تداوم روند نزولی هزینه وام مسکن

  • کد خبر : 354914
  • 23 دی 1399 - 21:46
تداوم روند نزولی هزینه وام مسکن

 

 

به گزارش نیوز، پس از آنکه هزینه وام مسکن در روز یکشنبه بالاترین میزان خود را در هفته جاری ثبت کرد دوباره وارد روند کاهشی شده و در روز سه شنبه ۲۳ دی ماه به کمترین حد خود در این هفته رسید.

با این وجود دامنه جابجایی قیمت وام برای مجردین کمتر از یک میلیون تومان و برای متاهلین در حد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

هزینه وام مسکن

روند روزانه افزایشی قیمت وام مسکن از ابتدای هفته جاری موجب شد تا هزنیه اوراق تا سطح ۶۰ هزار تومان بالا بیاید.

در روز سه شنبه این مبلغ هزار و ۴۰۰ تومان ارزانتر شد تا به کمترین حد خود در این هفته تاکنون دست یابد.

در همین خصوص اعتبار هر ورق ۵۰۰ هزار تومان بوده و با توجه به سقف وامی که بانک مسکن برای اشخاص معین کرده مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود.

در نتیجه با وجود آنکه هزینه وام مسکن برای مجردین در بیست و یکم دی ماه بیشترین حد هفتگی را رقم زد، اما باز هم پایین‌تر از سطح ۱۷ میلیون تومان ثبت شد.

همین اتفاق برای متاهلین نیز رقم خورد و با وجود ۳۰۰  هزار تومان افزایش در روز یکشنبه بازهم قیمت وام مسکن پایین تر از ۲۹ میلیون تومان بود.

اما این تنها مبلغی نیست که متقاضیان در قبال وام مسکن می پردازند. محاسبات حجم تغییرات کل هزینه پرداختی متقاضیان وام مسکن را به گونه دیگری ترسیم میکند.

تسه

نرخ سود وام مسکن

هزینه‌ای که متقاضیان وام برای دریافت مبلغی مشخص می پردازند به دو قسمت تقسیم می شود.

بخشی از آن پولی است که در ازای دریافت وام مسکن می پردازند و بخشی دیگر مبلغ دریافتی وام است که در طول ۱۲ سال با نرخ تنزیلی مشخص باز پرداخت می کنند.

با لحاظ این مبلغ دیگر نرخ سود وام مسکن در حد نرخ اسمی ۱۷٫۵ درصد نخواهد بود.

محاسبات نشان می دهد که نرخ واقعی وام مسکن در روز شنبه بیستم دی ماه ۲۰٫۸ درصد بوده که در نهایت در روز سه شنبه به ۲۰٫۶ درصد تنزل پیدا کرد.

ارزانی وام مسکن در هفته جاری در حوزه نرخ سود تنها ۰٫۳ درصد جابجایی داشت. و در حقیقت رکورد جدیدی را در این هفته ثبت نکرد.

تسه

هزینه کل وام مسکن در طول ۱۲ سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز بیست و سوم دی ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با ۱۷۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین ۳۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برآورد شد.

روند هزینه نهایی وام مسکن نیز مانند دیگر متغیرهای وام مسکن در این هفته روندی کم نوسان داشت. بیشترین حد این متغیر در روز یکشنبه ۲۱ دی ماه ثبت شد. یعنی ۱۷۷ میلیون تومان برای مجردین و ۳۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای متاهلین. و پس از بازهم شروع به کاهش کرد.

تسه

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=354914

ثبت نظر

-