بزرگترین و گرانقیمت‌ترین پروژه‌های کشور در سازمان انرژی اتمی در حال اجرا است/ در حال ساخت بزرگترین بیمارستان هسته‌ای غرب آسیا در اراک هستیم

  • کد خبر : 349055
  • 16 دی 1399 - 20:16
بزرگترین و گرانقیمت‌ترین پروژه‌های کشور در سازمان انرژی اتمی در حال اجرا است/ در حال ساخت بزرگترین بیمارستان هسته‌ای غرب آسیا در اراک هستیم

بزرگترین و گرانقیمت‌ترین پروژه‌های کشور در سازمان انرژی اتمی در حال اجرا است/ در حال ساخت بزرگترین بیمارستان هسته‌ای غرب آسیا در اراک هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: درخصوص استفاده از آب سنگین در حوزه درمانی باید اشاره کنم که ساخت بزرگترین بیمارستان جمهوری اسلامی ایران که در غرب آسیا بی‌نظیر خواهد بود در اراک در حال انجام است که تنها برای تجهیزات این بیمارستان ۲۰۰ میلیون یورو و برای ساختمان آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت و امیدواریم که فاز اول آن در شهریور سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر صالحی در خصوص نامگذاری یک رآکتور تحقیقاتی به نام شهید فخری‌زاده گفت: امروز مراسمی را به مناسبت چهلمین روز شهادت استاد عزیزمان دکتر فخری‌زاده داشتیم که در این مراسم مهمانان ارجمندی از جمله امیر حاتمی وزیر محترم دفاع و آقای امیرعبداللهیان و همچنین جمعی از مدیران سازمان انرژی اتمی حضور داشتند.


وی ادامه داد: در جلسه شورای معاونین سازمان انرژی اتمی این مساله به تصویب رساندیم که به پاس زحمات و خدمات شهید فخری‌زاده بزرگوار این رآکتور تحقیقاتی را که نگین سایت بزرگ غنی‌سازی شهید شهریاری است، به نام شهید فخری‌زاده نامگذاری کنیم.


صالحی در ادامه اظهار داشت: شهدا زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند و نام این شهدا تا ابدیت ثبت شده است و ما هم به پاس احترام این شهید بزرگوار بر خود فرض دیدیم که با این نامگذاری فضایی را فراهم کنیم که هربار که وارد این محوطه می‌شویم با نام ایشان روبه‌رو باشیم و فراموش نکنیم که چه نام های عزیز و بزرگی اگر نبودند، یقینا جمهوری اسلامی در این جایگاه عزتمندی که اکنون حضور دارد، قرار نمی‌داشت.


رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این سازمان اشاره کرد و بیان داشت: سازمان انرژی اتمی قریب به ۲۰ هزار پرسنل دارد و فعالیت های گسترده‌ای را در دست کار و اقدام خود دارد، از جمله این اقدامات می‌توان به بزرگترین پروژه‌های صنعتی کشور اشاره کرد که به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در حال اجرا است و ما در کشور چنین پروژه‌ای مشابه نداریم.


وی افزود: ما در سال‌‌های گذشته ۴ الی ۵ تن کیک زرد تولید می‌کردیم اما اکنون در حال کار وتلاش هستیم و برنامه داریم که این عدد به ۸ تن برسد.


صالحی با بیان اینکه ساخت بزرگترین بیمارستان غرب آسیا در اراک در حال انجام است، اظهار داشت: درخصوص استفاده از آب سنگین در حوزه درمانی باید اشاره کنم که ساخت بزرگترین بیمارستان جمهوری اسلامی ایران که در غرب آسیا بی‌نظیر خواهد بود در اراک در حال انجام است که تنها برای تجهیزات این بیمارستان ۲۰۰ میلیون یورو و برای ساختمان آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت و امیدواریم که فاز اول آن در شهریور سال آینده به بهره‌برداری برسد.


وی ادامه داد: ما یک مرکز رادیو دارو داریم که برای این مرکز ۶۰ میلیون یورو تجهیازت خریداری شده و به‌زودی می‌آید و نصب می‌شود که با نصب آن بزرگترین تولید کننده رادیو دارو در بخش وسیعی از آسیا خواهیم شد، البته همین الان هم با تجهیزات کنونی به ۱۲ کشور صادرات دارو داریم که با توجه به استانداردها و کیفیتی که رعایت می‌کنیم برخی از این کشورها اروپایی هستند.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فعالیت های انرژی اتمی رو به گسترش است، اظهار داشت: همچنین همانطور که نیروهای عزیز بازنشسته یا بازخرید از سازمان خارج می‌شوند، نیروهای جوان، باانگیزه و با دانش در حال ورود هستند. خوشبختانه هیچ بخشی از سازمان انرژی اتمی کشور راکد نبوده و با قدرت در حال حرکت به جلو هستیم. همانطور که مشاهده شده پس از آنکه مجلس قانون ۲۰درصد را تصویب کرد و با دستوری که ریاست محترم جمهوری صادر کردند که تامین مالی انجام شود، ما تشریفات فنی را در عرض ۲۴ راه اندازی کردیم و در هر ساعت بین ۱۷ الی ۲۰ درصد اورانیوم ۲۰% تولید کنیم، یعنی ماهانه حدود ۸ الی ۹ کیلو می‌توانیم تولید کنیم و برسیم به همان ۱۲۰ کیلویی که قانون از ما خواسته است. این در حالی است که برخی می‌گفتند سازمان راکد و تعطیل است اما مشاهده شد که اینگونه نبود.


وی ادامه داد: اینکه پرسیده شود چرا پیش از این تولید ۲۰% نداشتیم به این علت است که سوخت ۲۰% در همین مرکز شهید شهریاری که در آن حضور داریم استفاده می‌شود و ما اینجا برای ۵ سال سوخت ذخیره داشتیم و این‌ تولیدی که اکنون صورت می‌گیرد نیز ذخیره خواهد شد.


صالحی در پایان گفت: به زودی ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۲M آماده و طبق قانون براساس همان زمانی که از ما خواسته یا حتی زودتر نصب خواهیم کرد. از سوی دیگر ساخت ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۶ را تولید خواهیم کرد که البته این نسل از سانتریفیوژها به تامین مالی بیشتری نیاز دارند که با توجه به دستوری کا رییس جمهوری دادند، ان‌شاءالله همانطور که مجلس خواسته است، نصب خواهیم کرد و هیچ مشکلی برای این کار نداریم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=349055

ثبت نظر

-