بررسی راهکارهای پیشگیری از زندانی شدن ایرانیان در خارج کشور

  • کد خبر : 355656
  • 24 دی 1399 - 21:07
بررسی راهکارهای پیشگیری از زندانی شدن ایرانیان در خارج کشور

بررسی راهکارهای پیشگیری از زندانی شدن ایرانیان در خارج کشور

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: عمده‌ترین مشکلات زندانیان ایرانی خارج از کشور، عدم آگاهی از قوانین و مقررات کشور مقصد است.

به گزارش ایلنا، نشستی به منظور بررسی راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از زندانی شدن ایرانیانی که به کشورهای دیگر سفر می کنند و به دلیل عدم اطلاع از قوانین و مقررات کشور مقصد یا محل اقامت خود، تحت تعقیب کیفری و محکومیت های شدید قرار می گیرند، در سالن معاونت اجتماعی قوه قضاییه برگزارشد.


در ابتدای جلسه، قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضاییه با بیان این‌که عمده ترین مشکلات زندانیان ایرانی خارج از کشور، عدم آگاهی از قوانین و مقررات کشور مقصد است شناسایی جامعه هدف در پیشگیری از وقوع جرم را موثر دانست و گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان در خصوص کاهش آمار زندانیان خارج از کشور انجام داد، ارائه اطلاعات لازم در خصوص قوانین آن کشورها است.


مسعودی فر ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها را به منظور کاهش تعداد زندانیان خارج از کشور امری ضروری دانست و اذعان کرد: برای ایجاد بسترهای لازم در این خصوص باید تفاهم نامه‌ای با صدا و سیما، شهرداری و دیگر نهادها و سازمان‌ها منعقد شود تا از طریق همکاری این سازمان‌ها بتوان اطلاع‌رسانی لازم برای مسافران ایرانی درباره کشور مقصد صورت گیرد.


سهیلا حامد، معاون اداره کل امور بین الملل قوه قضاییه نیز در این نشست بیان کرد: به دلیل عدم آگاهی مسافران از قوانین کشورها در ساده ترین موارد به عنوان مثال همراه داشتن برخی میوه ها و حتی قرص کدئین در سفر، که برای تعدادی از کشورها جرم محسوب می‌شود، شاهد زندانی شدن مسافر ناآگاه از این قوانین می‌شویم.


سیدعباس میرقیصری، معاون اداره حمایت‌های کنسولی و قضایی وزارت امورخارجه نیز در ادامه اظهار کرد: بخشی از سایت وزارت امور خارجه به اطلاع رسانی قوانین کشورها پرداخته شده است و مسافران می توانند پیش از سفر با مراجعه به این بخش از سایت در جریان قوانین و مقررات کشور مقصد قرار بگیرند.


وی همچنین تهیه دستورالعمل حمایت از زندانیان ایرانی خارج از کشور و ارائه آموزش به کنسولگری ها را بخشی از اقدامات وزارت امور خارجه برشمرد و یادآور شد: بیشترین موضوع درگیری زندانیان ایرانی خارج از کشور همراه داشتن مواد مخدر است.


علیرضا قیومیان، مسئول دایره تخلفات خارج از کشور از دیگر اعضاء کارگروه حمایت از ایرانیان زندانی در خارج از کشور نیز همراه داشتن مواد مخدر، سفرهای غیرقانونی، استفاده از گذرنامه جعلی، جعل ویزا و جعل اسناد دولتی از جمله جرائمی دانست که زندانیان ایرانی خارج از کشور با آن مواجه هستند.


وی همچنین آمادگی خود مبنی بر اطلاع رسانی پیام‌های آموزشی در هنگام صدور گذرنامه و تابلوی اعلانات پلیس +۱۰ اعلام کرد.


در ادامه احمد لنگرودی، مشاور تولید محتوای رسانه ای و نماینده صدا و سیما، ضمن اعلام آمادگی از انجام اقدامات لازم و همکاری با سایر دستگاه‌ها در خصوص زندانیان ایرانی خارج از کشور گفت: اطلاع رسانی، آگاه سازی و فرهنگ سازی از جمله حوزه هایی است که سازمان صدا و سیما می تواند در آن نقش آفرین و تاثیرگذار باشد. 


کمبود تجهیزات در موضوع مبارزه با مواد مخدر، افزایش هزینه های جرم به منظور کاهش وقوع جرم، ضرورت ارسال پیامک های آموزشی برای مسافران ایرانی در زمان اخذ بلیط، کنترل مرزهای هوایی و زمینی، استفاده از ظرفیت رسانه های نوین در امر اطلاع رسانی، آگاه سازی و فرهنگ سازی از جمله موارد دیگری بودند که اعضای دیگرکارگروه به آن اشاره کردند.


بنابراین گزارش مقرر شد تا کارگروهی با حضور صدا و سیما، وزارت امور خارجه، امور بین الملل قوه قضاییه، پلیس پیشگیری و دبیرخانه شورای ارتقای آگاهی های عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، به منظور تولید محتوا و تعیین شیوه های انعکاس اطلاع رسانی، پلیس + ۱۰، پایانه ها، دفاتر فروش بلیط، دفاتر صدور ویزا، تورهای توریستی، سازمان حج و زیارت، پایانه باربری به عنوان بسترهایی برای اطلاع رسانی احصاء شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=355656

برچسب ها

ثبت نظر

-