قصه سیمرغ ارتش که در ارتفاعات سبلان به پرواز در آمد

  • کد خبر : 344289
  • 11 دی 1399 - 9:23
قصه سیمرغ ارتش که در ارتفاعات سبلان به پرواز در آمد

شهید رحمانی

حضور نیروی هوایی ارتش در دوران پس از جنگ تحمیلی نیز یکی از مسائلی است که شاید تاکنون کمتر به آن پرداخته شده باشد، اما نیروی هوایی ارتش که پس از جنگ تحمیلی نیز با شرایط سخت تحریم و ناوگان آسیب دیده و فرسوده از دوران جنگ تحمیلی و حمله صدام و استکبار جهانی مواجه بود توانست تا امروز با سختی‌های حاصل از این شرایط کنار آمده و با همه مشکلات،ناوگان خود را به روز و آماده خدمت نگه دارد.  

شهید رحمانی

یکی از ملزومات این کار استفاده از خلبانان زبده و با تجربه برای آزمایش و تست‌های پروازی جنگنده‌ها و هواپیما‌های گوناگون است. این کار برای همه هواپیما‌ها به ویژه هواپیما‌های نظامی در نیروی هوایی ارتش انجام می‌شود. جمهوری اسلامی ایران در این راه نیز شهدایی تقدیم کرده است که امیر سرتیپ دوم خلبان محمدرضا رحمانی یکی از این شهداست که در ادامه با زندگینامه این شهید بزرگوار آشنا می‌شویم.

شهید رحمانی

امیر سرتیپ دوم خلبان محمدرضا رحمانی که بود؟

امیر سرتیپ دوم خلبان محمدرضا رحمانی یکی از خلبانان با تجربه، اما جوان نیروی هوایی ارتش بود که سال گذشته در اثر یک سانحه هوایی در کوه سبلان به فیض شهادت نائل شد. محمدرضا ۱۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۵ در شهرری و در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. او دوران ابتدایی و دبیرستان نمونه دولتی باقرالعلوم (ع) را در زادگاهش گذراند و پس از اخذ دیپلم توانست در اولین روز از آذرماه سال ۱۳۷۳ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شود.

شهید رحمانی

محمدرضا رحمانی پس از ورود به نیروی هوایی ارتش و طی دوره‌های مقدماتی پرواز، ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۷۸ وارد دانشگاه هوایی شهید ستاری شد و توانست تا پس از اخذ مدرک کارشناس، مدرک کارشناسی ارشد سوانح پروازی و صلاحیت‌های پروازی را نیز اخذ کند. امیر سرتیپ دوم رحمانی همچنین دوره‌هایی از جمله چتر پاراسل، نجات خدمه دریا و تربیت استاد را هم با موفقیت طی کرده است.

شهید رحمانی

اولین روز مهرماه سال ۱۳۷۹ بود که دوره رزمی خلبان جنگنده اف ۵ را گذراند و ۱۸ آبان ماه همان سال برای آغاز خدمت در نیروی هوایی ارتش به پایگاه دوم شکاری تبریز اعزام شد. شهید رحمانی توانست تا دوره خلبانی جنگنده میگ ۲۹ را هم طی کند و به عنوان استاد خلبان و خلبان تست این هواپیما نیز انجام وظیفه کند.  او به قدری در طی دوره‌های مختلف جنگنده میگ ۲۹ ماهر بود که در تاریخ ۸ مردادماه، منتخب دوره خلبانی میگ ۲۹ در پایگاه یکم شکاری مهرآباد شد.

شهید رحمانی

امیر شهید محمدرضا رحمانی ۵ سال بعد در ۱۰ مردادماه سال ۱۳۹۰ دوران خدمتی خود در پایگاه دوم شکاری تبریز را با جنگنده میگ ۲۹ آغاز کرد. او در دوره‌های آموزشی نیز بسیار مهارت داشت و دو دوره در سال‌های ۹۱ و ۹۵ به عنوان استاد نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. همچنین، او عضو گروه‌های علمی مراکز آموزشی ارتش جمهوری اسلامی نیز بود.  

شهید رحمانی

لیدر پرواز‌های تاکتیکی، فرماندهی گردان شکاری میگ ۲۹، ۲ هزار ساعت پرواز آموزشی و عملیاتی، ارزیاب پروازی خلبانان میگ ۲۹ و خلبانانی هواپیما‌های PC – ۷ و هواپیمای F ۳۳ نیز از دیگر مهارت‌های این امیر شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.   

شهید رحمانی

شهادت سیمرغ در کوه‌های سبلان

امیر سرتیپ خلبان محمدرضا رحمانی چهارشنبه مورخه ۴ دی ماه سال ۱۳۹۸  در حال پرواز با یک فروند جنگنده میگ ۲۹ ارتش در حین انجام ماموریت در ارتفاعات سبلان دچار سانحه شد. در این سانحه به دلیل شرایط بد جوی، اعزام تیم‌های مختلف جستجوگر از تکاوران و یگان‌های هوانیروز ارتش و سپاه پاسداران، هلال احمر، کوهنوردان محلی و مردم منطقه، شناسایی محل سقوط جنگنده و یافتن اطلاعات از وضعیت خلبان به سختی انجام شد، اما سرانجام ظهر همان روز، شهادت سرهنگ خلبان محمدرضا رحمانی محرز شد.

شهید رحمانی

پیکر این شهید بزرگوار صبح ۷ دی ماه سال ۱۳۹۸ در تبریز و با بدرقه همرزمانش تشییع شد و آیت الله سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز بر پیکر این شهید بزرگوار نماز خواند. حوالی عصر همان روز پیکر این شهید بزرگوار به تهران اعزام و یک روز بعد در ۸ دی ماه در ستاد نیروی هوایی ارتش تشییع و پس از آن نیز به خاک سپرده شد.

شهید رحمانی

امیر سرتیپ دوم خلبان محمدرضا رحمانی در نگاه همرزمان

امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از شهادت امیر سرتیپ دوم خلبان محمدرضا رحمانی به مناسبت شهادت این خلبان شهید، پیام تسلیتی صادر کرد. 

شهید رحمانی

متن این پیام بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم؛ و الذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضلَّ اعمالهم، سیهدیهم و یصلح بالهم و یدخلهم الجنه عرف‌ها لهم

شهادت، خلعت گرانبهایی است که خداوند متعال بواسطه قرارگرفتن در راستا نورانی حق به صاحبان اصلی آن راه، ارزانی می‌دارد.

سرهنگ خلبان محمدرضا رحمانی از جمله عقابان تیزپروازی بود که در آخرین پروازش، بلندتر از همیشه پرید و پرواز را ابدی کرد. فقدان او، در جمع خلبانان غیور نیروی هوایی ارتش، هر چند برای ارتش جمهوری اسلامی ایران، همرزمان و خانواده این شهید بزرگوار مصیبتی بزرگ است، اما بدون شک، شهدا عند ربهم یرزقونند و چنان که در زمان حیاتشان نگهبان این سرزمین بودند، در جایگاه رفیعشان، واسطه فیض الهی و دعایشان حافظ این مرز و بوم خواهد بود.

شهادت سرهنگ خلبان محمدرضا رحمانی که خود نمونه بارزی از حضور مقتدرانه ارتش در صیانت شبانه روزی از مرز‌های ایران اسلامی است، یک بار دیگر خاطره بزرگمردی و شجاعت خلبانان جان برکف نیروی هوایی را در دفاع از آسمان ایران اسلامی یادآور شد.

این جانب شهادت این رزمنده دلیر و شجاع را محضر فرمانده معظم کل قوا، همه همرزمان ایشان در نیروی هوایی ارتش و به ویژه خانواده محترم این شهید والامقام تبریک و تسلیت گفته و علو درجات و هم نشینی با اولیا مقرب پرودگار را برای ایشان از خداوند متعال آرزومندم.

رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران

دریادار حبیب الله سیاری»

شهید رحمانی

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره شهید محمدرضا رحمانی گفت: شهید رحمانی یکی از بهترین نیرو‌های ما هم از لحاظ تخصص و هم از لحاظ تعهد بود. شهید رحمانی یک استاد خلبان و حافظ ۱۰ جزو قرآن بود و در اخلاق یکی از بهترین‌ها و در تخصص یکی از متبحرترین خلبانان نیروی هوایی ارتش بود. شهید رحمانی پرواز‌های تست نیروی‌هوایی ارتش را انجام می‌داد و سرانجام او در یکی از همین پرواز‌های تست هواپیمای میگ۲۹ به شهادت رسید.

فرمانده نهاجا ادامه داد: وجود ریسک در پرواز‌ها یک امر معمول است و مردم عزیز ما بدانند روز‌هایی که در منازل خود در رفاه و آسایش و امنیت زندگی می‌کنند، خلبانانی مثل رحمانی در روز صد‌ها سورتی پرواز انجام می‌دهند تا امنیت کشور را تامین کنند و در این راه اگر فدا شوند افتخار می‌کنند به اینکه حفاظت از مرز‌های کشور را بر عهده داشته‌اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=344289

ثبت نظر

-