تایید دو ماموریت جدید برای درک بهتر آب و هوای فضا توسط ناسا+عکس

  • کد خبر : 347696
  • 15 دی 1399 - 12:04
تایید دو ماموریت جدید برای درک بهتر آب و هوای فضا توسط ناسا+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، ناسا دو ماموریت جدید برای بررسی آب و هوای فضا و تعامل اتمسفر زمین با ذرات خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی را تایید کرد. این پدیده‌ها می‌توانند منجر به ایجاد صحنه‌های زیبایی مانند شفق‌های قطبی در آسمان شوند، اما برای ماهواره‌ها و دیگر وسایل الکترونیکی در مدار دردسر ایجاد می‌کنند.
این مشکلات باعث شده آژانس‌های فضایی بین‌المللی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر پیرامون این ارتباط میان زمین، اتمسفر آن و خورشید و همچنین پیش‌بینی آب و هوای فضا با یکدیگر همکاری کنند.
اولین ماموریت «تلسکوپ طیف‌سنجی با توان عملیاتی بالای فرابنفش اپسیلون» (EUVST) نام دارد که آژانس فضایی ژاپن به نام «جاکسا» آن را رهبری می‌کند. این تلسکوپ خورشیدی به فضا پرتاب خواهد شد و وظیفه آن مشاهده خورشید و جمع‌آوری اطلاعات درباره بادهای خورشیدی خواهد بود. هدف از این ماموریت، درک علت چنین فوران‌هایی است.


تایید دو ماموریت جدید برای درک بهتر آب و هوای فضا توسط ناسا+عکس

ماموریت اول تنها توسط جاکسا انجام نمی‌شود و آژانس‌های دیگر شامل ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) هم در این پروژه مشارکت خواهند داشت و تجارب، تخصص و سخت افزار این سازمان‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ماموریت دوم «کاوشگر تصویربردار الکتروجت زیمن» (EZIE) نام دارد که «مگنتوسفر» زمین را مورد بررسی قرار می‌دهد. مگنتوسفر یک میدان مغناطیسی است که از ما در برابر تشعشعات محافظت می‌کند. EZIE با اندازه‌گیری سطوح فعالیت ژئومغناطیسی، به نحوه ارتباط میان شفق‌های قطبی و مگنتوسفر پی می‌برد.
اگرچه از مدت‌ها قبل انسان‌ها از شفق‌های قطبی لذت می‌برند، اما هنوز اطلاعات کاملی درباره نحوه شکل‌گیری آن‌ها نداریم. این ماموریت شامل سه «CubeSat» کوچک می‌شود که می‌توانند زمین را از مدار و ارتفاع ۹۶ تا ۱۴۴ کیلومتری زیر نظر بگیرند.
این آژانس‌های فضایی می‌خواهند ماموریت EUVST را در سال ۲۰۲۶ و ماموریت EZIE را در سال ۲۰۲۴ انجام دهند و به فضا بفرستند. دانشمندان امیدوارند با این دو ماموریت، به اطلاعات بیشتری درباره سیستم پیچیده آب و هوای فضا دست پیدا کنند و خورشید، فضا و زمین را به عنوان یک سیستم بهم پیوسته مورد مطالعه قرار دهند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=347696

ثبت نظر

-