آخرین وضعیت خلبانان سعودی اسیر در یمن

  • کد خبر : 344714
  • 11 دی 1399 - 19:12
آخرین وضعیت خلبانان سعودی اسیر در یمن

عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه المسیره به بیان تحولات مربوط به اسرا در سال ۲۰۲۰ میلادی پرداخت.

وی از آزادی ۱۰۸۷ اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سال جاری میلادی خبر داد و افزود: ۶۷۰ نفر آنها طی عملیات تبادل اسرا با نظارت سازمان ملل و ۴۱۷ نفر آنها با وساطت‌های محلی آزاد شدند. ما ۱۵۰ اسیر را در سال ۲۰۲۰ آزاد کردیم که ۶۴ نفر آنها کودکان به کار گرفته شده در نبردها توسط نیروهای ائتلاف متجاوز بودند و مابقی به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.

المرتضی بیان کرد: هیأت سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، ۱۲ بار از زندان‌های اسرا در صنعاء بازدید کرده اما ائتلاف سعودی اجازه اینگونه بازدیدها از زندان‌هایش را نمی‌دهد.

وی ضمن اعلام اینکه متجاوزان سعودی در سال جاری میلادی بیش از ۳۰ عملیات تبادل اسرا را ناکام گذاشته، افزود: ۹۰۰ مورد شکنجه اسرا (توسط ائتلاف سعودی) در سال ۲۰۲۰ ثبت کردیم که از اسرای آزادشده در این سال بودند. ۲۰ اسیر هم در این سال در زندان‌های نیروهای ائتلاف به خاطر شکنجه یا اهمال پزشکی کشته شدند.

وی از دعوت سازمان ملل برای دور بعدی مذاکرات درباره تبادل اسرا در امان خبر داد اما افزود: متاسفانه حزب اصلاح نپذیرفته در این مذاکرات باشد و این دعوت بی نتیجه مانده است.

المرتضی تأکید کرد که سازمان ملل هیچ اعمال فشاری بر حزب اصلاح برای حضور در مذاکرات مربوط به اسرا وارد نمی‌کند.

این مقام یمنی درباره امارات هم گفت: امارات صدها اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی دارد اما تا کنون مشخص نیست آیا در مذاکرات تبادل اسرا حضور پیدا می‌کند یا خیر. اگر اماراتی ها حضور پیدا نکنند ما همه اسیران سعودی را اسیران ائتلاف محسوب می کنیم و گفتگویی درباره آنها تا زمانی که طرف دیگر همه اسیرانمان را مشمول گفتگو قرار ندهد، در کار نخواهد بود.

وی افزود: شکنجه جسمی و روانی و ربایش اجباری از بزرگترین مشکلاتی است که در تبادل اسرا با آن روبرو هستیم و اختلاف نظر زیاد میان قوای ائتلاف و ابزارهای آنها از معضلاتی است که پیشروی در پرونده اسرا را با مشکل روبرو کرده است.

درباره خلبانان سعودی که نزد نیروهای یمنی اسیر هستند هم بیان کرد: خلبانان سعودی جز در ازای آزادی اسیران فلسطینی در عربستان ، از زندان آزاد نخواهند شد.

المرتضی در پایان بار دیگر بر آمادگی صنعاء برای گفت‌وگو درباره تبادل اسرا در سال آینده میلادی تأکید کرد.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=344714

ثبت نظر

-