دریافت مالیات از پردرآمدها، شکاف طبقاتی را پر می‌کند

  • کد خبر : 352
  • 18 بهمن 1398 - 21:29
دریافت مالیات از پردرآمدها، شکاف طبقاتی را پر می‌کند
به گزارش نیوز،

 غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه درباره اخذ مالیات از محل مساکن لوکس دارای ارزش بالای ۱۰ میلیارد تومان و خودروهای دارای ارزش بالاتر از یک میلیارد تومان اقدام بسیار مناسبی بود، گفت: می‌توان این مالیات را صرف کمک بهینه به مستمندان و نیازمندان کرد و در تمام دنیا شکاف طبقاتی با دریافت مالیات از طبقه پردرآمد پر می‌شود.

اخبار اقتصادی- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در جوامع پیشرفته کمک به افراد نیازمند و تامین رفاه عمومی از طریق مالیات رایج است اما متاسفانه در ایران به دلیل نداشتن تامین اجتماعی مناسب و مکانیزم اخذ مالیات و عوارض از این موضوع غفلت شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید براینکه بحث تورم و افزایش قیمت‌ها در تعیین مبنای عددی برای دریافت مالیات از خودروها و مساکن لوکس بی‌تاثیر نبوده است، تصریح کرد: برخی از بازنشستگان توانسته‌اند با پول بازنشستگی منزلی خریداری کنند که امروز به دلیل افزایش تورم، قیمت آن مسکن به یک میلیارد رسیده است و براین اساس نمی‌توان گفت مالیات پرداخت کن.

*فقدان فرهنگ‌سازی، حلقه مفقوده اجرای قوانین مالیاتی

وی افزود: ابتدا باید اخذ مالیات را از طبقات بالاتر آغاز کرد و مجلس در آینده می‌تواند نسبت به این مصوبه تجدید نظر کرده و با کاهش ارقام، دایره شمول اخذ مالیات از خودروها و مساکن لوکس را گسترده‌تر کند.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر تعیین مالیات بر خودروها و مساکن لوکس با قیمت کمتر برای دریافت مالیات اظهار داشت: همیشه برای وارد شدن به حوزه مالیات دیر نیست، برای ابتدای کار می توان طبقات و دهک‌های بالاتر را در نظر گرفت زیرا دولت به دلیل بانک اطلاعاتی ناقص در شناسایی مودیان دچار مشکل است و افراد می‌توانند راه‌های فرار را پیدا کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: مصوبات قانونی جدید در حوزه مالیات همیشه با وجود تجربه خوب عملی آن در کشورهای دیگر به دلیل فقدان فرهنگ سازی در ایران منتقدانی دارد بنابراین برای پذیرش این مصوبه در جامعه باید با احتیاط بیشتری اقدام کرد.

*مکانیزم مالیاتی ابزاری برای کنترل اقتصاد

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: شاید اقدام کمیسیون تلفیق بودجه در بحث وضع مالیات منطقا درست نباشد زیرا این قوانین به صورت یکساله تصویب می‌شود و قاعدتا سال‌های بعد مشکلاتی پیش خواهد آمد، براین اساس کاش دولت با انجام یک کار کارشناسی لایحه جامع مالیاتی را تدوین و به مجلس ارسال می‌کرد.

وی بیان داشت: این مسایل بیانگر ضعف سازمان امور مالیاتی است و این سازمان بدون داشتن برنامه مدون تنها به دور خود می‌چرخد، در کشوری مانند ژاپن حتی اگر کسی زباله بیشتر تولیدکند باید مالیات بیشتری هم پرداخت کند.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با بیان اینکه مکانیزم مالیاتی برای کنترل اقتصاد و جامعه طبقاتی در تمامی کشورها تدوین و اجرا می‌شود، گفت: از اشخاصی با درآمد و مصرف بیشتر باید عوارض و مالیات بیشتری دریافت شود و اکنون سازمان امور مالیاتی کشور باید باید طبق لایحه‌ای اعلام می‌کرد، در حال انجام دادن چه اقداماتی است و چه کارهایی هم می‌خواهد انجام دهد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=352

ثبت نظر

-