ابهام در پیک موج سوم کرونا در مازندران

  • کد خبر : 356031
  • 25 دی 1399 - 12:22
ابهام در پیک موج سوم کرونا در مازندران

به گزارش نیوز، روند صعودی آمار بیماران مبتلا به  کووید ۱۹ در استان مازندران از ۳۰ آذر ماه و یک ساعاتی قبل از شب یلدا آن جایی آغاز شد که در طی یک شبانه روز ۲۱۰ بیمار با علایم کووید ۱۹  در بیمارستان ها بستری شدند.  این آمار نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن یعنی ۲۹ آذر افزایش حدود ۴۰ درصدی  داشت.
ابهام در ورود استان مازندران به پیک موج سوم ویروس کرونا این روزها نه تنها از سوی مردم عادی و درمانگران که از سوی مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل نیز به وضوح مطرح می شود.

 روسای هر دو دانشگاه علوم پزشکی در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا که با حضور وزیر بهداشت هفته جاری در ساری برگزار شد، همچنان نسبت به ورود به پیک موج سوم و یا حتی خروج از آن به دلیل نوسان شدید نمودار روزانه بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان ابراز بی اطلاعی می کردند، ولی امیدوار بودند که روند فعلی آمار بیماران که روند صعودی نسبتا آرام است، همان گذر استان از پیک موج سوم باشد.
نگرانی درمانگران از اوجگیری دوباره
ابهان در باره ورود به پیک سوم در حالی است که با گذشت حدود ۲۶ روز از  شروع روند صعودی آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل این آمار افزایشی همچنان کم و بیش ادامه دارد و چشم انداز روشنی برای پیک موج سوم پیش بینی نمی شود.

این ابهام آفرینی نگرانی درمانگران را نسبت به احتمال اوجگیری یکباره این ویروس به اصطلاح پزشکی چموش در استان مازندران ایجاد کرد.
 از منظر پزشکی پیک هر بیماری زمانی است که بیشترین آمار مراجعه در یک روز وجود داشته باشد و پس از آن کم کم آمار مراجعات روند نزولی به خود بگیرد و در این صورت است که دیگر می توان به این نتیجه رسید که پیک آن مرحله از بیماری خاتمه یافت و  تا حد زیادی خیال درمانگران در بیمارستان ها و مراکز درمانی حداقل برای یک مدت زمان دو تا سه هفته راحتر می شود و آنها می توانند در این مدت به استراحت بپردازند و تجدید قوا برای دوره های احتمالی بعدی داشته باشند.
اما در شرایط فعلی به نظر می رسد که استان مازندران که ادعا می شد تا حد زیادی پیک موج سوم را بر خلاف روند ۳۰ استان دیگر کشور به طور آرام و همزمان آنها رد کرد، یکباره با روند صعودی آمار بیماران آن هم قبل از شب یلدا مواجه شد که نشان می دهد این استان از سوی بیماری غافلگیر شد و این غافلگیری نه تنها مردم این استان را که درمانگران را نیز دچار یک روند فرسایشی مفرطی کرد که گذر از آن می تواند نه تنها خسارت جانی که اقتصادی زیادی را نیز به دنبال داشته باشد.
طولانی شدن موج سوم 
روند فرسایشی موج سوم از آن جایی برای مازندران به خصوص مشاغل سطح دو و سه و درمانگران ایجاد شد که آنها در دوران پیک موج سوم در استان های کشور برای نیافتادن در دام روند افزایشی پرشتاب این موج ، تلاش کددند تا با برنامه ریزی ستاد استانی مقابله با کرونا محدویت های سختگیرانه تری را به اجرا بگذارند .

 اگر چه  هدف ستاد استانی پشت سر گذاشتن آرام موج سوم برخلاف تمامی استان ها بود و حتی بابت این برنامه ریزی از سوی مسئولان کشوری تشویق شدند ولی اکنون با تداوم موج سوم در استان برخلاف دیگر استان ها و حتی شتاب بیشتر شیوع بیماری ، میزان تاب آوری در برابر محدودیت های کرونایی کاهش یافته است.

برای شهروندان مازندرانی این ابهام وجود دارد که چرا وضعیت بقیه استان ها با اجرای محدودیت های جامع بهبود یافت و آنها از رنگ بندی قرمز و نارنجی رهایی یافته اند ولی مازندران که سختگیرانه ترین محدودیت ها را در دوره طولانی تری تحمل کرده همچنان در روند افزایشی پرشتاب موج سوم دست و پا می زند؟
فرسایشی شدن موج سوم ویروس کرونا را می توان در کاهش تاب آوری صاحبان مشاغل سطح دو و سه در شهرستان های با وضعیت قرمز به خصوص شهرستان ساری مشاهده کرد ، شهرستانی که با احتساب هفته جاری چهار هفته تعطیلی را در مدت کمتر از ۲ ماه متحمل شد .

 تعداد زیادی از صاحبان این مشاغل در هفته گذشته با تجمع اعتراضی در برابر فرمانداری این شهرستان خواهان شفاف سازی در مورد وضعیت کرونایی با الگوی رنگ بندی در مرکز استان مازندران شدند و تعداد زیادی از آنها با وجود وضعیت قرمز به کسب و کارشان ادامه می دهند.
اگرچه از حالا نیز می توان پیش بینی کرد که در صورت ادامه وضعیت قرمز کرونایی برای این شهرستان و چهار شهرستان دیگر شامل نکاء، آمل، فریدونکنار و قائمشهر برای هفته آینده احتمال تشدید اعتراض و کاهش تاب آوری بیش از گذشته ایجاد شود و عادی انگاری کرونایی جای خود  را به رعایت پروتکل های سفت و سخت بدهد.
براساس آمار دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون یک هزار و ۴۱۶ بیمار با علایم ویروس کرونا در بیمارستان های این دو دانشگاه بستری و تحت درمان قرار دارند و ۲۷۱ بیمار با وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.
 براساس این آمار در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۶ بیمار جدید با علایم کرونا در بیمارستان ها پذیرش شدند که نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن تعداد بیماران بستری ۲۳ نفر کمتر شد.
اگرچه طبق آمار روزانه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل آمار بیماران با علایم ویروس کرونا بستری در بیمارستان های این دو دانشگاه از سه روز گذشته روند کاهشی به خود گرفت و از  ۲۹۹ بیمار بستری در ۲۱ دی ماه به ۲۳۶ بیمار در روز گذشته ۲۴ دی ماه رسید و به عبارتی در مدت ۷۲ ساعت گذشته آمار بیماران بستری حدود ۶۳ نفر که ۳۰ درصد را شامل می شود، کاهش یافت، ولی آمار تلفات بیماران کرونایی در بیمارستان های استان در مدت اوج گرفت و از روز ۱۴ و ۱۵ نفر در ۲۲ و ۲۳ دی ماه به یکباره در ۲۴ همین ماه به گفته وزیر بهداشت و درمان به ۲۱ نفر رسید که ۲۳ درصد از مجموع فوتی بیماران کووید ۱۹ کشور بود.
براساس آمار از اول دی ماه سال جاری تاکنون پنج هزار و ۱۲۰ بیمار با علایم ویروس کرونا در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری شدند و در همین مدت تیز چهار هزار و ۸۳۰ بیمار پس از بهبود نسبی از بیمارستان ها مرخص شدند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=356031

ثبت نظر

-