آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان اراک

  • کد خبر : 354608
  • 23 دی 1399 - 13:42
آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان اراک

 

 

آنفلوآنزای پرندگان

«رضا میرزایی» روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۲۸ آذرماه امسال در تالاب میقان اراک آغاز شد و از همان ابتدای شیوع ویروس در منطقه، تیم‌های عملیاتی اقدامات گسترده‌ای را به منظور مهار و کنترل بیماری انجام دادند.
وی بیان کرد: هم اکنون عملیات مهار در تالاب ۱۲ هزار هکتاری میقان اراک به پایان رسیده اما اعمال مختومه شدن حداقل تا یکماه بعد ادامه خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در بازدیدها و پایش‌های اخیر تلفاتی از این بیماری گزارش نشده و مهار به بهترین شکل انجام شده اما ضرورت دارد تا حداقل یک‌ماه آینده برای مختومه کردن این بیماری، عملیا ت رصد و پایش ادامه یابد.
میرزایی اظهار داشت: در زمان بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان در سال ۹۵، این بیماری سه ماه به طول انجامید اما در سال جاری با مدیریت ستاد بحران استان و همکاری دستگاه‌های ذیربط و تشخیص سریع، کنترل و مهار بیماری در تالاب میقان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد.

>>>بیشتر بخوانید:

شیوع بیماری جدید در ژاپن / موج آنفولانزای مرغی مردم را درگیر کرد !

آنفولانزای پرندگان در حیات وحش منطقه میقان در حال مهار است

وی تصریح کرد: در این راستا با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های به روز از قبیل هاور کرافت و بالگرد و سایر تجهیزات اقدام به جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: پایش‌های مستمر در تالاب میقان اراک توسط یگان حفاظت محیط زیست استان ادامه دارد.

از ۲۸ آبان ماه تاکنون یک هزار و ۲۶۰ قطعه پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شدند که بیشترین تلفات پرندگان مربوط به غازهای خاکستری است و چندین گونه اردک و تنجه نیز در میان پرندگان تلف شده مشاهده شد.

میقان

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است که دارای ۱۴۰ گونه پرنده است که دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هر سال با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=354608

ثبت نظر

-