رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد»

  • کد خبر : 346998
  • 14 دی 1399 - 15:33
رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد»

رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد»

مراسم رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد» با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد» به قلم اسماعیل رمضانی، ظهر روز یکشنبه (۱۴دی‌ماه ۹۹) با حضور نویسنده کتاب، کریم همتی (رئیس جمعیت هلال احمر) و علی ربیعی (سخنگوی دولت و دستیار اجتماعی رئیس جمهور) برگزار شد.


علی ربیعی در این مراسم گفت: موضوع این کتاب به نظر من خیلی بیش از آنچه که در رسانه‌های رسمی مطرح می‌شود، نیاز جامعه ایران است برای اینکه برش دیگری از شخصیت شهید قاسم سلیمانی برای امروز و فردای جامعه ایران تبیین شود و اینکه خود کتاب هم بر اساس روزنامه‌نگاری تاریخی و روزنامه‌نگاری تحلیلی_تاریخی تبدیل به یک کتاب روزنامه نگاری با موضوع قابل توجه شده است.


وی با بیان اینکه هم باید درباره شخصیت سردار سلیمانی و هم در مورد موضوع کتاب صحبت کرد، افزود: می‌خواستم یادداشتی درباره شهید قاسم سلیمانی بنویسم، چند ساعتی با خودم در مورد شخصیت زنده‌یاد سلیمانی فکر می‌کردم و نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد که بعضی از آدم‌ها خودشان، گفتمان می‌شوند و یک فرد به مثابه یک نهاد، مرجع قرار می‌گیرد و گروه مرجع تحت عنوان نهاد مرجع، خودش نهاد می‌شود.


دستیار ارتباطات رئیس جمهور با بیان اینکه باید دید بر اثر کدام ویژگی‌هاست که یک فرد سنجه و نمونه می‌شود، گفت: چطور می‌شود که فردی را نشان دهیم و بگوییم این شخص آرمان و آرزوی ما است. بعضی آدم‌ها گویی پنج قرن زندگی کرده‌اند و این مفهوم را می‌توان در شخصیت برخی افراد یافت. شاید بتوان گفت در نسل ما درخشان‌ترین فرد بین‌النسلی، قاسم سلیمانی است.


وی اضافه کرد: این موارد گاه در برخی جوامع باید ۵۰۰ سال طول بکشد تا اتفاق بی‌افتد. بعضی آدم‌ها، زیستی ۳۰ ساله و تقویمی ۵۰ ساله دارند. بعضی آدم‌ها آنقدر در زندگی خود تأثیرگذاری دارند که هر کدام از اتفاقات زندگی‌شان اندازه ۱۰ سال و ۲۰ سال است. زمانی فکر می‌کردم آیا می‌شود نسلی بدون قهرمان زندگی، زندگی کند؟ نسل‌هایی که قهرمان زندگی‌شان تغییر می‌کند جای تحلیل دارد که چه اندازه می‌توانند دستخوش تغییر ناگهانی قرار گیرند. افرادی را می‌شناختم که از نظر ظاهر، افراد را تحلیل می‌کنند، دیدم چه اندازه قاسم سلیمانی برایشان دارای ارزش ذهنی است. خوانش رفتار اجتماعی فرد بسیار اهمیت دارد. شهید سلیمانی در موضوع ارزش‌های کاری واقعا یک استراتژیست بود.


ربیعی با اشاره به سفری که با سردار سلیمانی به مشهد داشت، گفت: شهید سلیمانی می‌گفت ما بعد از باکری با بحران استراتژی روبرو شدیم و فقدان او کاملا احساس می‌شود. شهید سلیمانی هیچ تلاشی نکرد که جایی برود و دکتری بگیرد. هیچ تلاشی نکرد برای کارهایی که ارزش او را بالا ببرند بلکه ارزش‌های داخلی او دشمن را برانگیخته بود. چقدر اسرائیل و ترامپ از شهادت او خوشحال بودند. ترور شهید سلیمانی ترور نمادین نبود و به تعبیر خودشان ضربه به جنبش‌های اجتماعی کشورهای منطقه بود. او مانند متخصص علوم سیاسی منطقه پدر جنبش‌های اجتماعی منطقه بود و از آن‌ها آگاهی داشت.


وی با بیان اینکه سردار سلیمانی در جنبش‌های اجتماعی منطقه پیچ خورده و از آن افراد بی‌نظیری ساخته بود، اضافه کرد: وجه دوم شهید سلیمانی شخصیت درونی شده او بود که شجاعت داشت. به عقیده من کسی که پس از شهادت خود سربازی را به جای سرداری انتخاب می‌کند، سردار سلیمانی بود. گاهی رفتار ایشان مانند آیاتی بود که می‌خواندیم مانند اینکه راحتی برای خود داشته باشیم و عداوت را برای دشمنان بگذاریم.


سخنگوی دولت اضافه کرد: شهید سلیمانی در جبهه‌های جنوب و شمال غرب بود و دلسوزانه فرماندهی می‌کرد. مثل داوطلب هلال احمر در سیل خوزستان ایستادگی کرد و همه از بودن او در آنجا حس خوب داشتند. نمی‌خواهم حضور ایشان را با آن‌هایی که در قضیه سیل خوزستان بودند و حضور داشتند، مقایسه کنم. چند وقت پیش از شهادتش تعبیری در مورد دختران وطن کرده بود. ای کاش این تعابیر اجتماعی قاسم را مطرح می‌کردیم که چقدر تعبیر خوبی بود اینکه گفت «بچه‌های ایران و دختران ایران همه بچه‌های ما هستند.»


دستیار اجتماعی رئیس جمهور گفت: از اینکه دختران سرزمینم به سردار سلیمانی علاقمند هستند آنهم بدون در نظر گرفتن اینکه دشمنان یا دوستان او را چگونه معرفی می‌کنند، خوشحالم.


وی تصریح کرد: سلیمانی می‌تواند قهرمان ذهنی برای نسل‌های ما باشد. نمادسازی را رد نمی‌کنم اما می‌ترسم در یادآوری صرف آدم‌ها در مناسک گیر کنیم، حال آنکه رسالت ما این است که نگذاریم تفکر و اندیشه شهید قاسم سلیمانی فراموش شود. نمونه‌های زیادی مانند شهید قاسم در نسل‌های مختلف داریم.


سخنگوی دولت با بیان اینکه در آثار هالیوودی فیلم‌های مختلفی همراه با خشونت ساخته می‌شود که در آن‌ها ناجی‌های دروغین به مخاطب ارایه می‌شود، افزود: ما خودمان چنین نمادهایی را در واقعیت داریم. نمادهای استراتژیکی وجود دارد که نسل‌ها با آن‌ها می‌توانند آرامش خاطر پیدا کنند. هر کتاب و نوشته؛ بخشی از نوع دوم ماندگاری قهرمانان جامعه‌ی ما است. ما باید منش‌ها را به جامعه معرفی کنیم و این کار با کتاب؛ بهتر ماندگار می‌شود. فیلم‌ها دیده می‌شوند اما از یادها می‌روند اما کتاب‌ها در کتابخانه‌ها می‌مانند و من قبول ندارم که جامعه‌ی ایران کتاب‌خوان نیست.


وی با اشاره به «کتاب چهل روز پس از حاج قاسم» اظهار داشت: این کار وقایع‌نگاری پس از واقعه‌ی شهادت اوست که جامعه آن را فراموش نمی‌کند. در آن چهل روز پس از شهادت او؛ حرف‌های ناب و بکری زده می‌شود که بدون تفاسیر ثانویه است. ما بیش از این‌ها نیاز داریم که در این زمینه کتاب بنویسیم. این کتاب بدون پیش‌داوری مطالب را تحلیل کرده است. این‌کار روزنامه‌نگاری تحلیلی و تاریخی و کارِ ارزشمندی است و من فکر می‌کنم نباید در این نقطه بمانیم.


دستیار ارتباطات رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه بیش از هر دوره‌ای یار و رفیق و غمخوارگی ملی می‌خواهد، گفت: ما در دوره تاریخی خاصی به سر می‌بریم و هیچ دوره‌ای مثل امروز، هجوم وقایع منفی روی امور تاثیرگذار نبوده است. در هیچ دوره‌ای مثل امروز روح و روان و تمامیت ذهنی جامعه تحت تاثیر نبوده و هیچ‌گاه اینچنین حرف‌های ناامیدکننده در داخل تولید نمی‌شده است. ما نیازمند آن هستیم که از روح بلند حاج قاسم بیشتر نوشته شود. این نیاز نسل امروز و فردای ما است.


0c8a2ff9-ece5-4c7c-a69a-ecc35e2f45f5


20da0c87-3b1b-4558-a33d-45a4c39e1380

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=346998

ثبت نظر

-