کاریکاتور معنادار از آشتی ریاض و دوحه

  • کد خبر : 351254
  • 19 دی 1399 - 9:55
کاریکاتور معنادار از آشتی ریاض و دوحه

 وبگاه «عربی ۲۱» کاریکاتوری از آشتی قطر و عربستان سعودی و بی‌توجهی ریاض به خواسته‌های مصر برای آشتی با دوحه منتشر کرد.

سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس عربستان، امارات و بحرین از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ به بهانه حمایت قطر از تروریسم این کشور عضو شورای همکاری را تحریم کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بستند.

از جمله این شروط قطع حمایت‌های قطر از رهبران گروه اخوان‌المسلمین بود که دوحه میزبان شماری از رهبران این گروه است اما پس از گذشت حدود چهار سال، دو روز پیش امیر قطر بنابه دعوت ریاض در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا شرکت کرد و توافق آشتی با قطر نیز در این اجلاس امضا شد.

عربستان سعودی همچنین با هدف اعمال فشار بیشتر بر قطر، مصر را نیز با خود همراه کرده و آن را به قطع روابط با دوحه ترغیب کرد. این کشورها در اوایل قطع روابط دیپلماتیک با قطر فهرستی سیزده‌گانه از شروط خود برای ازسرگیری روابط با دوحه را تدوین و بر پذیرش این شروط از سوی دوحه اصرار ورزیدند.

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برای شروط سیزده‌گانه چه اتفاقی افتاد؛ شروطی که چهار کشور (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) آن را تعیین کردند مثل تعطیلی شبکه [قطری] «الجزیره» و بستن پایگاه نظامی ترکیه و کاهش همکاری دوحه با ایران، گفت: «خوب، بار دیگر، همانطور که می‌دانید، از نظر من، این چیزی بود که همیشه می‌گفتیم اینکه این سیزده خواسته می‌توانم بگویم سقف موضع مذاکراتی [ما] در آن زمان بود. من بر این باورم که آنچه امروز بدان دست پیدا کرده‌ایم خط مشی کلی بود؛ خط مشی که اساسا در روابط میان کشورهای عضو این سازمان، شورای همکاری خلیج [فارس]، حکم‌فرماست. در مورد مصر نیز [این کشور] از اعضای اتحادیه عرب است بنابراین من می‌توانم این را خط مشی کلی برای چگونگی پیشرفت این رابطه بنامم»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=351254

ثبت نظر

-