انسولین از طریق داروخانه‌های منتخب در استان همدان توزیع می‌شود

  • کد خبر : 353312
  • 21 دی 1399 - 19:54
انسولین از طریق داروخانه‌های منتخب در استان همدان توزیع می‌شود

 

 

انسولین

ایرج خدادادی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سهمیه انسولین از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بر اساس آمار بیماران ثبت شده در سامانه معاونت درمان این وزارتخانه توزیع می شود و سهمیه بر اساس موجودی و میزان محموله وارد شده به کشور است.

وی با بیان اینکه انسولین ارزبر ترین و گران ترین دارویی است که وارد کشور می شود اضافه کرد:

با توجه به تشدید تحریم ها، امکان وارد کردن میزان مورد نیاز انسولین وجود ندارد با این وجود تعداد قابل توجهی انسولین وارد کشور شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: مقایسه میزان توزیع انسولین در سال جاری نسبت سال قبل موید کاهش توزیع انسولین در سالجاری است ، در حالیکه تعداد بیماران استان همدان افزایش نسبی داشته است.

خدادادی افزود: تنها راه مدیریت انسولین و رساندن به دست مصرف کننده واقعی این است که مدیریت توزیع را هدفمند کرد بنابراین ابتدا میزان انسولین تولیدی در سال گذشته و داروخانه‌هایی که به شکل بیمه ای آن را توزیع کردند شناسایی شدند.

>>>اخبار مرتبط:

الزام داروخانه‌ها به ثبت انسولین قلمی در سامانه «تیتک»

ساماندهی عرضه انسولین قلمی با ثبت در سامانه تیتک

وی یادآوری کرد: با وجود اینکه سال گذشته احساس کمبود انسولین وجود نداشت تعدادی از داروخانه ها به جای فروش آزاد، انسولین را از طریق بیمه به بیماران واقعی ارائه کردند که این داروخانه های خوشنام به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی و به عنوان عامل توزیع انسولین سهمیه ای انتخاب شدند.

پاسخ به اساسی‌ترین سوالات درباره انسولین

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: برای مدیریت صحیح توزیع ، جلوگیری از ایجاد نیاز کاذب، جلوگیری از خروج دارو از چرخه توزیع و رسیدن آن به دست قاچاقچیان دارو، توزیع بیمه ای در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

۲ هزار قلم انسولین از انبار یک شرکت داروسازی در ساوه کشف شد

خدادادی ادامه داد: با توجه به اینکه انسولین در قالب محموله ماهیانه وارد می شود، درحد فاصل بین توزیع سهمیه ها کمبودهایی در سطح عرضه مشاهده می شد بنابراین پزشکان هنگام تجویز دارو سهمیه فرد را ماهیانه پیش بینی می کنند.

وی تاکید کرد: هرچند بیماران انتطار دارند این داروی به میزان نیاز را به صورت یکجا دریافت کنند اما به علت کمبود این دارو به جای ۱۰ قلم چند قلم تحویل بیمار داده می شود تا این دارو به همه بیماران برسد.

چه زمانی باید قرص یا انسولین تزریقی مصرف کرد؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مابقی داروهای سهمیه ای نیز با توجه به اعلام نظر مسوولان وزارت بهداشت به دلیل تحریم های ظالمانه حتی واردات مواد اولیه دارویی دچار محدودیت شده است حتی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروی داخلی با مشکل وارد می شود.

خدادادی گفت: سال ۹۳ با راه اندازی یک شرکت دانش بنیان روزانه ۵۰ هزار ماسک تولید شد اما با شیوع ویروس کرونا و ورود بخش خصوصی به این عرصه هم اینک ۱۷ واحد دارای پروانه بهداشتی هستند.

وی اضافه کرد: هفت واحداز این تعداد ماسک سه لایه بهداشتی به میزان روزانه ۶۰۰ هزار عدد ماسک تولیدمی کنند بنابراین علاوه بر فراهم بودن امکان صادرات ، دانشگاه علوم پزشکی همدان معین چهار دانشگاه برای تامین ماسک است.

خدادادی ادامه داد: واحدهایی برای تولید موادضد عفونی کننده در یکسال گذشته فعال شدند و این مواد از طریق داروخانه در اختیار شهروندان، کارخانه ها و دستگاه های اجرایی متقاضی قرار گرفت.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=353312

ثبت نظر

-