پیچ حساس قیمتی در بورس تهران

  • کد خبر : 351776
  • 20 دی 1399 - 7:35

 

 

پیچ حساس قیمتی در بورس تهران

 روز چهارشنبه شاخص کل بورس ۳۹ هزار و ۵۷۴ واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن نیز ۴ هزار و ۸۱۲ واحد کاهش یافت. همچنین شاخص کل فرابورس  ۳۱۲ واحد نزول کرد و به رقم ۱۹ هزار و ۷۶ واحد رسید.

نزول ۲۴ هزار و ۳۹ هزار واحدی در دو روز پایانی هفته و رسیدن شاخص کل به سطح یک میلیون و ۳۱۰ هزار سهامداران را دچار هراس کرده است، حواشی مربوط به قیمت‌گذاری دستوری و افزایش قیمت انرژی مصرفی صنایع فولاد و پتروشیمی نیز بر کاهش اعتماد به بازار افزوده است. در این جو نااطمینانی و ناپایدار بورس شواهد و نشانه ها چه می گوید.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضا بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه ۵۴۲ میلیارد تومانی بسته شد که علامتی منفی برای سهام‌داران بورس است.

صف های بورس

کاهش ارزش صف های خرید

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش صف های خرید ۸۹۱ میلیارد تومان شد که نسبت به روز ‌سه‌شنبه کاهش ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ارزش صف های فروش

روز چهارشنبه ارزش صف‌های فروش ۴۶ درصد افزایش یافت و به رقم هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان رسید.

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه  شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) با صف‌ خرید ۱۱۵ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، شرکت پگاه گیلان (غگیلا)  و پگاه آذربایجان غربی (غشاذر) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز چهارشنبه بیشترین صف فروش برای دومین روز پیاپی به نماد دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۲۹ میلیارد تومانی داشت.

 پس از بانک دی، گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک)  و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف فروش را داشتند.


>>>بیشتر بدانید

سقوط ۲۴ هزار واحدی بورس امروز/ شاخص عقب نشینی کرد

 


صف های بورس

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های خوراک دام پارس (غدام)، کشت و صنعت پیاذر (غاذر) و همکاران سیستم (سیستم) با رشد ۵ درصدی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه (سرچشمه) و توزیع داروپخش (دتوزیع) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای دزهراوی (داروسازی زهراوی)، وبملت (بانک ملت) و دفارا (داروسازی فارابی) در روز چهار‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تهیه و توزیع غذای دناآفرین فدک (گدنا) و بانک دی (دی) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

در روزی که ۶۵ درصد نمادهای بازار سهام کاهش قیمت داشتند و شاخص هم‌وزن افت کرد، شاخص کل نیز سقوط ۳۹ هزار واحدی را پشت سر گذاشت.

در آخرین روز کاری هفته هم شرکت‌های کوچک و متوسط و هم شرکت‌های بزرگ بازار شاهد خروج پول حقیقی بودند.

در این روز خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی هزار و ۸۰۱ میلیارد تومان بود که رقم خروج نقدینگی حقیقی از نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان ۸۱۷ میلیارد تومان بود و ۹۸۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارج شد.

همچنین در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش ۴۶ درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های خرید افت ۳۷ درصدی داشت.

عوامل درونی بازار سهام

در نتیجه عوامل درونی بازار سهام مثل رشد عرضه و کاهش تقاضا، حکایت از نزول بیشتر شاخص‌های بورس دارد. علاوه بر این نزول ۲۴ هزار و ۳۹ هزار واحدی در دو روز پایانی هفته سهام‌داران را دچار هراس کرده است، حواشی مربوط به قیمت‌گذاری دستوری و افزایش قیمت انرژی مصرفی صنایع فولاد و پتروشیمی نیز بر کاهش اعتماد به بازار افزوده است. در نتیجه به نظر می‌رسد در اولین روز هفته نیز شاهد رشد صف‌های فروش و خروج پول حقیقی از بورس باشیم، مگر آن که نهاد ناظر و سیاست‌گذاران بازار سرمایه مانع دخالت در بازار سهام شوند و به قواعد بازار احترام بگذارند.

برخی از تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند رقم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سطح حمایت مهمی است که اگر شکسته شود شاخص تا محدوده یک میلیون و ۲۲۰ هزار واحدی پایین‌ خواهد رفت.

این تحلیل‌گران سطح کمینه‌ای که کف حمایتی بعدی خواهد بود را رقم یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد معرفی می‌کنند. نکته‌ای که تحلیل‌گران بر آن تاکید دارند این است که شاخص بورس برای بازگشت به سمت بالا به نقدینگی نیاز دارد که در شرایط فعلی به دو علت این نقدینگی به بازار وارد نخواهد شد، علت اول بدبینی و بی‌اعتمادی سهام‌داران حقیقی به بازار سهام و علت دوم کمبود نقدینگی بازارگردان‌هاست که منابع لازم برای افزایش محسوس تقاضای خود ندارند.

نیوز

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=351776

ثبت نظر

-