۱۰ درصد از زنان در دوران باروری با اندومتریوز درگیر می‌شوند

  • کد خبر : 347142
  • 14 دی 1399 - 18:44
۱۰ درصد از زنان در دوران باروری با اندومتریوز درگیر می‌شوند

 

 

اندومتریوز در دوران بارداری

اندومتریوز به زبان ساده

به غشای داخل رحم، «اندومتر» گفته می‌شود و اندومتریوز زمانی رخ می‌دهد که این غشا به صورت نابه جا، خارج از رحم رشد کرده باشد، این اختلال به دلیل التهاب و چسبندگی‌ها، موجب ایجاد دردهای شدید در لگن شده و حتی در صورت خوش خیم بودن می‌تواند به بافت‌های همجوار نیز نفوذ پیدا کرده و حالت تهاجمی پیدا کند.

رییس انجمن آسیایی اندومتریوز، یکشنبه در مورد اهمیت بیماری اندومتریوز در دوران بارداری بانوان و دلایل تشکیل این انجمن افزود: پیامدهای این بیماری در بدن فرد و سطح درگیری آن، همچنین شرایط دردناکی که بیماران تجربه می‌کنند، اهمیت اندمتریوز را به عنوان یک بیماری مهم مورد توجه قرار داده است.

اظهارات البرزی در این باره

البرزی بیان کرد: قاره آسیا که پُرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است، ضرورت توجه و آگاه سازی در خصوص این بیماری راگوشزد می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اندومتریوز در کنار امکان ایجاد ناباروری در بانوان، شایع‌ترین علت دردهای لگنی نیز به شمار می‌آید و در یک درصد موارد نیز به بیماری سرطان منجر می‌شود.

رییس انجمن آسیایی اندومتریوز، دیگر علت اهمیت بیماری اندومتریوز در دوران بارداری را حالت تهاجمی آن، حتی در شرایط خوش خیم بودن عنوان کرد و گفت: شایع‌ترین بخش بدن که با این بیماری درگیر می‌شود، ارگان‌های حفره لگن، به ویژه تخمدان‌هاست، بخشی از روده به ویژه قسمت راست روده که در حفره لگن قرار گرفته، حالب کلیه و مثانه، رباط‌ها و اعصابی که در ناحیه لگن قرار دارند و در مواردی با شیوع کمتر، اعضای خارج از لگن نیز ممکن است با این بیماری درگیر شوند.

البرزی، شیوع نادر این بیماری را در قسمت‌هایی نظیر قفسه سینه برشمرد.

مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری در بانوان را درد در قسمت لگن، شدت دردهای قاعدگی، احساس درد در هنگام نزدیکی، احساس درد در هنگام مدفوع و ادرار، ایجاد ناباروری و در مواردی نیز احساس نفخ و علایم روده‌ای برشمرد.

>>>اخبار مرتبط:

عفونت‌های ادراری دوران بارداری را جدی بگیرید

کشف عضو فراموش شده‌ای که از زنان و جنین در دوران بارداری محافظت می‌کند

پیشتازی شیراز در تشخیص و درمان اندومتریوز در ایران

رییس انجمن آسیایی اندومتریوز، با معرفی شیراز به عنوان مرکز مرجع تشخیص و درمان این بیماری، اظهار داشت: شیراز، نخستین شهر ایران است که از توانایی تصویربرداری این بیماری به صورت سونوگرافی و ام. آر. آی برخوردار است و همچنین دارای امکانات درمان ناباروری‌های ناشی از اندومتریوز است.

البرزی ادامه داد: هم اکنون جراحی‌های اندومتریوز در دوران بارداری در دنیا به ۲ شیوه تیمی از گروه‌های مختلف پزشکی و یا انفرادی انجام می‌شود و در شیراز با تلاش‌های انجام گرفته، متخصصانی پرورش یافته‌اند که با دارا بودن دانش کافی، به صورت انفرادی قادر به جراحی و درمان این بیماری هستند و این شهر در این زمینه نیز در کشور پیشگام است.

اندومتریوز در دوران بارداری

روش های نوین درمان

به گفته وی، در گذشته تشخیص این بیماری به شیوه لاپاراسکوپی انجام می‌گرفت اما با پیشرفت علم و توسعه تجهیزات پزشکی در شیراز، اکنون قریب به ۱۰ سال است که روش‌های تشخیصی سونوگرافی و ام . آر. آی جایگزین آن شده و شیراز در این زمینه نیز در کشور پیشتاز بوده و با این توسعه زیرساختی در این شهر، ایران در ردیف کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه تشخیص اندومتریوز جای گرفته است.

البرزی، مدیرگروه زنان و زایمان و رییس بخش اندومتریوز و اندوسکوپی زنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و عضو هیات رییسه انجمن لاپاراسکوپی زنان ایران، ۱۰ سال است به عنوان تنها نماینده ایران، عضویت در هیات رییسه این انجمن را بر عهده داشته است و با رای اعضای هیات رییسه در سال ۲۰۱۹ و برای یک دوره ۲ ساله به عنوان رییس این انجمن برگزیده شده و از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی، این مسوولیت را به صورت رسمی بر عهده گرفت.

ایران با نمایندگی این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به عنوان ششمین کشور آسیایی پس از ژاپن، چین، کره جنوبی، تایوان و ترکیه به عضویت انجمن آسیایی اندومتریوز درآمده و هم اکنون اعضای آن را کشور روسیه و ۱۴ کشور آسیایی تشکیل می‌دهند، انتخاب اعضا و رییس این انجمن علمی نیز بر اساس پژوهش‌های افراد در حوزه اندومتریوز، توانمندی‌ها و جایگاه علمی آنان در این زمینه است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=347142

ثبت نظر

-