وضعیت کرونا در خراسان جنوبی شکننده است

  • کد خبر : 355253
  • 24 دی 1399 - 9:44
وضعیت کرونا در خراسان جنوبی شکننده است

کامبیز مهدی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار نیوز افزود: شرایط استان خراسان جنوبی از لحاظ شیوع ویروس کرونا به سمت مطلوب پیش می‌رود و چندین روز متوالی است که موارد بروز بیماری کووید ۱۹ کم شده و مرگ ناشی از کرونا نیز کاهش داشته است.

وی حفظ این دستاورد خوب را ضروری دانست و اظهار داشت: مردم باید بدانند شکنندگی این وضعیت کاملا محرز و نگران کننده است.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها به خصوص افزایش سفرها، بازگشایی تالارها و مراکز تجمعی و برگزاری جلسات متعدد شاهد بروز مجدد بیماری و خیز چهارم کرونا در فصل زمستان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: تجربه‌ای که از شروع انتشار ویروس کرونا تاکنون به دست آمده، بیانگر ضرورت تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس است.

مهدی‌زاده گفت: اگر مردم شرایط را عادی تصور کنند و مشاغل و مکان‌های تعطیل شده بسرعت و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود در مدت کوتاهی شاهد افزایش مجدد موارد ابتلا به بیماری و به تبع آن افزایش بستری بیماران کرونایی و موارد مرگ و میر خواهیم بود.

وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های انجام شده اجرای طرح دورکاری کارمندان در ادارات باعث کاهش تجمع در سازمان‌ها و ادارات شده و نقش چشمگیری در کاهش موارد بیماری داشته است که امیدواریم با ادامه این روند و سایر اقدامات شاهد تداوم روند کاهشی ابتلا بین کارمندان باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با تغییر رفتار جمعی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به راحتی می‌توان انتقال و انتشار ویروس کرونا را مدیریت و از ابتلای گسترده آن جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک باید تبدیل به هنجار اجتماعی شود به نحوی که فرد فاقد ماسک به عنوان یک فرد هنجارشکن در سطح جامعه تلقی شود.

مهدی‌زاده افزود: عادی‌انگاری در این شرایط خطر جدی است که ممکن است شرایط فعلی مدیریت شده را به وضعیت قبلی و پرخطر بازگرداند.

وی گفت: با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی کردن مرتب دست یا شستن با آب و صابون، استفاده از ماسک به صورت مستمر، حضور نیافتن در دورهمی‌ها، تجمعات و مجالس و تهویه محیط کار و زندگی می‌توانیم شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ و میر بیماری در جامعه باشیم.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این روند نزولی ادامه دارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی در خراسان جنوبی، شهرستان‌های سربیشه و بشرویه در وضعیت آبی (کم خطر) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۴ صبح در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی برقرار است اما محدودیت ورود و خروج پلاک‌های بومی و غیر بومی در این استان لغو شده است.

حضور کانیوزن به صورت یک سوم دورکاری و دوسوم حضور در ادارات است که مشمول همه شهرستان‌های استان می‌شود و حضور کادر اداری و اجرایی مدارس خراسان جنوبی نیز از اول بهمن ماه الزامی است.

براساس وضعیت قبلی مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی که روز پنجشنبه یازدهم دی اعلام شد، ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت زرد (متوسط خطر) و بیرجند در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار داشت که شهرستان بیرجند پس از مدت‌ها وضعیت زرد پیدا کرد و هفته گذشته پس از سه ماه خراسان جنوبی روز بدون فوتی کرونا را پشت سر گذاشت.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و پیش از اجرای محدودیت‌های جامع کرونایی (اول آذر)، هفت شهرستان استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) بودند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=355253

برچسب ها

ثبت نظر

-