت تردد از ساعت ۲۲ تا چهار صبح همچنان برقرار است.

با این وجود رعایت بهداشت فردی به نوعی زمینه‌ساز بهداشت عمومی است که باعث کاهش آمار مبتلایان، بستری و فوتی‌ها و از طرفی قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا می‌شود.

کرونا و رفتارهای اجتماعی

فعال و کارشناس اجتماعی معتقد است کرونا امروز با رفتارهای اجتماعی رابطه مستقیم پیدا کرده است و افراد حتی با رفتارشان می‌توانند گسترش دهنده یا کاهش دهنده سرعت انتشار ویروس باشند.

سید فواد کاظمی اظهار داشت: امروز رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه به هنجار تبدیل شده و مردم به عنوان یک هنجار با اهمیت به آن نگاه می‌کنند.

وی گفت: کاهش چشمگیر ویروس کرونا از وقتی آغاز شد که این هنجار اهمیت پیدا کرد.

کارشناس اجتماعی تاکید کرد: مردم باید بدانند هر چیزی که در روند اجتماعی به هنجار تبدیل می‌شود اگر رعایت نشود نوعی ناهنجاری اجتماعی است و افراد هنجارشکن به مرور زمان به عنوان وصله ناچسب در اقشار مختلف معرفی می‌شوند.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به میزان خطر این ویروس در افزایش ابتلا و میزان مرگ و میر نوعی حقوق شهروندی است و افرادی که موازین تعیین شده را رعایت نمی‌کنند در کنار ناهنجاری حقوق شهروندی را هم ضایع کرده‌اند.

کاظمی گفت: دستگاه‌های متولی اطلاع‌رسانی نقش مهمی در تبیین این مهم به عنوان یک هنجار اجتماعی در جامعه دارند که می‌توان با تولیدات چندرسانه‌ای رعایت این دستورالعمل‌ها را در جامعه فرهنگ‌سازی کرد.

وی اظهار داشت: مدیران و دستگاه‌های ذیربط باید از تصمیمات شتابزده و غیرکارشناسی بپرهیزند زیرا این گونه تصمیمات، دوگانگی در حوزه‌های مختلف را به وجود خواهد آورد.

وی با تاکید بر اینکه کرونا شکننده است و در یک سال گذشته چندین بار این موضوع به اثبات رسیده است افزود: امیدواریم با رعایت جمعی و تبیین دستورالعمل‌ها به عنوان یک هنجار شاهد قطع زنجیره کرونا در کشور باشیم.

اوج‌گیری مجدد کرونا درگیری بیشتری ایجاد می‌کند

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هر بار که اوج‌گیری جدید کرونا را تجربه کردیم، با موارد ابتلا و فوت به صورت شدیدتر مواجه شدیم و این به رفتار ما و ویروس بر می‌گردد.

دکتر مسعود ضیایی در گفت و گو با خبرنگار نیوز افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون سه اوج‌گیری (پیک) را پشت سر گذاشتیم و بعد از هر کدام، موارد بیماری کاهش یافت اما دوباره شیوع ویروس کرونا اوج گرفت و در شرایط مساوی با اوج‌گیری قبلی، افراد بیشتری درگیر بیماری شدند.

وی گفت: عموما پس از آن که آمار کاهش می‌یابد نوعی عادی‌انگاری در جامعه اتفاق می‌افتد که در همین روند پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود و باز هم با موارد ابتلا به صورت شدیدتر مواجه می‌شویم.

متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در بُعد اجتماعی با توجه به مناسبت‌های پیش رو اگر این عادی‌سازی تشدید شود، میزان سرایت ویروس کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با ورود کرونای انگلیسی به کشور اگر از همین الان رعایت همه جانبه را در دستور کار قرار ندهیم با فاجعه بزرگ در اواسط بهمن و اسفند روبه‌رو خواهیم بود.

ضیایی گفت: باید بدانیم که میزان سرایت کرونای انگلیسی ۵۰ تا ۷۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی بوده اما راه‌های پیشگیری از انتقال و ابتلا همین مواردی است که تاکنون توصیه شده است. 

وی اظهار داشت: واکسیناسیون حداقل تا سال آینده اتفاق نمی‌افتد و تنها راه نجات از کرونا رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی است، افزود: از طرفی زمان هم می‌گذرد و خستگی و افسردگی ناشی از طولانی شدن دوره شیوع کرونا باعث می‌شود که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد بنابراین با کاهش این موارد، میزان مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش خواهد یافت پس باید رعایت همه جانبه را همچنان در دستور کار داشته باشیم.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این روند نزولی ادامه دارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی در خراسان جنوبی، شهرستان‌های سربیشه و بشرویه در وضعیت آبی (کم خطر) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۴ صبح در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی برقرار است اما محدودیت ورود و خروج پلاک‌های بومی و غیر بومی در این استان لغو شده است.

حضور کانیوزن به صورت یک سوم دورکاری و دوسوم حضور در ادارات است که مشمول همه شهرستان‌های استان می‌شود و حضور کادر اداری و اجرایی مدارس خراسان جنوبی نیز از اول بهمن ماه الزامی است.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از زمان شیوع ویروس کرونا تا روز چهارشنبه (۲۴ دی ماه) ۳۵ هزار و ۱۰۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شد که از این تعداد ۱۴ هزار و ۶۹۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده است.

۱۳ هزار و ۹۳۷ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی بهبود یافتند یا دوره قرنطینه خانگی را می‌گذرانند و در حال حاضر ۲۴ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

روز گذشته یک مورد جدید فوت بر اثر کرونا در خراسان جنوبی اعلام شد و شمار کل جانباختگان در این استان به ۷۳۱ نفر رسید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=356090

برچسب ها

ثبت نظر

-