۲۲ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

  • کد خبر : 353986
  • 22 دی 1399 - 16:19
۲۲ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

این پدیده در اغلب شهرهای بزرگ و صنعتی حاکم است و بنا به گفته مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا تلاقی هم افزایی آلودگی هوا و بیماری کووید ۱۹ منجر به بالارفتن شمار مبتلایان این بیماری می شود، مسئله ای که در کنار استرس و فشار پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مردم ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند.

آلودگی هوا و کرونا دو موضوعی است که این روزها گریبان پایتخت نشینان را گرفته و رسانه ها نیز در تلاش هستند تا با پرداختن به آن، اهمیت و شرایط سخت کنونی را به جامعه و مسوولان گوشزد کنند.

همین مسئله دستمایه تهیه گزارشی شده از خبرنگار نیوز در تهران با عنوان تهرانی‌ها در برزخ سرخی آلودگی هوا و زردی کرونا ،

در شرایطی که با اعلام وضعیت زرد کرونایی، مردم تهران اندکی به آسودگی خاطر رسیده بودند، افزایش تدریجی غلظت آلاینده ها اکنون نفس مردم در پایتخت را به شماره انداخته و همه را دچار سردرگمی کرده است.

در کنار خطرات ناشی از آلودگی هوا، استاندار تهران نیز درباره شمار فوتی های این استان بر اثر ابتلا به کرونا اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش دریافتی تا صبح امروز (۲۲ دی ماه)  این تعداد به ۱۷ نفر رسید.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: بر اساس این گزارش شمار مبتلایان بستری در بخش های مختلف درمانی استان تهران نیز بیش از یک هزار و ۹۰۰ نفر است که نزدیک به ۹۵۰ نفر آنان در بخش های ویژه بستری هستند.

وی با بیان اینکه استان تهران هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارد، یادآورشد: نباید فراموش کرد که هنوز خطر شیوع بیماری کرونا در موج جدید بیخ گوش همه ما قرار دارد و عادی انگاری شرایط، وضعیت کنونی را متزلزل و بار دیگر محدودیت ها را باز می‌گرداند.

از وضعیت آلودگی هوا و کرونا در پایتخت که عبور کنیم به شرایط کرونایی استان ها می رسیم که با کاهش شمار مبتلایان و فوتی ها در روزهای گذشته، روزنه امیدی برای از بین بردن ویروس کرونا باز شده و البته در این میان تلاش محققان ومتخصصان در راستای به نتیجه رسیدن واکسن ایرانی، عزم کادر درمان به منظور ادامه کار و همراهی مردم در رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی را دوچندان کرده است.

خبرهای رسیده از نقاط مختلف کشور حکایت از تداوم کاهش ابتلا و فوتی کرونایی به جز استان مازندران دارد و طبق آخرین ارزیابی وزارت بهداشت ، مازندران تنها استانی است که با تاخیر وارد پیک موج سوم شده و به همین دلیل هم اکنون وضعیت پنج شهرستان ساری ، قائمشهر ، آمل ، نکا و فریدونکنار قرمز و ۱۷ شهرستان دیگر نارنجی است.

شهرستان ۴۱۰ هزار نفری آمل یکی مناطق حساس کرونایی استان مازندران است که همواره به عنوان دغدغه اصلی ستاد مقابله با کرونای استان و همچنین ستاد ملی بوده است. این شهرستان که تقریبا ۲ ماه اخیر را در شرایط قرمز کرونایی سپری کرده، از موج دوم همه گیری ویروس کرونا که در مردادماه کلید خورد تا به امروز پیشتاز میزان مرگ و میر و همچنین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بود. 

فرماندار تنکابن با ابراز نگرانی از سیر افزایشی شمار بیماران بستری کرونایی در این شهرستان هشدار داده است که در صورت ساده انگاری و کم توجهی مردم به این ویروس بزودی وضعیت تنکابن از نارنجی به قرمز تغییر خواهد کرد.

سیدامیر حسینی جو افزود : در روز گذشته دست کم ۱۱ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان شهید رجایی شهرستان بستری و تنها پنج نفر ترخیص شدند و هم اکنون ۵۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در این مرکز درمانی بستری هستند.

وی تاکید کرد : درصورت ورود به وضعیت قرمز ، مردم این شهرستان بدانند با تنگ تر کردن حلقه محدودیت های کرونایی و در پی آن تعطیلی کامل واحدهای صنفی ، فضاهای کسب و کار ضرر و زیان های اقتصادی متوجه زندگی آنان خواهد شد چرا راهی جز رهایی از این ویروس همه گیر نداریم .

البته در این میان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با تاکید بر ضرورت همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی گفته است: نگران این هستیم شهرهایی که در استان طی چند هفته گذشته زرد شده بودند در نتیجه کاهش حساسیت ها و افزایش ترددها دوباره قرمز شده و کسب و کار مردم دچار مشکل شود.

 بر اساس آخرین آمار افزون بر ۴۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند و دکتر آبتین حیدرزاده اعلام کرد: هم اکنون سه شهر لنگرود ، رودسر و ماسال شهرهای پرخطرتر از سایر مناطق استان در زمینه کرونا هستند و این پرخطری به این دلیل است که شیب منحنی ابتلا این شهرها طی روزهای گذشته روند صعودی دارد و آرام آرام به سمت بالا در حرکت است.

وضعیت کرونا در نقاط مختلف کشور

اما بشنوید از وضعیت دیگر نقاط کشور که روزهای زرد و نارنجی و آبی کرونایی را سپری می کنند و دستیابی به این شرایط مطلوب به گفته رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور حاصل تلاش کادردرمان، رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و اجرای طرح قرارگاه شهید سلیمانی در کشور است که باعث کاهش ۸۸ درصدی مرگ و میر و ۸۳ درصدی بیماران بستری است.

شاهین محمد صادقی در خرم آباد گفت: تعداد مرگ و میر در روزهای ابتدایی این طرح ۴۷۹ نفر بود اما روز گذشته به ۷۱ نفر رسید که طبق بررسی انجام شده، ۸۸ درصد کاهش مرگ گزارش شده است.

وی اضافه کرد: همچنین متوسط مرگ و میر هفتگی ۸۰ درصد و تعداد بیماران بستری شده ۸۳ درصد کاهش یافته و این در حالی است که میزان کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورهای منطقه ۱۵ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح قرارگاه شهید سلیمانی تاکنون ۲۴۵ میلیارد تومان کمک مردمی بین نیازمندان توزیع و قرنطینه خانگی ۱۹۳ هزار انجام شد، اظهار داشت: در این مدت ۲هزار میلیارد تومان تجهیزات سی تی اسکن خریداری شده است در حالی که تمام اعتبار این طرح در کشور به یک سوم این عدد هم نمی رسد.

همچنین بر اساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اکنون شهرستان های بندرعباس، حاجی آباد و پارسیان این استان در وضعیت زرد قرار دارند و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی (کم خطر) هستند و البته با فوت یک مرد ۶۸ ساله در شهرستان رودان در ۲۴ ساعت گذشته، شمار قربانیان کرونا در این استان به ۹۷۱ نفر رسیده است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: اکنون ۸۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این تعداد حال ۱۴ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

با همکاری همه دستگاه‌ها و مردم، آمار مراجعه کنندگان، بستری و درمان سرپایی در دماوند یکی از شهرستان های شرق استان تهران هم ۵۰ درصد کاهش یافته و بنا به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند اکنون ۱۸ نفر در بیمارستان بستری و ۱۰۳ نفر تحت درمان هستند.

حسن خیرخواه اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۶هزار و ۷۷۰ نفر مورد مشکوک داشتیم که به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد یکهزار و ۶۸ نفر بستری، ۲هزار و ۸۱۰ نفر درمان سرپایی و ۳هزار و ۵۰۳ نفر بهبود یافته که شامل موارد بستری شده و درمان سرپایی است.

وی افزود: قبل از آغاز طرح شهید سلیمانی، آمار مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی بالا بود و پس از گذشت حدود ۵۰ روز، شاهد اثربخشی این طرح و در نتیجه کاهش قابل توجه مبتلایان ومرگ ومیر هستیم.

بر اساس اعلام مسوولان تاکنون نزدیک به ۱۰۱ هزار نفر در آذربایجان غربی به صورت قطعی به کرونا مبتلا شده و حدود سه هزار و ۴۰۰ نفر جان خود را بر اثر بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند.

 در این رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: همه مسوولان و مردم باید تلاش کنند تا وارد موج چهارم شیوع کرونا در استان نشویم زیرا براساس بررسی‌های اپیدمیولوژیک، در صورت ورود به موج چهارم بیماری، زمستان سختی در پیش خواهیم داشت.

دکتر جواد آقازاده افزود: بر اساس بررسی های انجام یافته و با کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مسوولان و مردم، باید آمادگی ورود به فاز چهارم بیماری را در استان داشته باشیم.

از چهارمحال و بختیاری نیز خبر رسیده که روند کاهشی ویروس کرونا که از آذر ماه در استان آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و در وضعیت باثباتی قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در این رابطه گفت: تعداد بیماران سرپایی، بستری و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در استان طی روزهای اخیر به یک پنجم هفته پایانی آبان رسیده است که این موضوع نشانگر کاهش چشمگیر شیوع کرونا در استان است.

مجید شیرانی با بیان اینکه ۹ شهرستان استان در وضعیت زرد و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی قرار دارد، تصریح کرد: این رنگ‌بندی حاکی از آن است که شیوع کرونا در شهرستان کوهرنگ از خطر کمتری نسبت به شهرستان‌های زرد رنگ برخوردار است و تعداد مبتلایان در هر ۱۰۰هزار نفر چهار مورد است.

شیوع کرونا در استان اردبیل در ادامه روند نزولی در وضعیت پایدار قرار گرفته و با کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، امیدواری برای مهار کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در این رابطه گفت: با زرد شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان با ۳۰۲ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۲۰۱ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده از بستری شدن ۲۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۸۷ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

او با اشاره به زرد شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از سه روز پیش و با جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه روز گذشته اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۱۳ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

ورزش و تغذیه در دوران کرونا

آنچه در دوران کرونا بارها از زبان متخصصان و پزشکان شنیده شده تغذیه درست و انجام فعالیت های ورزشی است تا بتوان افزایش ریسک ابتلا به این ویروس را کاهش داد که در ادامه به برخی توصیه ها اشاره می شود:

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بیماران دیابتی در دوران ماندن در منزل، به دلیل کاهش تحرک، احتمال افزایش قند و در نتیجه افزایش ریسک ابتلا به کرونا را دارند، بنابراین نباید ورزش و تحرک بدنی در خانه را فراموش کنند.

عصمت عباسی با اشاره به توصیه های تغذیه ای برای مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر شایع افزود: ورزش با کم کردن مقاومت بدن به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن موجب کاهش قند خون می‌شود و از طرفی مبتلایان به بیماری دیابت باید از مصرف انواع تنقلات شیرین و پرخوری پرهیز و برنامه غذایی متعادل و متناسب خود را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: مبتلایان به فشار خون بالا و بیماری های قلبی، عروقی نیز با پیروی از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی فراوان (روزانه حداقل پنج واحد از سبزی ها و میوه ها) و کنترل مصرف نمک و غذاهای شور و چرب و پرداختن به ورزش و فعالیت بدنی منظم در خانه، خود را از ابتلا به کرونا در امان نگه دارند.

این کارشناس بهداشتی در خصوص مبتلایان به سرطان نیز ادامه داد: مصرف انواع میوه ها و سبزی ها به عنوان میان وعده و همچنین انواع سبزیجات خام، بخارپز و آب پز کنار غذا جهت تقویت سیستم ایمنی توصیه می شود.

وی اظهار داشت: این بیماران از مصرف چربی گوشت ها، پوست مرغ، لبنیات پرچرب، سس های سفید، کله و پاچه، مغز، کره، خامه، شیرینی های خامه ای، غذاهای سرخ شده در روغن پرهیز و غذاها را به صورت بخارپز و آب پز تهیه کنند.

عباسی افزود: گوشت مصرفی نیز اغلب از نوع سفید مانند مرغ و ماهی باشد و از مصرف زیاد قند، شکر، شربت، نوشابه، آب میوه های صنعتی، عسل، مربا، آب نبات، شکلات، شیرینی ها، بستنی ها و سایر مواد غذایی حاوی شکر افزوده اجتناب کرده و  همواره مراقب وزن خود باشند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان در خصوص وضعیت تغذیه ای مبتلایان به چربی خون بالا در روزهای کرونایی نیز گفت: مصرف میوه ها به عنوان میان وعده توصیه می شود و همراه وعده های غذایی از سالاد و سایر سبزی ها استفاده شود.

وی اضافه کرد: این گروه از بیماران مصرف حبوبات را در برنامه غذایی خود  فراموش نکنند و استفاده از چربی گوشت ها، پوست مرغ، لبنیات پرچرب، سس های سفید، کله و پاچه، مغز، کره، خامه، شیرینی های خامه ای اجتناب کنند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هر بار که پیک جدیدتر کرونا را تجربه کردیم، با موارد ابتلا و فوت به صورت شدیدتر مواجه شدیم و این به رفتار ما و ویروس بر می‌گردد.

مسعود ضیایی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون سه پیک را پشت سر گذاشتیم و بعد از هر پیک موارد بیماری کاهش یافت اما دوباره پیک‌های جدیدتر را تجربه کردیم و در شرایط مساوی با پیک قبلی افراد بیشتری درگیر بیماری شدند.

وی گفت: عموما پس از آن که آمار کاهش می‌یابد نوعی عادی‌انگاری در جامعه اتفاق می‌افتد که در همین روند پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود و باز هم با موارد ابتلا به صورت شدیدتر مواجه می‌شویم.

متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در بُعد اجتماعی با توجه به مناسبت‌های پیش رو اگر این عادی‌سازی تشدید شود، میزان سرایت ویروس کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با ورود کرونای انگلیسی به کشور اگر از همین الان رعایت همه جانبه را در دستور کار قرار ندهیم با فاجعه بزرگ در اواسط بهمن و اسفند روبه‌رو خواهیم بود.

ضیایی گفت: باید بدانیم که میزان سرایت کرونای انگلیسی ۵۰ تا ۷۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی بوده اما راه‌های پیشگیری از انتقال و ابتلا همین مواردی است که تاکنون توصیه شده است. 

گزارش کرونایی استان ها

امروز نیز خبرنگاران نیوز برای تهیه گزارش از وضعیت کرونایی استان های مختلف دست به قلم شدند و خبرنگار نیوز در اردبیل با انتخاب قایم باشک‌بازی با کرونا به عنوان تیتر مطلب خود نوشت: 

“”حکایت این روزهای کرونا و بالا و پایین رفتن وضعیت‌ها از قرمز و  زرد و آبی هنوز برایمان بازی کودکانه‌ای بیش نیست، گویا هنوز در میدان بازی هستیم، باور نداریم که دهها عزیز از دست  داده و می‌دهیم، هزاران نفر در بیمارستانها بستری می‌شوند، دهها کسب و کار از هم پاشیده و بسیاری افراد به روز سیاه می‌نشینند؛ در این بازی کودکانه تنها وقتی  خطر را جدی می‌گیریم که ویروس‌ دامن خودمان را  گرفته و گرفتارمان می‌کند و آن‌گاه داد و هوار کودکانه‌امان بلند می‌شود که ای وای گویا خطر جدی است. 

آژیر آمبولانس‌ها  که زیاد می‌شود، اورژانس‌ها که مملو از جمعیت شده  و در نهایت وقتی آرامستان‌ها پر جمعیت می‌شوند، تازه یادمان می‌آید که در این دنیای به بازی گرفته‌امان خطر به بیخ گوش ما هم رسیده است، به اکراه ماسکی می‌زنیم، به زور قانون و بخشنامه کرکره مغازه‌هایمان را هم برای مدتی پایین کشیده و اگر اهل زرنگی و گریز از قانون با مخدوش کردن پلاک و راه‌های گریز دیگر نباشیم چند روزی  قید سفر،گشت و گذار و دورهمی‌های شبانه را زده و منتظر می‌مانیم که کی باز به بازی کودکانه‌امان بازخواهیم گشت.

 اوضاع که کمی رو به آرامش می‌رود و  اخبار رسانه‌ها از تبدیل وضعیت قرمز به زرد و آبی حکایت می‌کند و محدودیت‌های قانونی برداشته می‌شود، همه چیز را تمام شده می‌دانیم، فاتحانه خودی به کرونا نشان می‌دهیم و با انداختن ماسک و فراموش کردن فاصله‌ها  به استقبال بازی با این ویروس‌ هزار چهره  رفته و باز روز از نو و روزی از نو.””

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به۵۶ هزار و ۲۶۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۴۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۱۴ رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۱ هزار و ۷۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۵۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۷۵آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.
لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
   به گزارش نیوز، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=353986

برچسب ها

ثبت نظر

-