فعالیت بانک مغز ایران گسترش می‌یابد

  • کد خبر : 347168
  • 14 دی 1399 - 19:46
فعالیت بانک مغز ایران گسترش می‌یابد

 

 

بانک مغز

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و فناوری، محمد تقی جغتایی گفت: بانک مغز ایران نخستین بانک مغز ملی در کشور است که در سال ۱۳۹۳ با کمک و مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی راه اندازی شد.

وی تصریح کرد:فعالیت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی بانک مغز ایران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری گسترش می‌یابد.

جغتایی ادامه داد: این اقدام با اهداف عام المنفعه و ارائه خدامات پژوهشی به محققان در سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران صورت گرفت.

>>>بیشتر بخوانید:

دو عاملی که ساختار مغز را در میانسالی تغییر می دهند

ابداع سیستمی برای رساندن دارو به مغز بر پایه نانو ذرات

اهدای ۴۰ نمونه مغز سالم

رییس بانک مغز ایران همچنین اظهار کرد: در زمینه تحقیقات انسانی در حوزه بیماری های سیستم عصبی فعالیت می کند و این مرکز با ارائه خدمات پژوهشی در راستای ارتقا و تولید دانش در زمینه بیماری های دستگاه عصبی ایفای نقش خواهد کرد.

جغتایی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ نمونه مغز سالم فاقد بیماری های عصبی و ۶۰ نمونه مغز بیماران دارای آلزایمر و اسکیزیوفرنی به این بانک اهدا شده است، گفت: ارائه خدمات پژوهشی و مشاوره ای، فعالیت های تحقیقاتی در زمینه بیماری  های سیستم عصبی، مشارکت و توزیع سیاستگذاری و کمک به ارتقای طرح های پژوهشی از جمله وظایف این بانک است.

بانک مغز

موانع بزرگ تحقیقات بر روی مغز برداشته می‌شود

رییس بانکه مغز ایران همچنین بیان کرد: مغز انسان با ساختاری بسیار مسحور کننده و جذاب و در عین حال پیچیده در کانون مطالعات پژوهشگران برای شناخت مکانیسم و پاتوفیزیولوژی بیماری های نورودژنراتیو (تحلیل برنده‌ی عصبی) قرار گرفته است، اما کمبود بافت مغزی انسان برای مطالعه و تحقیقات آزمایشگاهی مانعی بزرگ بر سر راه تحقیقات است.

به گفته جغتایی، یافتن مکانیسم های دقیق در اختلالات شناختی بر روی مدل های بیولوژیک و آزمایشگاهی تاکنون راه به جایی نبرده است، چراکه القای مدل های حیوانی و آزمایشگاهی برای اختلالات روانی و شناختی عملی نبوده و یافته های حاصل از آنها قابلیت تعمیم به بیماریهای انسان ندارد.

وی افزود: این امر موجب شده محققان نتوانند  به راهکارهای تشخیصی و درمانی قطعی برای بسیاری از اختلالات عصبی-شناختی از جمله اسکیزو فرنی، اختلالات دوقطبی، آلزایمر و یا اوتیسم دست یابند.

جغتایی در ادامه گفت:  به منظور دسترسی محققان به نمونه های مغزی، شبکه بانک های مغز در اروپا تشکیل شد و این شبکه متشکل از ۱۹ بانک مغزی است و نمونه های بافت مغز انسان با کیفیت بالا را برای تجزیه و تحلیل و تقویت تحقیقات در حوزه سلولی و مولکولی در اختلالات عصبی و روانی  را برای متخصصان و محققان فراهم می آورد.

به گفته وی، با هدف تبادل دانش و یافته های علمی و انجام فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی بر روی نمونه های مغز انسانی، تلاش است بانک مغز ایران در آینده به شبکه بانک های مغز در اروپا متصل شود.

رییس بانک مغز ایران اهداف آینده این بانک را تمرکز بر جمع آوری و ذخیره نمونه های بیماران مبتلا به اختلالات شناختی از جمله نمونه های اسکیزوفرنی، اوتیسم، پارکینسون و ام اس دانست و گفت: تامین تجهیزات و توسعه فضاهای آزمایشگاهی بانک  امری ضروری است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=347168

ثبت نظر

-