اجرای طرح شهید سلیمانی به کاهش زمینه‌های انتقال کرونا انجامید

  • کد خبر : 355509
  • 24 دی 1399 - 14:26
اجرای طرح شهید سلیمانی به کاهش زمینه‌های انتقال کرونا انجامید

شاهین محمدصادقی چهارشنبه در جمع اعضای ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در شیراز بر ضرورت تداوم اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی با اراده ای محکم تاکید کرد و افزود: حدود یک سال است که کادر سلامت کشور، نفس به نفس با مرگ، در حال خدمت به مردم هستند و تمام زندگی خود را به این امر اختصاص داده اند،  خدمات خانواده سلامت کشور در این بحران، موجب احیای هویت این قشر خدمتگزار در جامعه شد و به سهم خود به عنوان یک پزشک افتخار می کنم عضوی از این خانواده هستم.

وی با اشاره به اندیشه های نخستین برای راه اندازی طرح شهید قاسم سلیمانی در کشور  برای مدیریت بحران کرونا ویروس گفت: تا پیش از این، عمده تمرکز در حوزه درمان بود و با همفکری نیروهای علمی توانمند کشور، تلاش شد تا با تغییر ریل حرکت این قطار، به موضوع کاهش زمینه های انتقال بیماری در کشور بپردازیم.

وی تلاش برای تغییر دیدگاه در این زمینه را مهم ترین چالش آغاز این طرح بزرگ ملی برشمرد و افزود: به برکت نام شهید قاسم سلیمانی تاکنون به دستاوردهای خوبی در زمینه مهار بیماری در کشور دست یافته ایم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور اضافه کرد: کاری را که دنیا با تمام امکانات مالی در حال حاضر تلاش می کند انجام دهد، ما با کمترین امکانات انجام دادیم و دستیابی به این موفقیت ها، یک اتفاق مثبت است.

او در بخش دیگری از صحبت های خود، با اشاره به غیرقابل پیش بینی بودن ویروس کرونا، نسبت به برخی سهل انگاری ها و عادی پنداری ها در جامعه ابراز نگرانی کرده و گفت: باید در این زمینه در کشور به یک مفاهمه کلی دست یابیم.

محمدصادقی یکی از زمینه های مثبت این طرح ملی را بهره مندی از ظرفیت اقشار مختلف جامعه به عنوان نیروهای بسیجی عنوان کرد و افزود: وجود برنامه پزشک خانواده در استان فارس در این زمینه کمک کننده بود و هم اکنون نیز لازم است ادامه کار را جدی بگیریم، چرا که خطر این بیماری همچنان کشور را تهدید می کند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور اظهار کرد: باید حتی اعداد کوچک را هم در این بحران جدی بگیریم و هر آماری از جانباختگان، یکی از عزیزان و اعضای خانواده ما محسوب می شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به هماهنگی و همدلی در کشور برای پیشبرد بهتر برنامه های پیشگیرانه، عادی سازی این بحران را چالشی بزرگ در این زمینه خواند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  نیز در  دیدار با رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، همدلی و همکاری بین بخشی موجود در استان فارس را رمز موفقیت در مدیریت کروناویروس برشمرد.

مهرزاد لطفی  بر عزم جدی اعضا برای مدیریت موفقیت آمیز بحران کرونا در استان تاکید کرد و گفت: تاکنون حدود ۲ هزار مصوبه در این نشست ها تصویب و پیگیری شده و مسایل و چالش ها نیز به صورت روزانه آنالیز می شود.

وی شیوه تشکیل این نشست ها را قرارگاهی و با در نظر گرفتن ابعاد پشتیبانی، علمی و عملیاتی مقابله با این بحران عنوان کرد که با تعریف چندین سناریو از روزهای پیش از ورود کرونا به ایران، کار خود را آغاز کرده است و افزود: با توجه به پیگیری های صورت گرفته نسبت به اهمیت موضوع، فارس جزو نخستین استان های کشور بود که شورای تامین استان برای مقابله با این بحران تشکیل جلسه داد.

لطفی وجود سه فرودگاه بین المللی در استان فارس را یکی از چالش های پیش بینی شده در این ستاد نسبت به خطر ورود بیماری به استان دانست و اظهار کرد: با تدابیر اندیشیده شده، فارس ۲۱ روز پیش از سایر استان های کشور، اندیشه راه اندازی مراکز منتخب ۱۶ ساعته برای تشخیص و درمان سرپایی کرونا را عملیاتی کرد و هم اکنون نیز در سراسر استان ۵۵ مرکز و در مجموعه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، ۴۴ مرکز ۱۶ ساعته راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به روزهای نخستین ورود این بحران، تلاش برای تولید محلول و لوازم محافظتی به ویژه ماسک، با همکاری شرکت های دانش بنیان و تولیدکنندگان استان و با هدف تقویت راهکارهای پیشگیرانه و کاهش زمینه های انتقال بیماری در استان را یادآور شد.

راه اندازی دومین آزمایشگاه تشخیصی کرونا در کشور پس از انستیتوپاستور و افزایش این آزمایشگاه ها به ۱۵ مورد در استان، همچنین کمترین آمار جانباختگان کشور، از دیگر موفقیت هایی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست اعلام کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=355509

ثبت نظر

-