اخبار اقتصادی- او با اشاره به وضعیت اتوماسیون اپروچ مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور اظهار کرد: در مرکز کنترل فضای کشور و اپروچهای پر ترافیک به ویژه مهرآباد نیازمند به روز رسانی سامانههای سخت افزاری و نرم افزاری هستیم و علی رغم کاهش حجم ترافیک پروازها به ویژه پروازهای عبوری از آسمان ایران و همچنین نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاههای کشورمان، پروژه اتوماسیون اپروچ مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور همراه با اتوماسیون سایر فرودگاهها اولویت داشتند و امیدواریم این پروژه را امسال کلید بزنیم.
عضو هیات مدیره و راهبر امور عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به رشد چشمگیر صنعت هوانوردی طی چند سال گذشتهی منتهی به سال ۱۳۹۶ و همچنین اتفاقاتی که باعث افزایش ترافیک پروازهای عبوری از آسمان ایران، گفت: در چنین شرایطی ضرورت به روز رسانی سیستم ها، نرم افزارها و سخت افزارها و همچنین دستورالعملهای حوزه عملیات هوانوردی کاملا احساس میشد و اکنون با توجه به چالشهای ناشی از گسترش ویروس کرونا و کاهش شدید و بی سابقه ترافیک پروازی، بایستی این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و بتوانیم، پروژه بازطراحی فضای کشور را در سال ۱۴۰۰ به پایان برسانیم.
او ادامه داد: خوشبختانه در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران متخصصان متبحر زیادی داریم و از این نظر، حداقل در سطح منطقه از وضعیت خوبی برخورداریم. ما تاکنون هرجا که نیازی احساس شده است، از تجارب کشورهای پیشرفته در صنعت هوانوردی استفاده کرده ایم و در عین حال، به وجود شرکتهای دانش بنیان داخلی نیز به عنوان یک فرصت نگاه میکنیم و چند طرح را با آنها به سرانجام رسانیده ایم و چند طرح دیگر نیز به مرحله امضای قرارداد نزدیک شده است.
مهم ترین پروژه هوایی کشور تدوین شد
اکبری توضیح داد: در همه دنیا پس از گذشت چند سال یا به صورت متناوب چند ساله، یک بازنگری در فضا، مسیرهای ورودی و خروجی فرودگاه ها، مسیرهای هوایی و نحوه کار به ویژه در واحدهای کنترل ترافیک هوایی انجام میشود. در منطقه ما نیز چند سالی است که طراحی فضای کشور در برخی کشورهای نظیر قطر و ترکیه شروع شده و در کشور امارات هم نتایج آن ارائه شده است.
عضو هئیت مدیره فرودگاه این پروزه به نوعی تجدید نظر در دستورالعملها و روابط کاری و استفاده از فضای پرواز کشورها با توجه به افزایش کمی ترافیک هوایی و سیستمهای جدید ناوبری و نظارتی هوایپماها است. ما نیز برای اجرای پروژه طراحی فضای کشورمان، قراردادی را با یکی از شرکتهای اروپایی بسته ایم و در این راستا، عدهای از همکاران کنترل ترافیک هوایی ایران را برای حضور در دورههای تخصصی بازآموزی به اروپا اعزام و چند دوره آموزشی را نیز در داخل کشور برگزار کرده ایم.
وی افزود: خوشبختانه با وجود همه تحریمهای ظالمانه علیه صنعت هوانوردی کشورمان، بخش زیادی از پروژه طراحی فضای کشور به انجام رسیده است و تا سال ۱۴۰۰ این پروژه به پایان میرسد. در این راستا، اگر نیازی به استفاده از سیمولاتورهای خاصی باشد، این کار را نیز انجام خواهیم داد. ضمن اینکه اینگونه دورههای آموزشی و اقدامات به روز رسانی؛ نقطه آغاز دارد، اما نباید نقطه پایانی برای آنها در نظر گرفت.
شرکت های هوایی در سطح بین الملل ضرر زیادی خواهند کرد
اکبری با اشاره به اینکه درآمد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از محل پروازهای عبوری به شدت تهدید شده است، گفت: محیطهای کاری در حوزه عملیات هوانوردی به گونهای است که نمیتوانیم ۱۰۰ درصد فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و لذا مجبوریم کار را با عده کمتری از همکاران و به صورت شیفت بندی ادامه بدهیم. واقعیت این است که باید هنر به خرج بدهیم تا تهدید ناشی از گسترش ویروس کرونا را به فرصت تبدیل کنیم.
این مقام مسئول تاکید کرد: در چند سال گذشته به دنبال وقوع بحران در کشورهای عراق، اکراین و قطر و همچنین بحران میان کشورهای پاکستان و هند، ترافیک هوایی زیادی به آسمان ایران هجوم آورد و همکاران ما با ایثار تحسین برانگیزی، این ترافیک زیاد را مدیریت و هدایت کردند. همچنین در فرصت پدید آمده پس از برجام نیز کارها در حوزه عملیات هوانوردی به خوبی انجام شد. اکنون فرصتی به وجود آمده است تا به اصطلاح یک تنفس داشته باشیم. از سوی دیگر، برای انجام برخی اقدامات مانند بازسازی محیط مرکز کنترل ترافیک هوایی و برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد دست ما باز شده است. همچین شرکتهای پیمانکاری با پروتکلهای تحت نظر اداره کل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و همچنین مدیریت ایمنی شرکت و با رعایت ضوابط بهداشت محیط کار، کارهایشان را پیگیری میکنند.
عضو هیات مدیره و راهبر امور عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به تاثیر بسیار زیاد ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی جهان اظهار کرد: نکته مهم این که به محض پایان یافتن این چالش بزرگ، صنعت هوانوردی به وضعیت چند ماه پیش خودش برنمی گردد و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز باید آمادگی داشته باشد تا حداقل شش ماه و به صورت بدبینانه ۱۸ ماه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کند و ما باید به دنبال افزایش درآمدها و مدیریت هزینههای شرکت باشیم.
اکبری در پایان گفت: صنعت هوانوردی و به ویژه متخصصان فرودگاهی همانگونه که در جریان هشت سال دفاع مقدس به رزمندگان کشورمان یاری رساندند و در جریان بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله به خدمت رسانی به مردم مشغول بودند، در جریان مشکلات ناشی از گسترش ویروس کرونا نیز همراه و همیار مردم شریف ایران هستند و از انجام هیچگونه کمکی به مردم دریغ نخواهند کرد.