سانحه هواپیمای اوکراینی حادثه بسیار تلخ، دردناک و باور نکردنی بود/اشتباه از بی‌تدبیری یک جمع نشأت گرفت/نتیجه نهایی دادگاه می‌تواند آرامش بخش واقعی خانواده‌ها باشد

  • کد خبر : 350675
  • 18 دی 1399 - 13:50
سانحه هواپیمای اوکراینی حادثه بسیار تلخ، دردناک و باور نکردنی بود/اشتباه از بی‌تدبیری یک جمع نشأت گرفت/نتیجه نهایی دادگاه می‌تواند آرامش بخش واقعی خانواده‌ها باشد

سانحه هواپیمای اوکراینی حادثه بسیار تلخ، دردناک و باور نکردنی بود/اشتباه از بی‌تدبیری یک جمع نشأت گرفت/نتیجه نهایی دادگاه می‌تواند آرامش بخش واقعی خانواده‌ها باشد

رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی ریاست جمهوری به دستاوئرد های این بخش در دولت خود پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی پیش از ظهر روز پنجشنبه ۱۸دی‌ماه۹۹ در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: بسیار خوشحال هستیم که چهلمین پنجشنبه افتتاح‌های بزرگ به بخش شرکت‌های دانش‌بنیان که در تولید انواع واکسن تلاش کردند و در ماه‌های آینده نیز بر آن نیز افزوده می‌شود و برای ما بسیار حائز اهمیت هستند اختصاص یافت. این تولیدات هم از لحاظ اقتصادی و هم از دیگر جهات برای ما حائز اهمیت است.


هزینه واردات واکسن حدود ۲۰۰ میلیون یورو است


رئیس جمهور افزود: ارزی که برای واردات واکسن هزینه می‌شود حدود ۲۰۰ میلیون یورو است آنهم اگر مشکلات دیگری برای آن وجود نداشته باشد. اما اگر خودمان آن را تولید کنیم، می‌توانیم آنها را ساده کنیم. می‌توان به اندازه نیاز داخلی، تولید و مازاد آن را به کشورهای دیگر صادر کرد. 


روحانی با بیان اینکه کارخانه‌های نوآوری بسیار حائز اهمیت هستند، ادامه داد: کارخانه‌های نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان باعث شد سلسله حرکت دانشگاهی ما قطع نشود. امروز با این کارخانه های نوآوری در واقع تحصیل  و تحقیقات و پژوهش‌های ادامه پیدا می‌کند و ما هم به یک اقتصاد پربار و پاک می‌رسیم که می‌تواند از لحاظ علمی و فناوری و قدرت علمی کشور را بی نیاز کند. می‌توانم بگویم بعد از ایمان، بالاترین قدرت، قدرت فرهنگی است و بعد از آن شاید هیچ قدرتی بالاتر از قدرت علمی و فناوری نباشد. این قدرت در همه زمینه‌ها در زمینه دفاعی، اقتصاد و توانمندسازی رفاه مردم نقش اساسی داشته باشد و حرف اول را در کشور ما بزند.


وی افزود: تا پایان دولت فرصت‌هایی داریم که شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری و فناوری ما درزمینه‌ واکسن گام‌های خوبی بردارند و بازهم افتتاح‌های بیشتری داشته باشیم.


روحانی با اشاره به ایام سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت:  شاید هیچ افتتاح بزرگی را انجام ندادم که همواره به یاد ایشان نباشم. ایشان الگوهای فداکاری، خدمت، صبر و تحمل و الگوهای همت بلند بودند. تأکید می‌کنم وقتی نگاه فراجناحی می‌شوند وقتی با اعتدال و بااخلاق در زندگی رفتار می‌کنند همیشه زیبایی خاصی پیدا می‌کند.


وی با بیان اینکه جناح و جریان در جای خود و برای فعالیت های سیاسی و انتخابات خوب است، تأکید کرد:‌ اما وقتی پیروزی حاصل شد باید از همه شایسته‌ها در کارها استفاده کرد، نه ‌اینکه حزب پیروز فقط از نیروها و اعضای حزب متبوع خودش استفاده کند و سایرین را کنار بگذارد.


اتفاقات شب گذشته در واشنگتن نشان داد که دمکراسی غرب چقدر ناکارآمد است


رئیس دولت تدبیر و امید ضمن اشاره به اغتشاش و اعترض ترامپ و طرفداران او طی شب و روز گذشته در واشنگتن و به تاخیر افتادن جلسه تایید نهایی آراء الکترال انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: اتفاقاتی که طی دیشب و امروز در آمریکا شاهد هستیم، نشان داد که دمکراسی غربی چقدر ناکارآمد و بنیانش بنیان قوی نیست. ما دیدیم که در این کشورها متأسفانه علیرغم اینکه در علم و صنعت پیشرفت کرده‌اند، آمدن چهار ساله یک آدم پوپولیست چقدر برای آنها هزینه دارد و چه بلایی بر سر آبرو و حیثیت کشور خودش آورده و آن را خدشه‌دار کرده است. روابط آمریکا را با کل دنیا دچار مشکل کرد، ضربه‌های بزرگی به منطقه،  فلسطین، سوریه و یمن زد.


امیدوارم شر آدم‌های کم سواد در اداره کشور از سر دنیا کم شود


وی افزود: طی سال های اخیر مشاهده کردیم که وقتی یک آدم ناسالم بر سر کار می‌آید و قدرت را در دست می‌گیرد چه مشکلاتی را برای کشورش و برای دنیا به وجود می‌آورد؛ امیدوارم این نمونه برای همه دنیا و درس عبرتی باشد و امیدوارم تا دو هفته دیگر جایگاهی که ملت آمریکا را به ملت بزرگ تبدیل میکند و شرایطی که باید در روابط جهانی و بین‌المللی داشته باشند را به دست آورده و  به عقل، قانون به تعهد برگردند. این به نفع خودشان و به‌ سود جهان است و امیدوار شر آدم‌هایی که در اداره کشور کم سواد هستند و دنبال منافع خانوادگی و فردی خودشان هستند از سر کشور خودشان و  دنیا کم شود.


شهید سلیمانی هیچگاه حزبی و جناحی فکر نکرد


روحانی با گرامی‌داشت یاد سردار سلیمانی با بیان اینکه هیچ‌گاه ندیدم شهید سلیمانی جناحی و حزبی فکر کند و همیشه به فکر مردم بود، گفت:‌ نه تنها به فکر مردم کشور خود بلکه به فکر مسلمانان و مردم منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه ارائه کرد. اینکه داخل حزب و جناحی رشد کنیم یا با تکیه بر جناحی موفق شویم، خوب است اما وقتی صاحب قدرت شدیم، نسبت به همه ملت و همه مردم دارای هر نوع سلیقه و ایده، وظیفه خدمت رسانی داریم.


وی  با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۹ دی مردم قم، یادآور شد:‌ قیام ۱۹ دی یک حرکت بازگشت ناپذیر است و در تاریخ ما حرکت برای نهضت، انقلاب و تحول فراوان بود اما بعد از یک مقطعی متوقف می‌شد؛ در حالی که حرکت ۱۹ دی مردم قم یک حرکت بازگشت ناپذیر بود که چهلم به چهلم در شهرهای بزرگ ادامه می‌یافت و در نهایت ثمره روشن آن را در دی ماه ۵۷ با فرار شاه و بهمن ماه با پیروزی انقلاب مشاهده کردیم. به روان پاک شهدای عزیز ۱۹ دی قم و همه شهدایی که در طول تاریخ انقلاب و در جنگ تحمیلی جان خود را فدا کردند،  درود می فرستیم.


رئیس جمهور همچنین با گرامی‌داشت یاد و خاطره جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی در ۱۸ دی ماه سال گذشته گفت: برای برای بازماندگان این سانحه و آرزوی صبر و برای عزیزانی که در آن جهان هستند دعا می‌کنیم؛ این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک باور نکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشأت گرفت و آن اشتباه هم از بی‌تدبیری یک جمع نشأت گرفت. اگرچه همه اینها روی سهو و خطا بود اما حادثه خون‌بار و خطرناکی را به وجود آورد که عده‌ای از نخبگان ما در این هواپیما از دست رفتند و جان به جان آفرین تسلیم کردند.


وی تصریح کرد: انشاءالله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در دادگاهی پرشکوه این پرونده را بررسی می‌کند، نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش بخش واقعی خانواده‌ها و همچنین جبران کننده جایگاه هوانوردی جمهوری اسلامی ایران باشد. انشاالله این دادگاه همه این مسائل  را جبران خواهد کرد.


روحانی با اشاره به افتتاح‌ طرح‌های نوآوری، خاطر نشان کرد در دنیا امروز دیگر قدرت اقتصادی در اختیار معادن، نفت و فولاد نیست. آنها هم سرجای خودش است اما امروز در زمینه فناوری و نوآوری، درواقع فکر است که جای معدن نشسته است. ایده یک فرد تحصیل‌کرده، گاهی به خودکفایی تبدیل می‌شود و ما را بی‌نیاز می‌کند و همچنین رفاه مردم و به اشتغال یک جوان و درآمدزایی  برای کشور تبدیل می‌شود. امروز بزرگترین شرکت های اقتصادی دنیا، شرکت‌های نفتی و معدنی نیستند بلکه شرکت هایی هستند که مربوط به همین فناوری‌های نو می‌شوند. ما باید نسل جوان‌مان را تشویق کنیم.


وی با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که در زمینه شرکت‌های دانش بنیان یک کار بزرگی را انجام داد، گفت: کاری که این دولت کرد فقط این بود که توانست فضا را عوض کند. این خیلی مهم است که فضا یک وقتی تبدیل به فضای درس خواندن، مدرک گرفتند و منتظر نشستن برای اینکه کدام اداره صدا کند تا برود پشت کدام میز بنشیند، می‌شود اما گاهی ما فضا را عوض می‌کنیم و می‌گوییم وقتی دانشگاه تمام شد تازه اول کار است و باید از آن علم و دانش بهره برداری کنیم. جوان ها و دانشمندان ارزشمند ما که امروز در بخش‌های مختلف کار می‌کنند، وقتی نتیجه کار آنها را می‌بیند متوجه می‌شویم که همپای کشورهای صنعتی حرکت می‌کنیم. 


رئیس دولت با یادآوری اینکه در برخی زمینه های نوآوری‌ خیلی با دنیا فاصله نداریم. بیان داشت: در نانو در دنیا رتبه چهارم را داریم و شانه به شانه بزرگان علم در زمینه نانو کار و تلاش می‌کنیم. امروز در زیست فناوری کار بسیار بزرگی انجام می‌شود. ما در داروسازی و واکسن قدم های نهایی را برمی‌داریم و یک مقدار تلاش کنیم در واکسن دامی و انسانی می‌توانیم خودکفا شده‌ایم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم. 


وی با بیان اینکه در همه تجهیزات مدرن و پیچیده ای که امروز نیازمند هستیم، می‌توانیم به خودکفایی برسیم. گفت:‌ ما دیدیم یک عده‌ای جوان در یک شرکت دانش بنیان کمپرسورهای عظیم نفت و گاز را تولید می‌کنند. ما در همه این‌ها به خارج نیازمند بودیم. بنابراین خیلی مهم  است که این فضا در کشورمان ایجاد شود و در هر استان یک یا چند کارخانه نوآوری داشته باشیم. 


رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه در این کارخانه ها شتاب دهنده‌ها در کنار آنها هستند و کار آنها را تسهیل می‌کنند. اظهار داشت: خود به خود آنهایی که بازار را در دست دارند می‌آیند به این‌ها وصل می‌شوند برای اینکه محصول این‌ها را صنعتی کنند و به بازار ببرند. این کارخانه نوآوری درواقع یک زنجیره‌ای است که از دانشگاه آغاز می‌شود و سپس به این کارخانه، سپس به صنعت و مراکز تولیدی و در نهایت به بازار می‌رسد. این کارخانه‌ها می‌تواند تحول بزرگی را در کشور و خلق ثروتی متکی بر فکر، ایده و فناوری برای ما ایجاد کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=350675

ثبت نظر

-