تاکید رئیس کل دادگستری استان تهران بر تکریم ارباب رجوع

  • کد خبر : 344660
  • 11 دی 1399 - 18:31
تاکید رئیس کل دادگستری استان تهران بر تکریم ارباب رجوع

 

 

تاکید رئیس کل دادگستری استان تهران بر تکریم ارباب رجوع

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: از روسای مجتمع‌های قضایی توقع داریم که موضوع تکریم ارباب رجوع را خیلی جدی بگیرند، چرا که مردم، ولی نعمت ما هستند و همه موجودیت ما به رضایت آنان وابسته و به آن ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد حشمتی طی نشست ویدئو کنفرانسی با حضور رییس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران، معاونان آمار و فناوری اطلاعات، منابع انسانی، مالی و پشتیبانی و سرپرستان و قضات مجتمع‌های قضایی شهید مفتح، صدر و محلاتی به بررسی عملکرد مجتمع‌های حاضر در نشست پرداخت.

 

وی با تسلیت شهادت فاطمه الزهرا (س) و ایام شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: ما سعی و تلاش داریم اهم موضوعات، مطالب و عناوینی که از طرف معاونین و سرپرستان مجتمع‌های قضایی مطرح می‌شود را مد نظر قرار داده و در مورد آن برنامه ریزی نماییم.

 

رییس کل دادگستری استان تهران حفظ حیثیت و پاسداشت شان و کرامت قضات را یک اصل دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که قاضی را عزیز، شعبه و دادگاه را نیز عزیز بدارید و به هرحال عزیز نگاه داشتن قاضی، عزیز دانستن دادگاه، شعبه و مجتمع است، چرا که شاکله قوه قضاییه و قضاوت، قلم قضات است و قوه قضاییه شان دیگری غیر از این ندارد و رییس محترم قوه قضاییه بر آن تاکید و این تذکر حضرت آقا را درسرلوحه کارها قرار داده اند.

 

حشمتی بیان کرد: بحث تربیت و شناسایی مدیران مستعد برای آینده موضوعی است که برای اجرای آن باید به استعداد، توانمندی، تخصص و دیگر موضوعات لازم توجه نمود و از نیروهای مجتمع‌های قضایی باید برای مدیریت‌ها استفاده گردد و ضرورت دارد سرپرستان این استعدادها را با دقت شناسایی و معرفی نمایند تا از آن‌ها ظرفیت سازی و استفاده شود و ضعف و کمبود نیروهایمان را بدین طریق جبران کنیم.

 

وی موضوع رفع اطاله دادرسی را مورد اشاره قرار داد و افزود: این مهم باید مورد توجه مجموعه مدیران ما قرار گیرد تا باعث کاهش میزان آمار و موجودی پرونده و معوقه‌ها گردد و این رویه کاهش زمان دادرسی همچنان استمرار داشته باشد.

 

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: دادگستری از قدیم الایام با این اطاله دادرسی درگیر بوده و افزون بر این وارده پرونده‌ها نیز افزایش دارد و اینجا نقطه تمایزی که وجود دارد، رفع آن با هنر مدیران و قلم قضات عزیز ما گره خورده و باید با هم افزایی، جدیت و همکاری کمک و مساعدت کنیم تا این قضیه را مدیریت و پاسخگوی ریاست قوه قضاییه و مردم باشیم، چرا که مردم توقع و انتظار دارند که پرونده‌هایشان به درستی و با سرعت و دقت لازم رسیدگی شود.

 

حشمتی ادامه داد: همکاران قضایی ما گلایه‌مند بالا بودن میزان پرونده‌ها و پیچیده بودن موضوعات آن می‌باشند و در این خصوص در نظر داریم برای عزیزان فرصت و فراغت لازم را فراهیم نماییم تا زمان مطالعه و صدور آرا متقن و مستدل را داشته باشند و در حوزه‌های مختلف در حال پیگیری و طرح و برنامه ریزی برای آن می‌باشیم.

 

وی افزود: ریاست قوه قضاییه تاکنون چند دستورالعمل در مورد کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها صادر نموده و بر اجرای آن تاکید داشته‌اند و همکاران قضایی و روسای مجتمع‌های قضایی باید توجه داشته باشند که افراد زیادی در زندان‌ها محبوس هستند و لازم است درخواست اعسار و عفو مشروط و مشکلات و مسائل آنان از طرق مختلف قانونی پیگیری شود.

 

رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: در بحث کاهش جمعیت کیفری و پایش زندانیان در استان تهران ما هم اکنون با جمعیت فراوانی از زندانیان مواجه هستیم که قابل قیاس با هیچ استانی نیست و حتما باید برای آن برنامه ریزی جدی و مستمر توسط تیمی صورت بگیرد که تشکیل شده و سرپرستان و روسای مجتمع‌های قضایی نیز این موضوع را از طریق گروه‌های جهادی مد نظر قرار دهند و در کنار کار جهادی و فوری این موضوع فراموش نشود که حتما باید دقت در رسیدگی‌ها هم مد نظر قرار گرفته شود و ما امیدواریم و رجاء واثق داریم که با دانش و تجربه قضات، شاهد صدور آرا متقن و مستدل خواهیم بود.

 

حشمتی متذکر شد: از روسای مجتمع‌های قضایی توقع داریم که موضوع تکریم ارباب رجوع را خیلی جدی بگیرند؛ چرا که مردم، ولی نعمت ما هستند و همه موجودیت ما به هر حال به رضایت آنان وابسته و به آن ارتباط مستقیم دارد و ما کارگزار و خادم مردم هستیم و بحث تکریم مراجعین را نسبت به مردم و هم برای همکاران از جمله قضات و کانیوزن اداری سرلوحه کارهایمان قرار بدهیم تا این امر از طرف همکاران ما به مراجعین نیز تسری پیدا کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در بحث ارجاع و بررسی سطحی پرونده‌ها سرپرستان و معاونین ارجاع توجه و دقت لازم را داشته باشند؛ چرا که می‌توان در ارجاع افزایش ورودی‌ها به شعب را کاهش داد و پرونده‌های نامرتبط به مراجع مربوطه هدایت و باید در همین بدو ورود پرونده‌ها را ساماندهی نمود و همه عزیزان در مجتمع‌ها با ظرافت در مدیریت و برنامه ریزی به نحوی تدبیر و کمک می‌کند که از تراکم کار همکاران عزیز در شعب تا حدودی کاسته شود.

 

در این نشست حسن بابایی، معاون برنامه ریزی و آمار و فناوری اطلاعات با اشاره به عملکرد واحدهای قضایی مفتح، صدر و شهید محلاتی طی ۹ ماه گذشته به نقاط ضعف و قوت آنان در بخش‌های مختلف اشاره و به معرفی شعبات برتر به لحاظ میزان پرونده رسیدگی شده پرداخت.

 

بابایی گفت: در این سه مجتمع قضایی ما شاهد اقدامات خوب و جهادی برای کاهش تعداد پرونده‌های معوق بوده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال میزان پرونده‌های مسن کاهش چشمگیری پیدا نماید.

 

یحیی جعفری، رییس کل محاکم تهران نیز در نشست ویدئو کنفرانسی با مجتمع‌های قضایی تحت مدیریت خود گفت: مجتمع‌های شهید صدر، مفتح و محلاتی با آمار و عملکرد مثبت جزء بهترین مجتمع‌های تهران محسوب می‌شوند که این امر ناشی از تلاش و کوشش همه همکاران ما می‌باشد.

 

جعفری افزود: ما به بحث نظردهی و استفاده از نقطه نظرات همکاران قضایی خیلی اهمیت می‌دهیم و در حال حاضر به دلیل کرونا جلسات ما محدود شده، ولی با این وجود سعی و تلاش داریم تا نظرات اعلامی و حاصل تجربیات ارزنده چند ده ساله آنان در تصمیم گیری و مدیریت استفاده نماییم.

 

رییس کل محاکم تهران خاطرنشان کرد: تعداد پرونده‌های معوق بر اساس دستورالعمل ابلاغی که سن آن‌ها بالای دو سال باشند در این سه مجتمع قضایی بسیار محدود است و امید داریم با تلاش مضاعف همکاران تا پایان سال این پرونده‌ها رسیدگی و تعیین تکلیف گردد و بتوانیم کارنامه قابل قبولی در این زمینه ارائه نماییم.

 

در بخش دیگر این جلسه علیرضا کثیرلو، سرپرست مجتمع قضایی صدر و محمد طاهر نجفی، سرپرست مجتمع قضایی مفتح و همچنین پرویز اکبری، سرپرست مجتمع محلاتی و تعدادی از قضات به طرح مسائل و مشکلات، نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=344660

ثبت نظر

-