تابلوی قرمز بورس در روز رونق فرابورس

  • کد خبر : 343746
  • 10 دی 1399 - 17:09
تابلوی قرمز بورس در روز رونق فرابورس

به گزارش نیوز، روز چهارشنبه شاخص کل بورس به کانال ۱٫۳ میلیون واحدی سقوط کرد و شاخص هم وزن نیز هزار و ۷۱۹ واحد ریزش کرد.

پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، ۱۱۹ نماد بازار صف خرید و ۸۴ نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، پگاه گیلان (غگیلا) و توزیع داروپخش (دتوزیع) تعلق داشت و شرکت باما (کاما)، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و لیزینگ پارسیان (ولپارس) بیشترین صف فروش را داشتند.

سقوط به کانال پایین‌تر

از ابتدای معاملات بورس امروز، شاخص کل روندی نزولی پیدا کرد و در نیم ساعت ابتدایی ۶ هزار واحد پایین آمد. پس از آن در ۲ ساعت بعدی معاملات شاخص اندکی رشد کرد اما دوباره حرکت آن نزولی شد. در پایان معاملات، شاخص کل ۱۳ هزار و ۸۵۷ واحد پایین‌تر از رقم روز سه‌شنبه ایستاد و به رقم یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید که این رقم پایین‌ترین سطح در ۲۵ روز کاری گذشته از ۸ آذرماه تاکنون است.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز روندی نزولی را طی کرد و هزار و ۷۱۹  واحد افت کرد و در رقم ۴۶۳ هزار و ۷۱۵  واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۴۳ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۷۳۳ واحد رسید.

آمار معاملات 10 دیآمار معاملات 10 دی

افت قیمت ۵۷ درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۱۸۰ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۲۶ نماد بورسی و ۵۴ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۲۷۹ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۹۶ نماد بورسی و ۸۳ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

سقوط ارزش بزرگان

در معاملات امروز شستا، فملی و تاپیکو نمادهای قرمزرنگ تاثیرگذار بر شاخص بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. از ۱۰ شرکت بورس که بیشترین ارزش بازار را دارند تنها ۳ شرکت رشد قیمت داشتند و باقی بزرگان با افت قیمت مواجه شدند. 

رشد ارزش معاملات کل

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۷ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به روز گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از کل ارزش معاملات به فرابورس اختصاص داشت. اما ارزش معاملات خرد ۷٫۵ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۶ هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان رسید.

خروج پول های‌ حقیقی

امروز برای پنجمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم تا بورس در تمام روزهای هفته اخیر با خروج پول حقیقی همراه باشد. در روز ‌چهارشنبه هزار و ۶۳ میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی را سهام شستا داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۸۴ میلیارد تومان بود. پس از شستا، شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) و پالایش نفت بندعباس (شبندر) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، ۸۴ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۶ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۹۱ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۹ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

آمار معاملات 10 دی

افت عرضه بازار

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش ۵۰ درصد کاهش یافت و به رقم ۵۴۷ میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش صف‌های خرید ۹۳۹ میلیارد تومان شد که نسبت به روز سه‌شنبه افت ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. 

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (وکبهمن) با صف‌ خرید ۱۷۰ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، شرکت دارویی برکت (برکت) و پگاه گیلان (غگیلا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز برای سومین روز متوالی به نماد بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی سینا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۳۷ میلیارد تومانی داشت. پس از بوعلی، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و بیمه کوثر (کوثر) بیشترین صف فروش را داشتند. 

بوعلی در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز چهارشنبه بوعلی (پتروشیمی بوعلی سینا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام بوعلی ۵۰۴ میلیارد تومان بود.

پس از بوعلی، بیمه کوثر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شرکت باما رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

ایران خودرو صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد ۹۰۸ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۵۶۶ سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) تعلق داشت. بانک پارسیان و لیزینگ پارسیان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=343746

ثبت نظر

-